InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tweelingzwangerschap week 1-12: eerste trimester

Tweelingzwangerschap week 1-12: eerste trimester

Tweelingzwangerschap week 1-12: eerste trimester Een tweelingzwangerschap, niet één maar twee kindjes worden verwacht! Een bijzondere tijd gaat volgen. Het eerste trimester is een periode vol van bijzondere en spannende momenten. Van bevruchting tot aan de eerste termijnecho. Hoe gaat een tweelingzwangerschap? Het eerste trimester van een tweelingzwangerschap zit vol ontwikkelingen zowel voor de twee embryo's, alsmede voor de aanstaande tweelingmama.

Week 1 - Cadeauweek

De eerste twee weken van je tweelingzwangerschap krijg je 'cadeau'. In deze week heeft de bevruchting nog niet plaatsgevonden en ben je dus nog niet zwanger. Bij een normale cyclus van 28-30 dagen vindt bevruchting plaats rondom dag vijftien, aan het einde van week twee dus. Van een tweelingzwangerschap is dus nog geen sprake.

Week 2 - Bevruchting

In deze week vindt de bevruchting plaats. Het is niet gezegd dat het al gelijk een tweeling is. Bij een twee-eiige tweeling laat het lichaam van de vrouw twee eicellen los die ook beide bevrucht worden door twee verschillende spermacellen. Bij een eeneiige tweeling daarentegen wordt in eerste instantie één eicel bevrucht en kan de splitsing naar een tweeling pas enkele dagen later plaatsvinden.

Wel wordt tijdens de bevruchting gelijk het geslacht van beide baby's vastgelegd. Bij een twee-eiige tweeling kan dit van alles zijn, twee meiden, twee jongens of van beide één. Een eeneiige tweeling is gelijk in geslacht. Of twee jongens of twee meiden.

Week 3 - Innesteling

Week drie is de week van de innesteling. De vrouw is nog niet op de hoogte van een eventuele zwangerschap en ondanks dat er veel in het lichaam van een zwangere vrouw gebeurt merkt ze daar nog weinig van. Voor eeneiige tweelingen is dit ook de periode dat één bevruchte eicel gaat splitsen tot twee. Splitsing vindt meestal plaats binnen tien dagen na bevruchting.

Hoe later de eicel zich deelt tot twee embryo's, hoe meer een eeneiige tweeling met elkaar deelt. Splitst de eicel binnen vijf dagen na bevruchting dan hebben beide embryo's een eigen placenta en vruchtzak. Splitst de eicel tussen de vijf en tien dagen na bevruchting dan delen de embryo's vaak wel de placenta, maar niet de vruchtzak (medische term: monochoriale diamniotische tweeling). Vindt de splitsing na deze tien dagen plaats dan delen ze zowel de placenta als de vruchtzak (medische term: monochoriaal monoamniotische tweeling). In hele uitzonderlijke gevallen vindt de splitsing pas zo laat plaats dat een siamese tweeling ontstaat.

Week 4 - Zwangerschapstest

Aan het einde van deze week blijft bij een regelmatige cyclus de menstruatie uit. Een zwangerschapstest kan vanaf deze periode uitsluitsel geven over een eventuele zwangerschap. Maar het kan ook nog een paar dagen duren voordat de test duidelijkheid geeft. Een tweelingzwangerschap wordt niet aangegeven bij een zwangerschapstest, het is dus nog steeds onduidelijk of de zwangerschap een eenling of tweeling betreft. Geduld hiervoor is nodig tot de eerste echo.

Bij een twee-eiige tweeling worden in week vier en vijf de placenta en vruchtzak ontwikkeld. Ieder kindje heeft zijn eigen placenta en eigen vruchtzak.

Week 5 - De hartjes worden gevormd

Vanaf deze week is het voor de meeste vrouwen definitief duidelijk dat ze zwanger zijn, maar is nog niet bekend of het om een eenling of tweeling gaat. In deze week worden onder andere de hartjes van de tweeling gevormd.

