InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Motoriek stimuleren vanuit de baarmoeder: rol van vitamine D

Motoriek stimuleren vanuit de baarmoeder: rol van vitamine D

Motoriek stimuleren vanuit de baarmoeder: rol van vitamine D Veel vrouwen blijken tijdens de zwangerschap een tekort aan vitamine D te hebben. Dit vitamine D tekort blijkt gerelateerd aan een van de aspecten van de motorische ontwikkeling van kinderen: de handknijpkracht. Hoe ernstiger het tekort, des te zwakker de handknijpkracht. Vitamine D supplementen voor zwangere vrouwen bieden mogelijk uitkomst!

Normale motorische ontwikkeling van kinderen

Ouders houden de motorische mijlpalen van hun kroost vaak nauwlettend in de gaten. De eerste keer kruipen, staan en de eerste stapjes, het wordt als het even kan allemaal vast gelegd. En vergeleken met leeftijdsgenoten, want kan het even oude buurkind ook al zelf zitten? Of is jouw kind een uitzonderlijk snelle leerling? Om te weten waar je kind staat, is het nodig om te weten hoe de motorische ontwikkeling van kinderen normaal gesproken verloopt.

Enkele motorische mijlpalen en de leeftijd waarop kinderen deze gemiddeld bereiken:
  • 5 maanden: van de rug op de zij draaien
  • 6 maanden: van de rug op de buik draaien
  • 8 maanden: kan zich aan duimen van ouder optrekken tot staan; zit zelfstandig
  • 9 maanden: trekt zich op aan voorwerp (bijvoorbeeld tafel) tot staan; kruipt rond
  • 10 maanden: loopt zijwaarts langs meubels
  • 12 maanden: kan los staan
  • 13 maanden: loopt zelfstandig

Het is nog niet goed duidelijk welke invloeden tijdens de zwangerschap een rol spelen bij de ontwikkeling van de motoriek van kinderen. Voeding lijkt een rol te spelen. Tijdens het Southampton Women's Survey werden aanvankelijk 12.583 vrouwen gevolgd. Gedurende het onderzoek, dat meerdere jaren duurde, werd de gezondheid, gedrag en het dieet van de vrouwen gevolgd. Van de vrouwen die tijdens het onderzoek zwanger raakten, werd extra informatie verzameld tijdens de 11e en 34e week van de zwangerschap. Na de geboorte werden de kinderen nog steeds gevolgd, zodat er mogelijke verbanden gelegd kunnen worden tussen invloeden tijdens de zwangerschap en de gezondheid van de kinderen. Vitamine D bleek een belangrijke rol te spelen bij de motorische ontwikkeling van kinderen.

Vitamine D tekort tijdens de zwangerschap

Zwangere vrouwen zijn bijzonder gevoelig voor een tekort aan vitamine D. Uit onderzoek is gebleken dat een meerderheid van de zwangere vrouwen een tekort aan vitamine D heeft. Tijdens de zwangerschap vinden er veranderingen plaats in het metabolisme van vitamine D, waardoor er een tekort kan ontstaan.

Gevolgen vitamine D tekort tijdens zwangerschap

Er blijkt een verband te zijn tussen de hoeveelheid vitamine D in het bloed van de moeder en de handknijpkracht van hun kinderen op 4-jarige leeftijd. Kinderen van moeders met een voldoende concentratie vitamine D in het bloed, hebben een betere handknijpkracht wanneer ze 4 jaar oud zijn. Dit is niet vreemd, aangezien vitamine D een belangrijke rol lijkt te spelen in de spierontwikkeling. Mensen die op latere leeftijd een vitamine D tekort hebben, blijken zwakkere spiervezels te hebben. Deze spiervezels zijn van cruciaal belang voor handelingen waarbij een direct beroep gedaan wordt op snelheid en kracht. Handknijpkracht bij volwassen is geassocieerd met de fysieke gesteldheid. Het hebben van een zwakkere handknijpkracht wordt in verband gebracht met onder andere diabetes, grotere kans op vallen en breuken en vroegtijdige sterfte. Het is goed mogelijk dat de handknijpkracht op 4-jarige leeftijd voorspellend is voor de handknijpkracht op latere leeftijd.

Extra vitamine D tijdens de zwangerschap

Het voedingscentrum raadt zwangere vrouwen aan om dagelijks 10 mcg extra vitamine D tot zich te nemen in de vorm van een voedingssupplement. Voedingssupplementen bestaan in verschillende vormen, zoals druppels, tabletten en capsules. Vitamine D supplementen zijn onder andere verkrijgbaar bij drogist en apotheek.
Gerelateerde artikelen
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Miskraam en vitamine B12Miskraam en vitamine B12Een miskraam kan allerlei redenen hebben. Vaak heeft dit te maken met een aanlegfout. Maar ook een tekort van vitamine B…
Bronnen en referenties
  • Harvey N.C., Holroyd C., Ntani G., Javaid K., Cooper P., Moon R., Cole Z., Tinati T., Godfrey K., Dennison E., Bishop N.J., Baird J., Cooper C. (2014) Vitamin D supplementation in pregnancy: a systematic review. Health Technol Assess. vol. 18(45), blz. 1-190
  • Harvey N.C., Moon R.J., Sayer A.A., Ntani G., Davies J.H., Javaid K., Collisson N., Robinson S.M., Godfrey K.M., Inskip H.M. & Cooper C. (2014) Maternal antenatal vitamin D status and offspring muscle development: findings from the Southampton Women’s Survey. J Clin Endocrinol Metab vol. 99(1)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx

Reageer op het artikel "Motoriek stimuleren vanuit de baarmoeder: rol van vitamine D"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 17-09-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!