InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsdiabetes, de gevolgen voor moeder en baby!

Zwangerschapsdiabetes, de gevolgen voor moeder en baby!

Zwangerschapsdiabetes, de gevolgen voor moeder en baby! Zwanger zijn is een prachtige tijd voor de moeder, omdat er nieuw leven in de buik tot ontwikkeling komt. Door hormonale veranderingen kan het voorkomen, dat de vrouw insulineresistentie ontwikkelt. Daardoor zal het bloedglucosegehalte te hoog zijn. Deze aandoening heeft uiteraard gevolgen voor de ontwikkeling en groei van de baby, waarbij een vroeggeboorte reëel is. Wat houdt zwangerschapsdiabetes in en wat zijn de gevolgen voor zowel moeder als kind?

Zwangerschapsdiabetes

Insulineresistentie gerelateerd aan zwangerschapshormonen

Zodra de vrouw zwanger is geworden, nestelt het bevruchte eitje in het baarmoederslijmvlies. Celdeling zal verder gaan, zodat de vrucht groeit. Het lichaam maakt daarbij meer oestrogeen aan om de doorbloeding optimaal te houden, waarnaast progesteron de innesteling en baarmoederconditie goed houdt. Daarnaast neemt het HCG hormoon aanzienlijk toe, waarmee een duidelijk onderscheid wordt gemaakt in voedingsbron voor kind en moeder. Het is de basis voor de vorming van de navelstreng, waarbij het kind voeding uit ingenomen voedsel krijgt en de moeder uit opgeslagen vetten. Probleem is dat deze hormonen ook de mate van insulineaanmaak bij de vrouw beperken, waardoor insulineresistentie ontstaat.

Verhoogd bloedglucosegehalte

Normaal maakt het lichaam insuline aan om suiker uit het bloed te halen, zodat het of wordt opgeslagen of wordt verbrand voor de energievraag. Denk aan inname van pure suiker, hartigheden maar ook snel verbrandende koolhydraten, welke worden omgezet in glucose. Tijdens de zwangerschap dient het glucose uit het bloed te worden gehaald, zodat het kind energie krijgt toegediend. Omdat het suikerspiegel in het bloed hoog is, maakt de alvleesklier van de baby meer insuline aan. Oftewel er wordt meer energie aan het lichaam toegevoegd. De baby komt sneller dan normaal aan, voordat het is geboren. Het zorgt ervoor dat de stofwisseling van het kind negatief wordt beïnvloed, waarnaast het een te hoge bloedglucosegehalte geeft. Uiteraard kan het kind het teveel aan suikers niet compleet afbreken en dus dient het via een andere weg te worden afgevoerd. Het kan bij sommige baby’s ook leiden tot een te snel werkende alvleesklier, waardoor insulineproductie hoog is met een chronisch bloedglucosetekort tot gevolg.

Meer plassen

Een deel van het vruchtwater bestaat uit de plas dat de baby afscheidt. Normaal zal er een redelijk beperkte aanvoer zijn, omdat er een goede balans bestaat tussen vochtaanvoer en de benodigde hoeveelheid. Door een hoog suikergehalte dient het lichaam die suikers af te voeren door extra vocht te plassen. Daarbij geldt eveneens dat er sprake is van een laag aandeel glucose vetzuurverbranding, waardoor de pH-waarde van de urine laag ligt. Oftewel het vruchtwater kan enigszins verzuren, waarnaast het aanvullende vocht ervoor zorgt dat het vruchtvlies versneld onder druk komt te staan. Naast zwangerschapsdiabetes zijn er nog andere oorzaken, waardoor teveel vruchtwater (polyhydramnion) wordt veroorzaakt.

