InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Eten koken als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid

Eten koken als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid

Eten koken als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid Als je zwanger bent en last hebt van misselijkheid kan het lastig zijn eten klaar te maken voor je gezin. De bakluchten kunnen je flink onpasselijk maken. Als je huishouden toch aangewezen is op jouw kookkunsten moet je jezelf helpen. Er zijn manieren om toch een goede maaltijd op tafel te zetten zonder dat je tussendoor steeds naar de gootsteen of de w.c. moet rennen.

Oorzaak misselijkheid bij zwangerschap

Ongeveer zeventig tot vijfentachtig procent van de zwangeren heeft last van misselijkheid tijdens de zwangerschap. Het blijkt dat zwangeren die een hoog hCG gehalte hebben (het zwangerschapshormoon) een grotere kans hebben om misselijk te worden. Men vermoedt ook dat de stijging van oestrogeen (het vrouwelijk hormoon) de veroorzaker is. Daarnaast werken de maag en darmen trager waardoor het veel langer duurt voordat het voedsel verteerd is. Een tekort aan vitamine B6 of vitamine B12 kan de reden zijn dat sommige zwangeren de klachten hebben en het stresshormoon cortisol heeft ook invloed op zwangerschapsmisselijkheid. Tevens kan zogenaamd anticipatoir braken plaatsvinden. Dit is een geconditioneerde reflex als gevolg van slechte ervaringen. Met andere woorden: als je een keer heel erg misselijk bent geworden bij het bereiden van een bepaald voedsel kan de gedachte aan dit voedsel je al misselijk maken.

Vanwege de snelle stijging van het oestrogeen ben je als zwangere waarschijnlijk extra gevoelig voor geuren. Maar als je eten kookt kom je hier automatisch mee in aanraking. De volgende tips kunnen je helpen hier mee om te gaan.

Boodschappen doen als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid

Sommige zwangeren worden al misselijk als ze een supermarkt inlopen. Dat is logisch omdat er in een supermarkt veel geurtjes zijn. Heb je erg veel last en is er niemand anders die voor je de boodschappen kan doen? Bestel dan je boodschappen online. Ze worden dan ook nog bij je thuisgebracht zodat je niet met al die zware spullen hoeft te sjouwen.

Koelkast en zwangerschapsmisselijkheid

Om te voorkomen dat je een vlaag van misselijkheid krijgt als je de koelkast open doet dien je er voor te zorgen dat deze te allen tijde schoon en fris is. Maak hem regelmatig schoon en zet er niets in dat sterk ruikt. Krijg je de luchtjes er niet uit? Probeer hem dan schoon te maken met azijn. Ook zou je wat koffie of theezakjes in de koelkast kunnen leggen, een opengesneden citroen of een aardappel. Deze nemen de geurtjes op waarna je ze weg kunt gooien. Je kunt azijn ook prima gebruiken om (etens)luchtjes uit je huis te verwijderen. Zet hiervoor ergens een bakje neer. Houd je nog steeds last van je koelkast? Bedenk dan van te voren wat je nodig hebt, houd je adem in, doe de deur open en pak het zo snel mogelijk om meteen daarna de deur weer dicht te doen.

Bukken als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid

Bukken is niet fijn als je zwanger bent en last hebt van misselijkheid. Zorg er daarom voor dat alle spullen die je nodig hebt bij het koken voldoende hoog staan.

Buiten koken

Probeer als het kan buiten te koken. Buiten vervliegen de geurtjes sneller en heb je hier dus ook minder last van. Bovendien komen de geurtjes zo ook niet je huis in. Je kunt hiervoor een campinggastoestel gebruiken in combinatie met een barbecue of skottelbraai.

Vlees bereiden als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid

Als je je gezin vlees wilt voorzetten maar je kunt zelf niet tegen het bakken ervan, zou je het op een andere manier klaar kunnen maken.

