InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hypnobirthing voor een prettige bevalling

Hypnobirthing voor een prettige bevalling

Er zijn talloze cursussen die je voorbereiden op de bevalling. Deze zijn gericht op ontspanningstechnieken en ademhalingstechnieken. Vaak zijn deze behoorlijk fysiek ingestoken: iedereen kent wel de bekende pufclub waar vrouwen al puffend de bevalling 'oefenen'. Hypnobirthing heeft als uitgangspunt dat als de moeder goed is voorbereid op de bevalling, daar zonder angst naar toeleeft, de bevalling soepel en harmonieus zal verlopen. Sinds Doutzen Kroes en ook prinses Kate van Engeland zijn bevallen middels hypnobirhting wordt deze cursus steeds populairder.

Hypnobirthing: wat is dat?

Een pijnloze bevalling? Wie wil dat nou niet! Hypnobirthing zegt dat het kan. Het is een praktisch ingestoken cursus waarbij je, naast de theorie over bevallen, zelf diverse ontspanningstechnieken zult leren en ervaren die ervoor zorgen dat je op een rustige manier kunt bevallen. De oefeningen leren je hoe het beste kunt ontspannen en helpen je om de overtuiging dat bevallen pijn doet los te laten. Hypnobirthing gaat uit van de kracht van de vrouw, met vertrouwen de natuur zijn gang te laten gaan en het gegeven dat bevallen een volkomen natuurlijk proces is waarbij het lichaam exact weet wat te doen. Het helpt je om met vertrouwen je bevalling tegemoet te zien en je baby geboren te laten worden zonder angst en pijn. De cursus is opgericht door Marie Mongan, haar filosofie is dat een geboorte geen (heftige) pijn hoeft te doen als er geen angst aanwezig is.

De naam doet lijken alsof het gaat om bevallen onder hypnose, maar dat geeft een vertekend beeld. Door het doen van ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen, waaronder affirmaties en meditatie, leer je hoe te ontspannen. Als het al met hypnose te maken heeft, dan is het een vorm van zelfhypnose. Je bent en blijft zelf altijd 'in control'. Daarnaast is er tijdens de cursus aandacht voor positieve bevallingsverhalen en kijken de deelneemsters filmpjes waarop vrouwen in alle kalmte en harmonie bevallen. Dit helpt om kracht en vertrouwen te vinden en angsten te verminderen, wat zal helpen bij de bevalling zelf. De cursus richt zich zowel op het fysieke, als mentale en zelfs spirituele vlak. Het draait om contact maken met je eigen lichaam en het ongeboren kind, om samen het kind op een fijne manier op de wereld te zetten, zonder angst en heftige pijn.

Technieken om te zorgen voor ultieme ontspanning

Hypnobirthing kent verschillende technieken om tot ontspanning te komen. Er worden technieken gebruikt die ervoor zorgen dat je oxytocineniveau omhoog gaat. Oxytocine is het zogenaamde liefdeshormoon, het wordt ook door je lichaam aangemaakt wanneer je iemand een knuffel geeft. Er wordt tijdens de cursus overal mee geoefend, waarbij aangegeven wordt dat je vooral moet doen dat bij je past. Schiet je vooral in de lach van de positieve affirmaties? Sla dat dan gerust over.
  • Meditatie. Tijdens de cursus wordt er gebruikgemaakt van de zogenaamde regenboogmeditatie. In deze geleide meditatie wordt er met behulp van kleuren, gefocust op bepaalde delen van je lichaam om in volledige ontspanning te gaan.
  • Affirmatie. Door het gebruiken van positieve affirmaties gedurende de zwangerschap en bevalling, zorg je ervoor dat angsten afnemen en er meer vanuit vertrouwen wordt gedacht. Er worden voorbeeld affirmaties gegeven maar het staat de zwangere uiteraard vrij om zelfbedachte affirmaties te gebruiken.
  • Massage. Hier ligt een grote rol voor de partner. Door een zachte rugmassage kan hij er voor zorgen dat het knuffelhormoon oxytocine vrijkomt. Dit hormoon ontspant en zorgt ervoor dat pijn verzacht wordt. Ook bepaalde drukpuntmassages kunnen prettig zijn voor de vrouw tussen de weeën door.
  • Ademhaling. In de cursus leer je twee soorten ademhalingstechnieken. De ene gebruik je tussen de weeën door om zoveel mogelijk te ontspannen en de tweede helpt tijdens de persfase om zonder pijn door te kunnen ademen. Overigens een totaal andere techniek dan het welbekende puffen!

De rol van de partner

De rol van de partner is bij hypnobirthing zeer duidelijk aanwezig. Hij (of zij natuurlijk) helpt om de aanstaande moeder te laten ontspannen en om haar 'bij de les' te houden. Door het op een bepaalde manier masseren van de rug kan de partner leren om het lichaam van de vrouw te doen ontspannen. Ook kan hij de rol op zich nemen van coach en positieve affirmaties opzeggen. Ook als dat de papa in spé allemaal wat te zweverig is, is het van belang dat de vader ook met vertrouwen de bevalling ingaat. Zijn vertrouwen geeft de vrouw de kracht die ze nodig heeft. De ervaringen van vaders met hypnobirthing blijken heel enthousiast, ook juist de ervaringen van de sceptici. Juist doordat de vaders door de cursus hypnobirthing een actieve en belangrijke rol kunnen nemen tijdens de bevalling. Het helpt in het medeverantwoordelijk worden voor een fijne, kalme bevallingservaring en mooie ontmoeting met de baby.

Je bevalling een positieve ervaring

Met hypnobirthing ga je vol vertrouwen en positiviteit je bevalling in. De visie moet bij je passen (niet iedereen is gecharmeerd van het spirituele deel), maar als het bij je past is het een cursus die bijdraagt aan een vreugdevolle eerste ontmoeting met jullie kindje. Overal in het land zijn inmiddels gecertificeerd hypnobirthingdocenten te vinden en is er altijd wel een cursus bij je in de buurt.
© 2016 - 2019 June82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Baringsangst: tips voor omgaan met angst voor de bevallingBaringsangst: tips voor omgaan met angst voor de bevallingBij een zwangerschap hoort een bevalling, maar wat als je hier zo'n grote angst voor hebt dat het te kwalificeren is als…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
Bevallen, wat kun je verwachten?Bevallen, wat kun je verwachten?Het hele proces van de zwangerschap is een spannende periode in het leven van elke vrouw. De zaadcel en eicel die versme…
Wat is zwangerschapsyoga?De geboorte van een baby vraagt veel van de moeder. Zwangerschapsyoga kan helpen om je te ontspannen en je voor te berei…
Zwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingZwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingMet zwangerschapsgym worden lichamelijke oefeningen gegeven die gericht zijn op de zwangerschap en de bevalling. Hoewel…
Bronnen en referenties
  • http://hypnobirthing-nederland.nl/
  • http://www.natuurlijkegeboorte.nl/hypnobirthing.html

Reageer op het artikel "Hypnobirthing voor een prettige bevalling"

Infoteur: June82
Gepubliceerd: 13-05-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!