InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Miskraam: buikpijn, bloedingen met uitstoot vleessliertje

Miskraam: buikpijn, bloedingen met uitstoot vleessliertje

Miskraam: buikpijn, bloedingen met uitstoot vleessliertje Bij een zwangerschap willen we uiteraard dat de vrucht compleet ontwikkelt en na negen maanden gezond en wel ter wereld komt. Vaak is dit eerder gezegd dan gedaan. In verschillende fasen van de zwangerschap en daarvoor is er een reële kans op een miskraam. Het kenmerkt zich met een stekende pijn, bloedingen waarbij het in de vorm van een “vleessliertje” wordt uitgestoten. Wat houdt een miskraam in en waardoor kan het worden veroorzaakt?

Miskraam

Herkennen

Niet alle miskramen zijn ter herkennen, omdat de vrucht in een zeer klein stadium reeds wordt uitgestoten. Indien er reeds innesteling heeft plaatsgevonden, dan zal er een vlies ontwikkelen. Daarin kan de vrucht beschermd groeien. Cellen gaan delen, waardoor het qua formaat toeneemt. Indien het lichaam de vrucht uitstoot dan zal dit vlies met daarin de vrucht worden afgevoerd. Het leidt enerzijds tot een steek in de buik gecombineerd met bloedingen. Het lijkt daarbij dat de vrucht er langwerpig uitkomt, omdat het vlies er nog omheen zit.

Verschil miskraam en doodgeboren

Tot twintig weken zwangerschap wordt de vruchtuitstoot een miskraam genoemd. De veronderstelling daarbij is dat de ongeboren vrucht onvoldoende is gevormd en nog geen levenskracht heeft. Indien het die termijn is gepasseerd bevat het wel dermate hersencapaciteit, dat het als kind wordt beschouwd. Komt het dan tot een voortijdige uitstoot, dan gaat het om een doodgeboren kind.

Vleesbomen of wat anders

Op de baarmoederwand kunnen sliertachtige vertakkingen groeien, welke van enkele millimeters tot vele centimeters qua formaat kunnen zijn. Deze vergroeiingen zijn relatief broos en kunnen daardoor eerder barsten, breken of scheuren. Het kan bij de vrouw leiden tot bloedingen buiten de normale periode om. Daarnaast kan het voorkomen dat een stuk van de vergroeiing afbreekt en loslaat. Oftewel er komt dus een relatief hard stuk naar buiten. Dit kan met een tijdelijke bloeding gepaard gaan. Omdat grote vleesbomen schadelijk kunnen zijn, is het van belang om het te laten behandelen. Middels de toediening van progestativa kan het oestrogeenniveau worden verlaagd, zodat de vergroeiing geleidelijk aan wegtrekt. In dat geval zal de menstruatie tijdelijk stoppen.

Myoom als veroorzaker

Vleesbomen worden ook wel myomen genoemd en kunnen een miskraam veroorzaken. Vaak komt het voor bij de eerst zwangerschap, waarbij een toenemend oestrogeengehalte de groei van myomen stimuleert. Het kan daarbij voorkomen dat de vleesbomen enkele centimeters lang zijn. Oftewel de ongeboren vrucht komt als het ware in de verdrukking, waardoor er onvoldoende ruimte bestaat om te groeien. Ook in dat geval zal het lichaam, daarop reageren door de uitstoot te stimuleren.

Miskraam komt vaak voor

Zonder dat de vrouw het weet kan een miskraam vaak voorkomen. Een eicel is snel bevrucht, echter de gelegenheid voor innesteling bestaat niet. Oftewel onbewust kan er sprake zijn van een bevruchte eicel, terwijl men feitelijk nog niet zwanger is. De eicel zal het lichaam op een natuurlijke manier verlaten. In praktisch 90% van de gevallen komt een miskraam op deze manier voor. De vrouw zal oplettend moeten zijn om het te kunnen herkennen, aangezien de eicel zeer klein is.

