InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Babysterfte omlaag door doppler-echo

Babysterfte omlaag door doppler-echo

Babysterfte omlaag door doppler-echo Het allerergste wat een zwangere vrouw kan overkomen is dat haar kind in haar buik overlijdt. Alleen al in Nederland gebeurt dit bij bijna 1000 baby's. Uit Brits onderzoek blijkt dat dit vaak voorkomen kan worden. Een doppler-echo kan duidelijkheid geven over de bloedtoevoer via de placenta naar de baby, waardoor er actie ondernomen kan worden als deze niet goed blijkt te zijn. Hierdoor kan in 50% van de gevallen de babysterfte voorkomen worden.

De techniek

De dopplertechniek is een techniek die organen of bloedvaten in beeld brengt met ultrageluidsgolven. Het wordt gebruikt bij echografie om met ultrageluidsgolven de weefselstructuren te laten zien. Met de dopplertechniek kan de stroomsnelheid en de stroomrichting van het bloed worden bepaald. De bloedlichaampjes in het bloed kunnen geluidsgolven terugkaatsen. Als er veel bloedlichaampjes langskomen, zal de stroomsnelheid hoog zijn. Er zullen dan veel geluidgolven teruggekaatst worden. Hoe meer geluidsgolven, hoe hoger de toon. Als de apparatuur dus een hoge toon meet, zal de stroomsnelheid hoog zijn. Dit kan op een computer worden afgelezen.

Het onderzoek

Het doppleronderzoek kan uitgevoerd worden met bestaande echografie-apparatuur. Bij een doppleronderzoek tijdens de zwangerschap kan men gebruik maken van een kleurendoppleronderzoek. Deze laat de bloedstroom met kleuren zien. Al het bloed dat op het computerscherm naar boven stroomt is rood en al het bloed dat naar beneden stroomt is blauw. Een snellere stroomsnelheid wordt aangegeven met lichtere kleuren. Lekkages, vernauwingen of afwijkende verbindingen kunnen hiermee vastgesteld worden. Naast het kleurendoppleronderzoek zijn er meerdere dopplertechnieken. Deze technieken spelen bij screening tijdens de zwangerschap een minder belangrijke rol.

Doppleronderzoek tijdens de zwangerschap

Met een doppleronderzoek tijdens de zwangerschap kan de bloeddoorstroming in de navelstreng worden gemeten. Hierdoor wordt informatie over het functioneren van de placenta verkregen. Als de bloeddoorstroming niet voldoende is, kan dit resulteren in een groeivertraging bij de baby. In het ergste geval kan de baby een zuurstoftekort oplopen wat ernstige gevolgen kan hebben. Ook kan met het doppleronderzoek de bloeddoorstroming in andere bloedvaten van het kind gemeten worden. Hierdoor kan de gezondheid van het kind ook in de gaten gehouden worden en kunnen eventuele afwijkingen opgemerkt worden.

Verband bloedtoevoer en babysterfte

In Engeland is door Professor Kypros Nicolaïdes eind 2014 onderzoek gedaan naar het verband tussen een slechte bloedtoevoer en het aantal baby's die sterven in de buik. Uit dit onderzoek blijkt dat vijftig procent van de baby's die in de buik sterven een slechte bloedtoevoer via de placenta hebben. Professor Kypros Nicolaides is een bekende onderzoeker in de foetale geneeskunde. Hij introduceerde eerder al de combinatietest. Met deze test kunnen chromosomale afwijkingen en de morfologische afwijkingen van de foetus in vroeg stadium ontdekt worden.

Wanneer wordt het onderzoek verricht

Het onderzoek wordt in 2014 nog niet standaard uitgevoerd. Het wordt alleen, en ook niet altijd, uitgevoerd als er een goede reden voor is, bijvoorbeeld groeivertraging van de baby of een ernstige vorm van hoge bloeddruk. In Engeland gaat de overheid de resultaten van dit onderzoek onder de loep nemen en ze zijn bereid om dit standaard in te voeren. In Nederland zijn we nog niet zo ver. De echo zou te ingewikkeld zijn waardoor deze niet standaard uitgevoerd kan worden. Dit terwijl de doppler-echo met de bestaande echo-apparatuur uitgevoerd kan worden. Het enige wat nodig is voor een goede doppler-echo is een training voor de echografist. Voor zwangere vrouwen is het dus zeker de moeite waard om hier naar te informeren bij de verloskundige. Het onderzoek dient dan op de twaalfde en de twintigste week van de zwangerschap uitgevoerd te worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/babysterfte-kan-omlaag-door-doppler-echo, bezocht op 24-11-2014
  • http://www.fmfb.be/nl/biografie-kypros-nicolaides.html, bezocht op 24-11-2014

Reageer op het artikel "Babysterfte omlaag door doppler-echo"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 25-04-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!