InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Noodpil: pil om zwangerschap bij een ongelukje te vermijden

Noodpil: pil om zwangerschap bij een ongelukje te vermijden

Noodpil: pil om zwangerschap bij een ongelukje te vermijden Om niet zwanger te raken, nemen vrouwen standaard de anti-conceptiepil in. Het kan echter voorkomen dat men de pil vergeet, waarna men wel seksueel actief is. Door een gescheurd kapotje of onbeschermde daad kunnen zaadcellen in de baarmoeder en eileider terechtkomen. Daardoor kan een eicel bevrucht raken. Oftewel er is verhoogde kans om zwanger te raken, terwijl men dat niet wil. Wat houdt de morning-after pil in en hoe werkt deze noodpil?

Morning-after, noodpil

Redenen om de noodpil te nemen

De standaard pil wordt normaal ingenomen, om de menstruatie onder controle te houden en daarmee ook de kans op zwangerschap te verlagen. Het progestronaandeel zorgt ervoor dat de vrouw mindere vruchtbaarheid heeft, waarbij innesteling wordt vermeden. Het kan echter voorkomen dat de vrouw per ongeluk vergeet om de anti-conceptiepil in te nemen, waardoor er direct verhoogde kans op zwangerschap bestaat. Oftewel doet men het dan onbeschermd waarbij semen in de schede terechtkomen, dan kan men zwanger raken. Dit geldt uiteraard ook als men de pil totaal niet gebruikt. Om dan te vermijden dat men zwanger wordt dient de noodpil, oftewel de morning-after pil te worden ingenomen.

Hoog concentraat levonorgestrel

De inname van de pil geeft een extra verhoogd progesterongehalte door het levonorgestrel (lit.1) bestanddeel. Het zorgt ervoor dat de eisprong wordt uitgesteld, zaadcellen de baarmoederhals niet kunnen binnendringen en het baarmoederslijmvlies minder geschikt voor innesteling wordt gemaakt. Indien er in dat geval sprake is van een bevruchte eicel, dan is de kans op zwangerschap relatief klein. Uitsluiten doet het echter niet honderd procent. Neemt men het binnen twaalf uur in dan is er een half procent kans op een zwangerschap. Dit loopt op tot twee procent, indien de pil binnen drie dagen wordt ingenomen (lit.2).

Op welk moment innemen?

Indien er sprake is van onbeschermde geslachtsgemeenschap zonder de inname van de standaard pil, dan is er een verhoogde kans om wel zwanger te raken. Des te eerder men dan de noodpil inneemt, des te beter het is. Ga dus na de daad binnen een halve dag naar de apotheker, zodat u de pil zonder recept (in Nederland) van de dokter kunt verkrijgen. Let wel in België dient u de pil wel op doktersvoorschrift te halen. Soms kan het voorkomen dat men binnen drie uur na pil-inname waterige diarree krijgt. In dat geval dient de noodpil wederom ingenomen te worden.

Complicaties morning-after pil

Omdat deze pil een relatief hoge concentratie progesteron bevat, kan het lichaam er soms heftig op reageren. Het kan gaan om buikpijn, misselijkheid, duizeligheid en braken. Daarnaast kan het gaan om oververmoeidheid, migraine en gevoelige borsten. Deze invloed zal binnen enkele dagen wegtrekken. Normaal zal de pil door het lichaam binnen drie uur zijn opgenomen. Heeft men voor die tijd reeds overgegeven dan is herhaalde inname noodzakelijk. Ook heeft het invloed op de menstruatie, waarbij tussentijdse bloedingen van toepassing kunnen zijn. Het kan de menstruatie ontregelen, waardoor het eerder of later komt.

Wel zwanger, wat nu?

In een beperkt aantal gevallen zal de noodpil onvoldoende effect hebben, waardoor wel een bevruchte eicel is ingenesteld. Het houdt in dat de vrouw onverhoopt zwanger is geworden. Het kondigt zich aan met misselijkheid in de ochtend en braken. Om zeker te zijn is het van belang om een zwangerschapstest te doen. Omdat de noodpil ook complicaties voor de ongeboren vrucht kan geven, is aanvullend onderzoek nodig mits men het wil behouden. Verder kan men ervoor kiezen om het te laten verwijderen. Laat u door de huisarts verder informeren omtrent de verdere mogelijkheden.

Het is na de inname van de noodpil van belang om nog een week wel een condoom te dragen, waarnaast u ook de normale pil-inname hervat. Neem altijd contact met de huisarts op indien er heftige complicaties voordoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
EllaOne, de nieuwe morning after pilEllaOne, de nieuwe morning after pilEllaOne is een nieuwe morning after pil (ook wel noodanticonceptie genoemd) die binnen vijf dagen na een onbeschermde vr…
Morning-aftermethodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
Conceptie of bevruchtingConceptie of bevruchtingEisprong, vruchtbaar, bevruchting, zwanger. De conceptie, oftewel de bevruchting, is het samensmelten van een eicel en e…
Zwanger worden: de innestelingZwanger worden: de innestelingNadat de eicel bevrucht is door de spermacel daalt het klompje cellen (ook wel zygote genoemd) af naar de baarmoeder. Da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mzacha, Rgbstock
  • Lit.1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Morning-afterpil
  • Lit.2: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/morning-afterpil_met_levonorgestrel.aspx?mId=10698&rId=386#L8

Reageer op het artikel "Noodpil: pil om zwangerschap bij een ongelukje te vermijden"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!