InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoeding

NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoeding

NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoeding De Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) kan zwangere vrouwen uitsluitsel geven over of het kindje lijdt aan het Down Syndroom, het Syndroom van Patau of het Syndroom van Edwards. Hiermee kan het de vruchtwaterpunctie (amniocentese) of vlokkentest (CVS) vervangen. Vanaf 1 april 2014 wordt de test in Nederland vergoedt onder de basisverzekering. indien eerdere tests hier aanleiding toe geven.

Inhoud

Wat is de Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT)?

De Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) is een test die uitsluitsel kan geven over de aanwezigheid van afwijkingen op trisomie 21, 13 of 18. Dit gaat om het Syndroom van Down en het relatief zeldzamere Syndroom van Patau en Syndroom van Edwards. De test kan worden afgenomen vanaf week 10 van de zwangerschap. Hiervoor is 20ml bloed nodig. Na afname van het bloed moet ongeveer twee weken op de uitslag worden gewacht. De test is zeer nauwkeurig. De kans op een vals-positieve uitslag is minder dan 1 op 100. Omdat de test redelijk vroeg in de zwangerschap kan worden afgenomen bestaat er de mogelijkheid na het verkrijgen van de uitslag eventueel te beslissen tot een abortus. Bij het Syndroom van Down zal dit niet snel gebeuren, maar gezien de geringe overlevingskansen bij het Syndroom van Patau en het Syndroom van Edwards wordt daar regelmatig wel besloten tot terminatie van de zwangerschap.

Aandoeningen waarover NIPT uitsluitsel kan geven

Syndroom van Down

Het Syndroom van Down is een aangeboren afwijking die resulteert in een verstandelijke beperking en een reeks aan aanverwante medische problemen. Deze worden veroorzaakt doordat erfelijk materiaal van chromosoom 21 in drievoud voorkomt (in plaats van in tweevoud). Dit komt voor bij ongeveer 1 op de 700 geboortes. De kans op zo'n mutatie neemt dramatisch toe naar mate de moeder ouder is. Zo is deze kans bij een vrouw van 45 al 1 op 35. De NIPT kan deze mutatie nauwkeurig opsporen.

Syndroom van Patau

Het Syndroom van Patau is een ernstige chromosomale aandoening die onder andere gepaard gaat met afwijkingen van het centrale zenuwstelsel, afwijkingen van de schedel en malformaties van inwendige organen. De combinatie van deze afwijkingen maakt dat het kindje vaak kort voor, tijdens of snel na de geboorte overlijdt. Het ontstaat doordat tijdens de meiose een extra chromosoom 13 aan een geslachtscel wordt toegevoegd. Dit is een vorm van mosaïscisme dat bij ongeveer 1 op de 16.000 geboortes voorkomt. Bij ouders die eerder een kindje hebben gekregen met het Syndroom van Patau is die kan 1 op 100. Zij komen daardoor ongeacht de leeftijd van de moeder in aanmerking voor vergoeding van de NIPT.

Syndroom van Edwards

Het Syndroom van Edwards betreft een afwijking op chromosoom 18. Dit leidt onder andere tot een groeiachterstand in de baarmoeder, een ernstige verstandelijke beperking, hand- en voetafwijkingen, een hartafwijking en een middenrifbreuk. De kans op overleven is hierdoor erg klein. Het komt voor bij ongeveer 1 op de 6.000 geboortes, en het komt vier keer meer voor bij meisjes dan bij jongens. Ook op het opsporen van deze afwijking is NIPT er nauwkeurig.

Wie komt in aanmerking voor een vergoeding?

Het was al langer mogelijk om een Niet-Invasieve Prenatale Test te ondergaan. Vrouwen moesten daar voorheen echter wel voor uitwijken naar het buitenland en de kosten ervan zelf betalen. Wie in België een NIPT liet doen betaalde hiervoor zelf de kosten van 460 euro (in 2014). In Nederland gaf het Ministerie van Volksgezondheid er de voorkeur aan eerst nog meer duidelijkheid te verkrijgen op het eventuele risico van een miskraam als gevolg van het uitvoeren van de test. Nu dit risico is uitgesloten is de deur geopend voor vergoeding in Nederland. Deze is echter wel alleen bedoeld voor vrouwen die aan bepaalde criteria voldoen. Wanneer wordt de Niet-Invasieve Prenatale Test vergoedt?

De NIPT wordt duidelijk aangemerkt als vervolgonderzoek naast de nu al beschikbare vlokkentest en vruchtwaterpunctie. Er moet dan eerst zijn vastgesteld dat er een verhoogd risico is op het Syndroom van Down, Syndroom van Patau of Syndroom van Edwards. De combinatietest bestaat uit een echo van het kind (voor de nekplooimeting) en een bloedtest bij de moeder. De uitslagen hiervan kunnen aanleiding geven voor een vermoeden van een van deze chromosoomafwijkingen, al dan niet in combinatie met een hoge leeftijd van de moeder. Het is nu al zo dat vrouwen vanaf de leeftijd van 36 jaar gebruik kunnen maken van de vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Deze toegang zal blijven bestaan, ook wanneer de NIPT beschikbaar is en zal gaan gelden als een soort eerste screening.

De vergoeding wordt vanaf 1 januari 2015 opgenomen in het Besluit zorgverzekering. Deze kan niet tussentijds gewijzigd worden. De NIPT wordt daarom tussen 1 april 2014 en 31 december 2014 vergoedt vanuit de begroting. De vergoeding gaat dat vallen onder de basisverzekering. Je hebt er dus geen aanvullende verzekering voor nodig.

Vergoeding van de combinatietest

Daarnaast verandert er nog iets. Waar vrouwen van boven de 36 voorheen de combinatietest vergoed kregen en jongere vrouwen niet, gaat dit verschil verdwijnen. Iedereen die vanaf 2015 een combinatietest wil ondergaan moet hiervoor 160 euro betalen. Wanneer er om andere redenen sprake is van een verhoogd risico wordt de test sowieso vergoedt. De leeftijdseis speelt dus geen rol meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NIPT-test bij zwangere vrouwen bepaalt syndroom van DownNIPT-test bij zwangere vrouwen bepaalt syndroom van DownDe NIPT of de niet-invasieve prenatale test is een bloedtest die wordt afgenomen bij zwangere vrouwen om te bepalen of d…
NIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindNIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindVrouwen in westerse landen worden op steeds oudere leeftijd zwanger van hun eerste kind. Bij eventuele volgende zwangers…
Zwanger: wel of geen NIPT (niet-invasieve prenatale test)?Zwanger: wel of geen NIPT (niet-invasieve prenatale test)?Vanaf 1 april 2017 kunnen vrouwen die zwanger zijn in Nederland kiezen voor een niet-invasieve prenatale test (NIPT). (1…
Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2020Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2020Wanneer je in 2020 een medische behandeling ondergaat, medicijnen gebruikt of een medisch hulpmiddel gebruikt dan wil je…
Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoedingCombinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoedingCombinatietest: bloedonderzoek, nekplooimeting, uitslag, kosten en vergoeding. De combinatietest kan bij iedere zwangere…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/03/28/schippers-vergoedt-nipt.html
  • Down Syndrome NIPT - http://www.downsyndromenipt.info/nipt-NL.html
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoeding"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-11-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!