InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid!

Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid!

Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid! Zowel de man als vrouw is voor de vruchtbaarheid afhankelijk van een goede werking van de hypofyse. Het reguleert een aantal zeer belangrijke hormonen, zoals het luteïniserende hormoon oftewel LH-hormoon. Dit hormoon bepaalt de kwaliteit van mannelijke cellen, maar ook of de eisprong bij de vrouw feitelijk plaatsvindt. Wat voor invloed heeft het LH-hormoon op het lichaam, waar wordt het geproduceerd en hoe beïnvloedt het de algehele vruchtbaarheid?

Het luteïniserende hormoon

Productie in hypofyse-voorkwab

Midden in het hoofd net onder de hersenen zit de hypofyse en is verantwoordelijk voor de aanmaak van een groot aantal hormonen. Het is slechts een centimeter groot en kan in een voor- en achterkwab worden onderverdeeld. Juist het voorste deel is verantwoordelijk voor de aanmaak van het LH hormoon. Daarnaast maakt het eveneens:
  • het somatotroop hormoon voor de groei van beenderen en stimuleert het spierweefselaanmaak;
  • het thyreoïdstimulerend hormoon verantwoordelijk voor de aanmaak van schildklierhormonencalcitonine, T3 en T4;
  • corticotropine, waarmee bijnierschorshormoon wordt aangemaakt;
  • follikelstimulerend hormoon ter stimulatie van het rijpen van de eitjes in de ovaria als ook de aanmaak van mannelijke cellen (eveneens noodzakelijk voor de vruchtbaarheid);
  • melanotropine voor de productie van melanine in de huid (zorgt voor huidskleur);
  • prolactine is van invloed op de zwangerschap. Bij prolactinoom wordt het overmatig aangemaakt door een vergroeiing aan de hypofyse;
  • endorfine waarmee pijn kan worden onderdrukt.
Wat voor functie heeft het LH-hormoon en wat voor effect heeft het op de vruchtbaarheid?

Bevorderen van de eisprong

Iedere maand zal circa halverwege de periode een eicel springen. Daartoe groeit in eerste instantie in het ovarium een eitje, welke op het hoogtepunt moet vrijkomen. Omdat het ovarium onder de eileider is gelegen en geen fysieke verbinding daarmee heeft, dient het eitje een sprong te maken. Om die sprong te realiseren dient er spanning te worden opgebouwd, waarna bij het loslaten het eitje in de richting van de openstaande eileider wordt geschoten. Om die spanning op te kunnen bouwen, wordt aanvullend LH-hormoon aangemaakt. Daardoor is de eisprong een meetbaar fenomeen geworden. Bij sommige vrouwen kan het loslaten van het eitje worden ervaren als een pijnlijke steek of kriebeling.

Zwanger worden en meten

Als de eisprong op handen is, dan neemt het LH-gehalte aanzienlijk toe en kan de eisprong worden voorspeld. Zo kunnen partners met een kinderwens precies meten, wanneer de meest vruchtbare periode is. Door geregeld het hormoongehalte te checken kan worden bepaald wanneer het eitje springt. Het houdt in dat de vrouw op dat moment meest vruchtbaar is. Om op een geplande manier zwanger te worden, kan via de test het juiste moment worden uitgekozen. Meestal volgt na een stijging van het hormoongehalte de eisprong na twintig tot achtenveertig uur.

Waar is het voor verantwoordelijk?

Zowel bij de man als vrouw is het LH-hormoon essentieel voor de vruchtbaarheid. Bij de vrouw is het verantwoordelijk voor de aanmaak en vrijlating van de eicel, zodat het kan worden bevrucht. Daarnaast stimuleert het eveneens de Graafse Follikel als onderdeel van het ovarium om hormonen aan te maken. Dat zijn progesteron en oestrogeen. Oestrogeen zorgt voor de geslachtskenmerken van de vrouw, waarnaast het ook de doorbloeding van het baarmoederslijmvlies in stand houdt. Progesteron zorgt ervoor dat de conditie optimaal is voor innesteling van een bevrucht eitje. Bij de man wordt testosteron aangemaakt, waarmee de basis wordt gelegd voor goede kwaliteit mannelijke cellen.

Waarom is het hormoon noodzakelijk?

Omdat het het hormoon primair verantwoordelijk is voor voldoende mannelijke cellen en voor de maandelijkse eisprong, is het een basisbeginsel om kinderen te kunnen krijgen. Zeker bij de vrouw heeft het verstrekkende gevolgen, indien het hormoon onvoldoende aanwezig is. Het kan ertoe leiden dat de eisprong niet plaatsvindt, de conditie niet optimaal is voor innesteling of er onvoldoende baarmoederslijmvlies-doorbloeding van toepassing is. Daarnaast kan de vrouw meer mannelijke kenmerken krijgen. Denk aan een snorretje of haartjes op ongewone plekken. Treden er problemen op bij het zwanger worden, dan kan het mogelijk worden veroorzaakt door een tekort aan LH-hormoon. Dit kan op zijn beurt weer worden veroorzaakt door een aandoening aan de hypofyse. Laat je bij twijfels het LH-hormoongehalte onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon of oestrogenen is een hormoon dat voornamelijk tijdens de zwangerschap veel voorkomt, maar gedurende…
Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingenClomifeencitraat (merknaam Clomid ®) is een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven bij sommige vrouwen die moeilijk zwang…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Moeders voor Moeders en PregnylMoeders voor Moeders en PregnylMoeders voor Moeders is een project waar de zwangere vrouw aan mee kan doen met als doel het helpen van andere, minder v…
Zwanger worden - de eisprong (ovulatie)Zwanger worden - de eisprong (ovulatie)De eisprong, ook wel ovulatie genoemd, is het moment waarop een rijpe eicel uit de follikel barst en er bevruchting van…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lute%C3%AFniserend_hormoon
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ovulatie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofyse#De_voorkwab_.28adenohypofyse.29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eierstok
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Corpus_luteum
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oestrogeen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Progesteron

Reageer op het artikel "Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!