Zwangerschap en miskraam: voorkomen

Indien de bevruchte eicel gaat innestelen dan is er feitelijk sprake van een zwangerschap. Oftewel vanaf dat moment zal het lichaam er compleet op ingesteld zijn om de zwangerschap te volbrengen. Statistisch gezien heeft men afhankelijk van de leeftijd een bepaalde kans om bij zwangerschap alsnog een miskraam te krijgen. Des te jonger de vrouw is des te gunstiger het is voor een succesvolle geboorte. Tot vierentwintig jaar stopt in negen procent van de gevallen de zwangerschap. Vanaf veertig jaar is dat in de helft en na vijfenveertig jaar is het in driekwart van de gevallen. Dit geeft dus ook aan dat het verstandig is om reeds vroeg zwanger te worden, zodat de kans op volgroeiing het hoogst is.

Aanleiding voor de uitstoting

De uitstoot van de ongeboren vrucht is bij een geplande zwangerschap altijd een onverwachte en schokkende gebeurtenis. Daartoe zijn verschillende oorzaken.

Ongeschiktheid baarmoederwand

De baarmoederwand kan het bevruchte eicel niet accepteren, doordat het slijmvlies er niet klaar voor is. Dit kan bijvoorbeeld door hormonale onbalans worden veroorzaakt.

Stress en zuren

De vrouw heeft teveel stress in het leven, waardoor zuren veel krampen geven. Buikkramp en baarmoederspierkramp zorgen ervoor dat de vrouw minder kans op een succesvolle zwangerschap heeft. Veel stress, drukte en spanningen bieden dus niet de optimale gelegenheid om een kind te krijgen. Carrière maken en een kind krijgen is dus niet altijd vanzelfsprekend.

Zwangerschapsdiabetes

Het bloedglucosegehalte is veel te hoog, waardoor de vrucht teveel eenzijdige voeding krijgt en te snel groeit. Het kan aanleiding zijn voor een miskraam, een doodgeboren kind, maar ook vroegtijdige geboorte.

Overig

Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap nestelt de ongeboren vrucht zich in de eileider. Dit biedt praktisch nooit de mogelijkheid om te kunnen volgroeien. Het lichaam zal daarom vrij snel de uitstoting opwekken. Ook het gebruik van een spiraaltje kan het veroorzaken. Ondanks dat het spiraaltje is geplaatst, kan een eicel alsnog worden bevrucht. Vaak zal de miskraam ongemerkt volgen, omdat de celdeling pas net opgang is gekomen.

Verwachte uitstoot en curettage

Het kan voorkomen dat de signalen en klachten een miskraam aankondigen. Pijnen en bloedingen zijn overmatig aanwezig, waardoor met redelijke zekerheid kan worden gesteld dat het binnen enkele dagen zal plaatsvinden. Het kan zijn dat de vrouw er niet op wil wachten of dat het wachten teveel spanningen met stress geeft. In dat geval bestaat de mogelijkheid om het preventief middels curettage te laten verwijderen. Laat u daartoe voorlichten door de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verloop van een miskraamVerloop van een miskraamGeen prettige gedachte, maar soms niet te voorkomen: een miskraam. Er kunnen verschillende oorzaken voor een miskraam zi…
Buikpijn bij de innestelingBuikpijn bij de innestelingWanneer de bevruchte eicel in de baarmoeder aankomt, zal deze zich gaan innestelen. Dit is nodig voor de verdere ontwikk…
Pijn in onderbuik zwangerPijn in onderbuik zwangerPijn in de onderbuik wanneer je zwanger bent is niet alleen vervelend maar soms ook verontrustend. Vaak is het onbekend…
Zwangerschap: week 1 t/m 4Zwangerschap: week 1 t/m 4Zwangerschap: overtijd, symtomen, bloedverlies, buikpijn, innesteling, eisprong, celdeling. De eerste vier weken van de…
Zwangerschap week 3Zwangerschap week 3De derde week van de zwangerschap is eigenlijk de eerste week. De zwangerschap is begonnen, de eicel en de zaadcel zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.atriummc.nl/index.php?id=18309
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Miskraam

Reageer op het artikel "Miskraam: buikpijn, bloedingen met uitstoot vleessliertje"

Reactie

Lonneke, 02-06-2016 23:32 #1
Ik stond op in bad. Het bloed liep langs mijn benen en ik voelde dat er iets uit mij kwam. Ik ving het op in mijn handen en het was een grote bloederige massa. Een soort bloedprop. Was dat een miskraam? Ik had het nog nooit eerder gehad en daarna ook nooit meer. Reactie infoteur, 04-06-2016
De kans is groot dat het een miskraam was in een vroeg stadium in de ontwikkeling van de vrucht.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Miskraam
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!