InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Handige tips voor de uitzet van een tweeling

Handige tips voor de uitzet van een tweeling

Handige tips voor de uitzet van een tweeling Bij het krijgen van een baby zijn veel spullen nodig. Bij het krijgen van een tweeling, zijn nog meer spullen nodig. Toch zijn niet alle spullen nodig in dubbele hoeveelheid. Welke keuzes je maakt is voor iedereen persoonlijk en afhankelijk van je eigen wensen en budget. Iedere ouder van een tweeling heeft ook eigen tips & tricks als het aankomt op de uitzetlijst. Van meubels tot luiers, speentjes en kleren. Baby's en kinderen vragen veel spullen. Nieuw of tweedehands, ook in de keuzes van spullen zijn vele mogelijkheden. Het krijgen van een tweeling brengt meer kosten met zich mee dan een eenling. De uitzetlijst voor een tweeling ziet er dan ook iets anders uit dan voor een eenling. Niet alle spullen zijn dubbel nodig, maar sommige dingen wel of zijn extra handig.

Babykamer

Veel tweelingen slapen de eerste jaren samen op een kamer. Soms is dit uit nood geboren omdat niet meer slaapkamers in huis beschikbaar zijn. Soms juist omdat een tweeling gewend is aan elkaars aanwezigheid en dit als prettig ervaart. Wat je ook kiest, de uitzet komt om en nabij overeen of ze nu samen of apart slapen.
  • 2 bedjes en 2 matrasjes
  • 1 commode + aankleedkussen (en minimaal 2 hoezen)
  • 1 kledingkast
  • Babyfoon (eventueel 2 mochten de kinderen apart slapen)

Let erop dat beide bedjes ver genoeg van elkaar af staan. Zodra de baby's ouder worden en gaan staan en optrekken kan het zijn dat ze vanuit hun eigen bed in het bed van de ander proberen te klimmen. Met alle gevaren van dien. Met voldoende afstand tussen de bedjes wordt dit voorkomen.

Tip voor de aankleedhoezen. Leg een hydrofieldoek over de hoes. Op het moment dat je een ongelukje hebt vervang je enkel de hydrofieldoek en is de hoes vaak nog schoon. Dat scheelt heel wat aankleedhoezen.

Slapen

Twee bedjes, dubbel zoveel lakentjes? Niet helemaal waar. Vaak kun je af met iets minder lakens en hoezen (zeker als je in het bezit bent van een wasdroger). De kans dat de kindjes tegelijk alles vies hebben is niet zo groot en als je van alles 1 extra setje (per kindje) hebt kun je vaak af met bijvoorbeeld 4 hoeslakens i.p.v. 6.
  • 4 moltonhoezen
  • 4 tot 6 hoeslakens
  • 4 tot 6 lakentjes
  • 4 kruiken en kruikzakken (2 kruiken per kindje, afhankelijk van het seizoen wellicht niet nodig)

Kleding & verzorging

De kans dat de tweeling wat te vroeg wordt geboren is groter dan bij een eenling. Je zult dus meer kleine maatjes nodig hebben dan dat bij een eenling vaak het geval is. De meeste tweelingen dragen bij de geboorte maat 50. Afhankelijk van de groei van de kindjes kan het ook zijn dat ze in maat 44 geboren worden.

Kleding

  • Minimaal 6 rompertjes maat 50/56 (en enkele maat 44)
  • 4 mutsjes
  • 2 jasjes
  • Minimaal 6 setjes kleding (vergeet de sokjes niet) in maat 50/56

Verzorging

  • 1 badje en standaard
  • 4 badcapes
  • Washandjes
  • badthermometer
  • Shampoo en wasgel
  • Haarborstelsetje
  • 8 spuugdoekjes
  • 18 hydrofielluiers (al zijn deze zo multifunctioneel, kun je nooit genoeg van hebben).
  • Luiers en billendoekjes
  • Nagelschaartje
  • 4 speentjes

Voeding

De benodigdheden voor de voeding is afhankelijk of je fles of borstvoeding wilt geven. Bij borstvoeding is een kolf en flesjes handig, zoogcompressen en voldoende voedingsbh's. Bij kunstvoeding heb je ook voldoende flesjes nodig (2 per kindje, zodat ze eventueel gelijk gevoed kunnen worden), spenen en zuigelingenvoeding. Een sterilisator is handig (bij beide vormen) om de flesjes goed schoon te krijgen.