Ragout

Je kunt ragout maken. Hierbij bak je het vlees niet maar kook je het in een beetje bouillon. Dit scheelt enorm in de geur. Wat worteltjes erbij en binden met bloem en je vleesgerecht is klaar. Andere mogelijkheden zijn stevig gevulde maaltijdsoep met soepballetjes of kipfilet.

Voorgebakken vlees

Bij de slager, in de supermarkt of op de markt kun je voorgebakken vlees kopen. Het aanbod varieert van speklapjes tot spareribs en van kippenpootjes tot beenhammetjes. Je hoeft het alleen nog maar in de magnetron op te warmen (wikkel het eventueel in een bakpapiertje) en het is klaar. Ook zijn er de ingeblikte gehaktballetjes in saus die je kunt opwarmen in een pannetje of in de magnetron. En wat dacht je van rookworst of bijvoorbeeld ingeblikte ham? Kijk ook eens naar de pakjes saté die je kunt opwarmen in warm water. Misschien lust je ze zelf ook wel.

Andere bakboter

Je zult het misschien niet verwachten maar de geur van verschillende bakboters in combinatie met vlees kan zo verschillen dat je bij de een geen last hebt en bij de andere wel. Het kan zijn dat je bij vloeibare boter moet braken en bij een pakje boter niet.

Varkensvlees

Varkensvlees van niet gecastreerde beren geeft bij het bakken een geur af die de meeste vrouwen kunnen waarnemen maar mannen niet. Sinds 2007 verkopen Nederlandse supermarkten geen vlees meer van gecastreerde varkens, vanwege het welzijn van de dieren. Omdat er veel mensen zijn die niet tegen de geur kunnen van dit vlees wordt varkensvlees steeds minder verkocht. In het buitenland is er juist de eis dat Nederlandse varkensboeren wel hun beren castreren. Nu wordt er aan de universiteit van Wageningen gekeken naar alternatieven. Wellicht zou ander voer helpen om onverdoofde castraties uit te bannen en het vlees toch aantrekkelijk te maken voor de consument.

Iemand anders kookt

Een belangrijke les die je leert als je kinderen hebt is te leren vragen om hulp als dat nodig is. Waarom zou je daar niet al tijdens je zwangerschap mee kunnen beginnen? Je kunt iemand vragen af en toe voor jullie te koken, je diepvries te vullen met maaltijden of vragen of je een keer mag komen eten. Er zijn ook initiatieven als thuisafgehaald.nl waar mensen uit je buurt hun zelfgekookte eten aanbieden. De prijzen zijn vanzelfsprekend lager dan wanneer je via een restaurant eten besteld.

Fastfood

Het klinkt misschien gek, maar veel misselijke zwangeren kunnen fastfood juist heel goed verdragen. Frikadellen, kroketten en friet blijven er vaak beter in dan gezond eten, zolang het maar niet te gekruid is.

Er zijn dus veel mogelijkheden om de periode dat je misselijk bent door te komen. Heb je de hele zwangerschap last van misselijkheid, probeer je dan voor te stellen hoe blij je zult zijn als je baby er is en je weer alles kunt eten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Gway, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
Zwangerschap en misselijkheid  Tips tegen misselijkheidZwangerschap en misselijkheid Tips tegen misselijkheidZwangerschap is voor de meeste vrouwen een reden om heel blij en gelukkig te zijn. Maar door enkele vervelende zwangersc…
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
De ontwikkeling van je baby; 7 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 7 weken zwangerIn de zevende week verdubbelt de lengte van een ongeboren kindje. De baby is nu ongeveer een centimeter lang en begint z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: denis83/123RFStockfoto,
  • http://www.zwangerenmisselijk.nl
  • http://www.henw.org/archief/volledig/id3070-misselijkheid-en-braken.html
  • http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/futurefood/10927/kruiden-in-varkensvoer-moeten-berengeur-in-de-pan-voorkomen (bron geraadpleegd 18 april 2016)
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Eten koken als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid"

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!