InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Schuimecho (hysterosalpingo-foam sonografie)

Schuimecho (hysterosalpingo-foam sonografie)

Schuimecho (hysterosalpingo-foam sonografie) Om de oorzaak van de vruchtbaarheidsproblemen van een vrouw te onderzoeken, zal de gynaecoloog een aantal testen uitvoeren. Complicaties rondom het zwanger worden kunnen te maken hebben met afgesloten eileiders. Om de doorgankelijkheid van eileiders te bepalen, ondergaan vrouwen anno 2016 een röntgenonderzoek dat doorgaans bij veel vrouwen als pijnlijk wordt ervaren genaamd hysterosalpingografie (HSG), waarbij contrastvloeistof wordt ingespoten in de baarmoederhals en eileiders. Het zichtbaar maken van de baarmoeder en eileiders door middel van een inwendige (vaginale) echo kan een stuk minder belastend en pijnlijk worden gemaakt wanneer het standaard onderzoek wordt vervangen door een zogeheten hysterosalpingo-foam sonografie (schuimecho). Dat blijkt uit een onderzoek van het het Spaarne Ziekenhuis en VUmc. Dit onderzoek is tijdens een vakcongres in Canada bekroond (2015).

Wat is een schuimecho?

Een schuimecho is een manier om de doorgankelijkheid van eileiders aan te tonen door middel van een inwendige vaginale echo. De binnenkant van de eileiders en baarmoeder worden zichtbaar gemaakt door een kleine hoeveelheid schuim, (ongeveer 5-10 ml), in de baarmoederholte en eileiders te spuiten. De luchtbelletjes duwen de eileiders heel langzaam, voorzichtig open en op die manier wordt een zeer duidelijk echobeeld van de eileiders gemaakt. De baarmoeder is op de echo zwart/grijs, het schuim is wit.

Het onderzoek

Het is allereerst zeer belangrijk dat een zwangerschap uitgesloten is alvorens er een schuimecho plaatsvindt, omdat de vloeistof het vruchtje kan aantasten. Men wil dan ook in het ziekenhuis de ochtendurine testen voor een zwangerschapstest. Het onderzoek kan slechts in een bepaalde periode van de cyclus plaatsvinden en de schuimecho wordt dan ook verricht in de eerste helft van de menstruatiecyclus, het baarmoederslijmvlies is namelijk op dat moment voldoende hersteld van de menstruatie. Het is de bedoeling dat men een lege blaas heeft. Vervolgens ligt men op een echostoel met de voeten in de steunen, de vagina wordt ontsmet met een beetje alcohol. Daarna plaatst de gynaecoloog een speculum en een dun slangetje (katheter) in de baarmoederhals. Tot slot wordt het speculum verwijderd en een vaginale echo ingebracht. Via het slangetje wordt heel rustig het schuim ingespoten. Aan het einde van het onderzoek wordt ook het slangetje verwijderd en is de schuimecho afgerond. Het onderzoek duurt ongeveer 10-15 minuten.

Nazorg

Na het onderzoek kan de gynaecoloog via echo´s direct zien of de eileiders doorgankelijk zijn. Er wordt vaak al een vervolgtraject besproken. Na afloop van de schuimecho kan er wat schuim uit de vagina lopen en licht bloedverlies optreden. Men krijgt dan ook een washand en handdoek en een maandverbandje. De vloeistof kan wat plakkerig aan voelen.

Is een schuimecho pijnlijk?

De schuimecho zou minder pijnlijk zijn dan het standaard hysterosalpingografie (HSG) onderzoek. Tijdens een HSG wordt de contrastvloeistof namelijk vrij snel ingespoten, dit kan voor hevige krampen zorgen. Het inspuiten van het schuim verloopt veel rustiger, de luchtbelletjes in het schuim laten de eierstokken langzaam opzwellen en dit kan hooguit wat lichte menstruatie-achtige krampen veroorzaken. In principe zijn er geen pijnstillers nodig maar men kan natuurlijk altijd een Paracetamol innemen of met de huisarts of gynaecoloog bespreken wat het beste is in deze kwestie.

Vruchtbaarder na een schuimecho?

Wanneer de eileiders zijn afgesloten, dan kunnen zaadcellen de eicel die tijdens de ovulatie vrijkomt niet bevruchten en kan men dus niet zwanger worden. Mocht daar het probleem liggen, dan kunnen eileiders door middel van het schuim, ter plekke doorgankelijk worden gemaakt. Dit onderzoek heeft dan net als dat bij een hysterosalpingografie (HSG) het geval is een extra effect: de kans op zwangerschap na de schuimecho wordt groter.

Risico’s schuimecho

In principe zijn er geen risico´s te bespeuren, sterker nog, tijdens de schuimecho staat men ook niet bloot aan röntgenstraling wat voorheen wel het geval was. Er zijn daarbij geen bezwaren om zwanger te worden in of na de maand waarin het onderzoek is verricht.

Wanneer wordt de schuimecho toegepast?

Onder leiding van VUmc en AMC wordt bij zo een 1500 vrouwen de resultaten van een schuimecho onderzocht. Het doel van dit medisch-wetenschappelijk onderzoek is antwoord geven op de vraag of een schuimecho (HyFoSy) even goed is als een baarmoederfoto (HSG) om de doorgankelijkheid van eileiders te testen. Indien de resultaten van beide eileidertesten hetzelfde zijn, dan verwacht men dat de schuimecho in 2017 in meerdere ziekenhuizen zal worden toegepast. In het Spaarne ziekenhuis te Hoofddorp kan men echter in 2016 al terecht.

Belangrijk om te melden aan de gynaecoloog

  • Vermoeden zwangerschap.
  • Klachten rondom de geslachtsorganen als toegenomen, pijn, jeuk en afscheiding.
  • Koorts of buikklachten.
  • Mocht men overgevoelig zijn voor vloeistoffen als jodium moet dit direct besproken worden met de arts.
© 2016 - 2017 Noah120, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De twintig wekenecho, een vorm van prenatale screeningAls u zwanger bent, heeft u in Nederland de mogelijkheid om verschillende testen of onderzoeken te doen om te kijken of…
Hoe weet ik hoelang ik al zwanger ben?Hoe weet ik hoelang ik al zwanger ben?Je bent zwanger, maar hoelang al? Als je zwanger bent wil je ook graag weten hoelang je in verwachting bent. Je krijgt n…
De echo: wordt het een jongen of meisje?De echo: wordt het een jongen of meisje?Veel ouders zijn nieuwsgierig naar het geslacht van hun ongeboren kindje. Het is natuurlijk het belangrijkste dat de bab…
Echo: geslachtsbepaling pretechoEcho: geslachtsbepaling pretechoWanneer je in verwachting bent is het altijd spannend of het een jongen of een meisje wordt. Met een echo is geslachtsbe…
Bronnen en referenties
  • https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Meedoen-aan-onderzoek/Per-specialisme/Centrum-voor-Voortplantingsgeneeskunde/Tabinhoud-CVV/Diagnostiek-schuimecho-of-baarmoederfoto.htm?print=true
  • http://www.watverwachtu.nl/page.asp?page_id=134
  • https://www.spaarneziekenhuis.nl/nl/Folders/DSZ.366_Langdurig_onvervulde_kinderwens.pdf
  • http://www.studies-obsgyn.nl/FOAM/page.asp?page_id=1597

Reageer op het artikel "Schuimecho (hysterosalpingo-foam sonografie)"

Infoteur: Noah120
Laatste update: 06-06-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!