Tip: Ken je het tweelingvoedingskussen al? Dit is een kussen waarin beide kindjes naast elkaar kunnen liggen. Ideaal als je twee kindjes tegelijk wilt voeden met de fles. Ook voor in de box is het tweelingvoedingskussen ideaal.

Op reis

In de auto met een tweeling betekent veel spullen mee. Extra autostoeltjes, grotere kinderwagen en de tas met spullen is ook meestal wat groter. Wat je zoal nodig hebt als je op reis gaat:
  • 2 autostoeltjes
  • Luiertas
  • Tweelingkinderwagen en/of draagdoek

Voor de tweelingkinderwagen zijn diverse opties, zoals naast elkaar of achter elkaar. Naast elkaar wordt vaak gezien als gezelliger (zeker als de kindjes wat ouder zijn), maar heeft ook nadelen zoals de breedte van de kinderwagen. Bij een kinderwagen met de zitjes achter elkaar is de wagen weer langer, maar heeft het wel de normale breedte. Er zijn ook kinderwagens op de markt waarbij een tweede wieg of zitje schuin onder de andere wieg of zitje wordt geplaatst. Dit heeft als grootste voordeel dat de grootte van de tweelingkinderwagen weinig scheelt ten opzichte van een eenlingkinderwagen. Het nadeel is wel dat het onderste kindje minder ruimte heeft (en minder kan zien vooral in de zitpositie) en dat je er minder makkelijk bij kunt.

Tip: Beschikt de auto over een Isofixaansluiting? Een base voor de maxi-cosi maakt het reizen niet alleen veiliger, maar ook veel eenvoudiger. Het bevestigen van de maxi-cosi gaat een stuk sneller op een base dan met de gordel.

In huis / handig

  • Box, eventueel een speciale tweelingbox
  • Boxkleed
  • Mobiel
  • Wipstoel (of indien gewenst twee als je ze graag naast elkaar wilt zetten)
  • Voedingskussen (er zijn speciale tweelingvoedingskussen die ideaal zijn als je beide kindjes tegelijk wilt voeden met de fles)
  • Een tweede commode en kussen voor eventueel beneden.

Een speciale tweelingbox biedt extra ruimte voor twee kindjes om te spelen en te slapen. Is een tweelingbox ook noodzakelijk? Nee, veel ouders gebruiken een normale box ook voor een tweeling. Zeker als nog een box aanwezig is van een ouder kindje is een nieuwe box aanschaffen niet per se noodzakelijk. Zolang de baby's nog klein zijn passen ze prima samen in een normale box. In de periode dat ze nog niet kunnen zitten, maar al wel te groot zijn om samen nog lekker te liggen in de box zijn er andere oplossingen, zoals het plaatsen van een kindje in een wipstoeltje.

Tip: vraag andere tweelingouders wat zij absoluut noodzakelijk vonden bij een tweeling en welke dingen minder noodzakelijk zijn. Ken je geen tweelingmoeders? Op Facebook zijn diverse tweelinggroepen.

Lees verder

© 2017 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Tweelingen of GeminiDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Tweelingen, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon i…
Het ontstaan van tweelingenHoe ontstaat een twee-eiige en een een- eiige tweeling? Wat gaat er mis met de eicellen bij een Siamese tweeling?
Tweelingen en erfelijkheidJaarlijks worden in Nederland ongeveer 2000 tweelingparen geboren. Wij krijgt er een tweeling en hoe komt dat? Voor twee…
Een tweeling met verschillende vadersEen tweeling met verschillende vadersEen Texaans gezin haalde 18 mei 2009 wereldwijd het nieuws met hun elf maanden oude tweeling. Beide tweelingbroertjes Ju…
Interessante weetjes omtrent tweelingenSommige vrouwen hebben meer kans op het bevallen van een tweeling dan anderen. Hoe komt dat? We staan even stil bij enke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RitaE, Pixabay

Reageer op het artikel "Handige tips voor de uitzet van een tweeling"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 20-11-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!