Kans op vroeggeboorte

Door insulineresistentie wordt de baby meer eenzijdig gevoed, waardoor het de neiging heeft om sneller vetten op te slaan. De baby maakt in verhouding teveel insuline aan. Het kan dus tot een dikkere baby leiden, waarnaast ook de plas extra druk op het vruchtvlies zet. De combinatie kan ervoor zorgen dat het kind voortijdig wordt geboren. Strikt genomen is voor het zevenendertigste week vroegtijdig, waarbij voor het tweeëndertigste week er sprake is van een onderontwikkeld maar mogelijk te dikke baby. De kans neemt toe dat het enkele weken in een couveuse moet verblijven.

Mate van voorkomen zwangerschapsdiabetes

Er wordt verondersteld dat gemiddeld gezien anderhalf procent van de zwangere vrouwen last heeft van deze aandoening. Het betekent dat er zeker bij zwangerschap aandacht aan moet worden geschonken, omdat een vroegtijdige bevalling negatieve ontwikkelingen voor de baby kan betekenen. Er dient standaard na de eerste helft van de zwangerschap op het bloedglucosegehalte te worden gecontroleerd, om nadelige consequenties uit te sluiten. Zeker vrouwen met veel overgewicht of familieleden met diabetes, dient het onderzoek standaard plaats te vinden.

Wat dient men te doen?

Is er geconstateerd dat de vrouw een te hoog bloedsuikergehalte heeft, dan is het zeer verstandig om daar iets tegen te doen. Het niet behandelen kan grote consequenties met zich meebrengen zoals vroeggeboorte. Door tijdelijk insuline in te spuiten kan het bloedsuikergehalte worden teruggebracht naar meer normale waarden. Zodoende wordt voorkomen dat de baby te snel groeit, waarnaast minder tot geen plas aan het vruchtwater wordt toegevoegd. Aanvullend kan een vruchtwaterpunctie worden gedaan om de overdruk af te voeren. Uiteraard dient de vrouw verder te letten op wat voor voeding wordt ingenomen. Vermijd snel verbrandende koolhydraten, omdat daarmee te snel een suikerpiek in het bloed wordt veroorzaakt.

Spontaan verdwijnen na bevalling

Is de vrouw bevallen waarbij ook de placenta is verwijderd, dan zal de hormonale balans gaan herstellen. De insulineaanmaak zal weer normale waarden aannemen, waardoor zwangerschapsdiabetes snel is verdwenen. Het zorgt ervoor dat er geen insuline meer hoeft te worden gespoten, omdat er geen verdeling meer is tussen de twee voedingslijnen. Diabetes en insulineresistentie verdwijnen binnen een week na de bevalling. Let wel er is een kans, dat na verloop van tijd gewone diabetes mellitus bij de vrouw tot ontwikkeling komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zwangerschapsdiabetes isWat zwangerschapsdiabetes isZwangere vrouwen kunnen na de 24e week last krijgen van (meestal) tijdelijke zwangerschapsdiabetes. Naar schatting krijg…
Zwangerschapsdiabetes: oorzaak, symptomen, behandelingZwangerschapsdiabetes: oorzaak, symptomen, behandeling1 op de 50 vrouwen krijgt tijdens de zwangerschap te maken met zwangerschapsdiabetes. Het komt meer voor bij vrouwen die…
Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandelingZwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandelingEen zwangerschap verloopt niet altijd vlekkeloos, soms zijn er complicaties en moet men extra voorzichtig zijn. Vaak heb…
ZwangerschapsdiabetesZwangerschapsdiabetesIedere zwangere vrouw met diabetes mellitus in de familie heeft een verhoogde kans op het krijgen van een zwangerschapsd…
Diabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes (ook wel diabetes mellitus of suikerziekte genoemd) is een ziekte die veel voorkomt en wordt veroorzaakt door t…
Bronnen en referenties
  • http://www.mamaenzo.nl/zwanger/gezondheid/zwangerschapsdiabetes

Reageer op het artikel "Zwangerschapsdiabetes, de gevolgen voor moeder en baby!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Bevallingscomplicaties
Medische informatie…
Schrijf mee!