In week vijf krijgen veel vrouwen ook last van de eerste kwaaltjes. Zwanger van een tweeling? Dan kan het zomaar zijn dat de kwaaltjes ook dubbel zo erg zijn. Het vrouwelijk lichaam maakt namelijk meer HCG-hormoon aan bij een tweelingzwangerschap, waardoor de kwalen ook een stuk heftiger kunnen zijn.

Week 6 - Twee kloppende hartjes

Week zes is een belangrijke zwangerschapsweek. Vanaf nu beginnen namelijk de hartjes te kloppen. Dit is dan ook vaak het moment dat een eerste echo gemaakt kan worden en dat het is vast te stellen dat het gaat om een tweelingzwangerschap.

Niet alleen is vast te stellen dat het gaat om een tweeling, maar ook is via een echo vast te stellen of de tweeling het buitenste vlies deelt. Als dat zo is, is het zeker dat het gaat om een eeneiige tweeling.

Voor veel zwangere vrouwen (en hun partner) is de boodschap dat het een tweelingzwangerschap betreft een grote schok. Zeker als vooraf geen verhoogde kansen bekend zijn. Dit is niet iets om te schamen, maar iets wat heel veel aanstaande ouders van een tweeling ervaren.

Niet één, maar twee kindjes krijgen is een grote verandering en ook de zwangerschap bevat verhoogde risico's. De komende weken is een onzekere periode met extra vragen en zorgen. Neem de tijd om aan het idee te wennen. Er komen nog echo's genoeg om aan de twee kleine wondertjes te wennen en ernaar te kijken.

Het kan zijn dat de zwangere vrouw vanaf nu ook steeds misselijker en vermoeider wordt. Bij een tweelingzwangerschap komen meer hormonen vrij, waardoor ook de symptomen vaak wat heftiger worden ervaren dan bij een eenlingzwangerschap.

Week 7 - De eerste aanrakingen met elkaar

In de komende weken is op het gebied van ontwikkeling van de embryo's weinig verschil met een eenling. Toch blijven de eerste twaalf weken extra spannend, ook bij een tweeling. Een volledige miskraam kan optreden, maar het is ook mogelijk dat één van de twee embryo's het niet haalt. Als dit laatste optreedt wordt er gesproken van een 'vanishing twin'. Dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met bloedverlies, het kan ook zijn dat het lichaam zelf de embryo afbreekt. Er is niets iets wat je als vrouw kunt doen om dit te voorkomen. De volgende echo laat pas zien hoe het met de beide embryo's gaat.

Ondertussen neemt de hoeveelheid HCG (Human Chorionic Gonadotrophin - ook wel zwangerschapshormoon genoemd) in het lichaam nog steeds toe en kunnen de hoeveelheid zwangerschapssymptomen fors toenemen.

Rondom deze periode gaan de embryo's ook voor het eerst reageren als de ander ze aanraakt. Echt besef hebben ze daar nog niet van, maar het zijn de eerste stappen in hun bijzondere band.

Week 8 - Verloskundige

Als je geen vroege echo hebt gehad is week acht vaak het moment van de eerste afspraak bij de verloskundige. Voor veel vrouwen is dit misschien pas het moment dat een tweelingzwangerschap ontdekt wordt. Een spannend moment dus.

De begeleiding bij de verloskundige zal niet lang duren. Een tweelingzwangerschap wordt gezien als een risicozwangerschap die wordt begeleid in het ziekenhuis onder leiding van een gynaecoloog. Zowel de zwangerschapscontroles als de bevalling zal dan ook in het ziekenhuis plaatsvinden. Een tweelingzwangerschap gaat gepaard met extra controles, veel afspraken en een plakboek vol met echo's.

Oh ja... en de zwangerschapssymptomen en -kwaaltjes nemen ook in week acht nog steeds toe.

