InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereiding

Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereiding

Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereiding Wetenschap heeft aangetoond dat de handelingen, houding en gemoedstoestand van een moeder een groot effect hebben op de ontwikkeling van haar baby. Van de Talmoed leren we dit ook van invloed is op spirituele zaken. Het is dus van belang dat een moeder tijdens de zwangerschap de Tora naleeft, de mitswot (plichten) nakomt, goede daden verricht, Psalmen opzegt en zich ophoudt in een omgeving met een echte Joodse atmosfeer.

Zwangerschap pas aan het begin van de vijfde maand openbaar maken

Het is de traditie om de zwangerschap pas openbaar te maken aan het begin van de vijfde maand (het mag wel eerder aan de directe naasten met gepaste discretie). Zo zijn er ook die de gewoonte hebben de zegen te vragen aan een wijze of Tzaddiek, zoals een Rebbe, en om te wachten tot het einde van het eerste trimester voor ze de zwangerschap bekend maken.

Speciale mitswot (plichten)

Terwijl de natuur zijn beloop kent in de ontwikkeling van de nieuw geborene, doen we ons aandeel door tot God te bidden voor een gezonde baby en een makkelijke bevalling Er zijn drie mitswot die Joodse vrouwen benadrukken tijdens de zwangerschap:
  • Liefdadigheid: het is de gewoonte voor de zwangere moeder elke morgen wat extra geld te doen in de Tsedaka bus (liefdadigheidsbus), behalve op sjabbat en Joodse feestdagen. Het is ook de gewoonte liefdadigheid te schenken vóór het aansteken van de Sjabbat en feestdagen.
  • Mezoeza: laat de mezoezot van het huis inspecteren door een gecertificeerde schrijver om te verzekeren dat ze kosjer zijn (de inkt zal misschien verbleekt zijn en maakt de mezoeza zo ongeschikt).
  • Reciteren van Psalmen: Naast de dagelijkse gebeden, reciteren Joodse vrouwen (en hun mannen) extra Psalmen elke dag gedurende de zwangerschap, vooral hoofdstuk 20.
  • Sjier La-Maalot - Psalm 121: Volgens de Kabbala (Joodse mystiek) is het de gewoonte een kopie van Psalm 121 te hebben in de verloskamer gedurende de weeën en de geboorte. Deze heilige passages vragen om de gunst van God en een gemakkelijke geboorte en bevalling. Een andere reden voor deze gewoonte is dat hiermee de Joodse educatie begint vanaf de geboorte. De eerste beelden van het kind worden omringd door Joodse heilige objecten. Later worden deze heilige verzen geplaatst binnen de wieg, op de deur van de babykamer en op de voordeur van het huis. Er zijn hiervoor posters beschikbaar in Joodse winkels.

Tekst Psalm 121

Ik hef mijn ogen op naar de bergen:
vanwaar zal mijn hulp komen?
Mijn hulp is van de Here,
die hemel en aarde geschapen heeft.
Hij zal niet toelaten, dat uw voet wankelt,
uw Bewaarder zal niet sluimeren.
Zie, de Bewaarder van Israël
sluimert noch slaapt.
De Here is uw Bewaarder,
de Here is uw schaduw aan uw rechterhand.
De zon zal u des daags niet steken,
noch de maan des nachts.
De Here zal u bewaren voor alle kwaad,
Hij zal uw ziel bewaren.
De Here zal uw uitgang en uw ingang bewaren
van nu aan tot in de eeuwigheid.

Opzeggen Psalmen door de man gedurende de bevalling

Het is de gewoonte voor de man om tijdens de bevalling de volgende hoofdstukken van de Psalmen te reciteren: 1, 2, 3, 4, 20, 21, 22, 23, 24, 33, 47, 72, 86, 90, 91, 92, 93, 104, 112, en 113-150.

Een goed begin

De eerste momenten, uren en dagen van het leven van de baby worden vergeleken met dat van een nieuw geplante boom die veel zorg nodig heeft. Daarom is het van belang dat het kind in een heilige omgeving opgroeit om zo een vaste basis te krijgen.

Mazel Tov!

Je bent gezegend met een nieuwe baby, een gloed nieuw loot in de gouden ketting van het Joodse Volk die zich over meer dan 3000 jaar uitstrekt. Wat een vreugde! Als we druk zijn met de fysieke noden van de baby zijn we ook verplicht bezig te zijn met onze spirituele behoeften. Voor een baby jongetje betekent dat de besnijdenis (briet mila) op de achtste dag door een moheel.

Het is een jongetje!

Toen God de Tora gaf aan het Joodse Volk op de berg Sinaï, waren het de Joodse kinderen die de Tora naar de volgende generaties brachten. De belangrijkste verplichting om de mitswot na te komen geldt voor de man, omdat de Joodse vrouw druk bezig is met de Joodse opvoeding van de kinderen en deze verantwoordelijkheid ontheft de vrouw van de verplichting om de meeste mitswot na te komen. De eerste mitswa voor het jongetje is de Briet mila, de besnijdenis. Deze zeer belangrijke ceremonie leidt het kind in het Verbond van onze voorvader Abraham met God. Ook krijgt het jongetje dan zijn Hebreeuwse naam, dat het cement vormt tussen hem en zijn Joodse ziel.

Het is een meisje!

De Joodse vrouw staat in hoog aanzien in het Jodendom. De Joodse wijzen leren dat vrouwen meer lijken op de Schepper dan de man. Net zoals God de aarde schiep, zo draagt de vrouw kinderen. Net zoals God de wereld bestuurt, zorgt de vrouw voor de opvoeding van de kinderen. De Joodse vrouw zorgt ervoor dat het Joodse Volk kan blijven voort bestaan. Het meisje hoeft geen besnijdenis te ondergaan omdat ze al 'compleet' is met betrekking tot de spirituele weldaden. Er zou dan bovendien sprake zijn van seksuele verminking wat het plezier aan seks ontneemt dat juist voor een vrouw erg belangrijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Zwangerschap en geboorte in AfghanistanZwangerschap en geboorte in AfghanistanElk land heeft zijn eigen rituelen, gebruiken en bijgeloof rond de zwangerschap en geboorte. Er worden van generatie op…
Zwangerschap: het geslacht van je baby (jongetje of meisje)Wanneer iemand in verwachting is, wil de een wel weten wat het geslacht zal zijn van het kindje, een ander zal het niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereiding"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Gezinsleven
Medische informatie…
Schrijf mee!