Tip: Zwanger van een tweeling? Overleg met de gynaecoloog of de hoeveelheid foliumzuur verdubbeld dient te worden.

Week 9 - Groei

Voor bijna alle aanstaande tweelingmama's is het in week negen echt duidelijk dat een tweeling wordt verwacht. Sommige aanstaande moeders zijn ondertussen aan het nieuws gewend en kijken enorm naar de tweeling uit. Andere aanstaande moeders hebben misschien nog wat meer tijd nodig om aan het idee te wennen. Dat is heel normaal.

Ondertussen groeien beide foetussen in een rap tempo door. De ontwikkeling van de ledematen begint te komen en ook de twee gezichtjes krijgen steeds meer vorm. Nog maar een paar weken en het eerste spannende trimester is voorbij.

Week 10 - Meer onderling contact

De twee groeien nog steeds in een razend tempo door. Ze gaan steeds meer op een baby lijken, maar hebben nog een lange weg te gaan. Het einde van het eerste trimester komt dichterbij en sommige vrouwen hebben al een klein buikje gekregen en zijn wat aangekomen in gewicht. Als de zwangere vrouw (extreem) misselijk is en veel moet overgeven is het ook heel normaal dat ze wat afvalt.

Maar wat wel leuk is: vanaf tien weken kunnen de baby's onderling contact maken. Waar ze eerst enkel reageerden op de aanraking van de ander, kunnen ze nu onderlinge interactie hebben. Hoe bijzonder is dat!

Week 11 - Prenatale screening

Vanaf week 11 kan eventueel gekozen worden voor prenatale screening, dit is niet verplicht. In Nederland is anno 2017 de keuze uit de combinatietest en de NIPT. Niet alle testen kunnen bij iedere tweelingzwangerschap worden uitgevoerd. Bespreek de opties met een gynaecoloog.

Week 12 - Einde eerste trimester

Twaalf weken! De eerste echte mijlpaal. Aan het einde van deze week is het eerste trimester voorbij. Alle organen en lichaamssystemen van de beide baby's zijn klaar. Ze groeien nog ongeveer in een gelijk tempo. Rondom de twaalf weken starten ook de structurele controles in het ziekenhuis.

Is er sprake van een eeneiige tweelingzwangerschap die de placenta (en eventueel de vruchtzak) deelt dan start vanaf nu de tweewekelijkse controles (met echo) in het ziekenhuis. Bij een twee-eiige tweeling zonder complicaties zijn in de eerste periode de controles vaak om de vier weken. Het precieze beleid is afhankelijk van de persoonlijke situatie, de gynaecoloog zal dit uitvoerig bespreken.
© 2017 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
TweelingzwangerschapTweelingzwangerschapAls de zwangerschapstest is uitgevoerd en er blijkt sprake te zijn van een zwangerschap, is er natuurlijk blijdschap en…
Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselenZwanger van een tweeling: de eerste verschijnselenTweelingzwangerschappen komen bij ongeveer 1 op de 80 zwangere vrouwen voor. Bij echoscopisch onderzoek kan een tweeling…
Zwanger van een tweeling: verschijnselenZwanger van een tweeling: verschijnselenWie zwanger is, is hier vaak ontzettend blij mee. Je droomt al negen maanden verder, als je één kindje in je armen hebt.…
Zwanger van een tweeling: misselijk, eetlust, maagzuur etcZwanger van een tweeling: misselijk, eetlust, maagzuur etcEen tweeling-zwangerschap: misselijkheid, plassen, brandend maagzuur, groeiende borsten, benauwdheid. Een zwangerschap v…
Het ontstaan van tweelingenHoe ontstaat een twee-eiige en een een- eiige tweeling? Wat gaat er mis met de eicellen bij een Siamese tweeling?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3194556, Pixabay
  • https://www.nvom.nl/kc-art/tweeling-in-de-baarmoeder/

Reageer op het artikel "Tweelingzwangerschap week 1-12: eerste trimester"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 27-11-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!