InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zijn goedkope zwangerschapstesten wel betrouwbaar?

Zijn goedkope zwangerschapstesten wel betrouwbaar?

Zijn goedkope zwangerschapstesten wel betrouwbaar? Veel vrouwen doen wel eens een zwangerschapstest. Als ze een kinderwens hebben bijvoorbeeld, maar ook als er geen kinderwens is en de vrouw bang is dat ze zwanger is. Er zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt, die in principe allemaal op dezelfde manier werken. Er zijn dure testen beschikbaar, testen die al vóór de eerste dag van de ongesteldheid kunnen melden of je zwanger bent (of niet), maar ook testen die pas vanaf de eerste dag van de te verwachten menstruatie werkzaam zijn. En dan zijn er ook nog goedkope zwangerschapstesten. Maar zijn die goedkope zwangerschapstesten wel betrouwbaar, of kan je beter voor een duurder merk zwangerschapstest gaan?

Inhoud

Wat is een zwangerschapstest

Een zwangerschapstest is een test waarbij een staafje in de ochtendurine wordt gehouden. Na een aantal minuten wachten verschijnt er op het apparaatje of staafje een uitslag: zwanger of niet zwanger. Een zwangerschapstest kan dus aantonen of een vrouw zwanger is, of niet. Er zijn zelfs zwangerschapstesten op de markt die aan kunnen geven hoe lang een vrouw al zwanger is.

Naast de zwangerschapstest die werkt volgens het principe van het staafje in de urine, bestaat er ook een bloedtest. Deze bloedtest wordt minder vaak uitgevoerd daarom wordt er in dit artikel alleen gesproken over de zwangerschapstesten die thuis uitgevoerd kunnen worden.

Werking van de zwangerschapstest

Hoewel de verschillen tussen de zwangerschapstesten erg groot kunnen zijn, is de werking van alle zwangerschapstesten hetzelfde. Alle zwangerschapstesten maken gebruik van een immunologische bepaling van het hormoon hCG (humaan chorion gonadotrofine) in de ochtendurine. Dit hormoon wordt door het lichaam van de vrouw aangemaakt (of sommigen zeggen door de embryo) vanaf het moment dat de bevruchte eicel zich heeft ingenesteld in de baarmoeder. Dit gebeurt na ongeveer drie weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Omdat in het begin de hCG-waarde nog erg laag is, wordt er gezegd dat er vanaf 4 weken na de start van de laatste menstruatie getest kan worden. Er zit dan namelijk genoeg hCG in de (ochtend)urine om te kunnen meten.

De meeste zwangerschapstesten bestaan uit een gedeelte dat je in de urine doopt, en daarnaast is er een venster aanwezig waarop de uitslag afgelezen kan worden. Er is vaak één controlevenster (die reageert op een andere stof in de urine), en het testvenster, welke reageert op het hormoon hCG. Wanneer de test goed gelukt is, kleurt in ieder geval het controlevenster. Bij een positieve zwangerschapstest (dus als de vrouw zwanger is) zal ook het testvenster verkleuren. Hoe dit precies is aangegeven, hangt af van het merk en het type zwangerschapstest. In de bijsluiter is duidelijk aangegeven hoe je de test kan aflezen, of deze goed is uitgevoerd, hoe je de test moet uitvoeren enzovoort.

Eerder testen

Er zijn ook zwangerschapstesten op de markt die je in staat stellen om al vóór de verwachte menstruatiedag te testen, alhoewel deze testen minder accuraat kunnen zijn. Voor de zekerheid is dan alsnog aan te raden om bij een negatieve uitslag ook op de verwachte menstruatiedatum te testen.

Precisie van de zwangerschapstesten

Zwangerschapstesten die wij in de 21e eeuw kennen, zijn uiterst betrouwbaar. De testen geven in 99% van de gevallen een juiste uitslag. In sommige gevallen wordt de uitslag foutief weergegeven, en dan vooral dat er geen sprake is van een zwangerschap, terwijl de vrouw in kwestie wel zwanger is. De reden hiervoor is vaak dat er te vroeg getest is, waardoor er nog onvoldoende hCG in de urine aanwezig is. In zeldzamere gevallen maakt de vrouw gewoon te weinig hCG aan, waardoor dit niet meetbaar is bij de test. In deze gevallen is het raadzaam om de huisarts te bezoeken, zodat er bloed afgenomen kan worden om te bepalen of er sprake is van een zwangerschap of niet.

Om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te verkrijgen van de zwangerschapstest, is het belangrijk de gebruiksaanwijzing van de test goed op te volgen.

Zijn goedkope zwangerschapstesten ook betrouwbaar?

Hier kan heel makkelijk een antwoord op gegeven worden: ja. De goedkoopste zwangerschapstesten zijn net zo betrouwbaar als de testen van bekende, duurdere merken. De reden dat de goedkope zwangerschapstesten zo goedkoop zijn, is dat deze zwangerschapstesten minder luxe van uitvoering zijn, er geen dure foefjes in de test aanwezig zijn enzovoort. Duurdere testen geven bijvoorbeeld met een smiley aan dat je zwanger bent, of dat je al 5 of 7 weken zwanger bent. Voor deze dingen betaal je vaak meer, terwijl dit niet altijd nodig is.

Zeker wanneer je krap bij kas zit, is het verstandig om gewoon een goedkopere zwangerschapstest aan te schaffen, wanneer je wilt kijken of je zwanger bent of niet.

Hoe duur is een goedkope zwangerschapstest?

Op internet is de kans het grootst om goedkope zwangerschapstesten te vinden, zoals bij Bol.com. Om nog goedkoper uit te zijn, is het aangeraden om meerdere goedkope zwangerschapstesten tegelijk te kopen. Er zijn zelfs verpakkingen beschikbaar met 50 zwangerschapstesten in de prijsklasse van 50 tot 60 euro. Een losse, goedkope zwangerschapstest kan je al krijgen vanaf ongeveer twee euro.

Waar kan je goedkope zwangerschapstesten vinden?

Goedkope zwangerschapstesten kan je bijna bij elke drogist wel krijgen. Drogisterijen verkopen namelijk duurdere merken, maar ook vaak het huismerk of een goedkoper merk zwangerschapstest. Ook op internet is een grote hoeveelheid zwangerschapstesten te verkrijgen voor een schappelijke prijs.

Worden zwangerschapstesten anoniem verstuurd?

Als je via internet zwangerschapstesten bestelt, hangt het af van de webwinkel waar je de testen bestelt of deze anoniem verzonden worden. Bij bijvoorbeeld Bol.com en online drogisterijketens staat vaak de naam van het bedrijf op de verzendbox vermeld, maar niet wat de inhoud van je pakket is. Zou je gaan shoppen bij een webshop die enkel zwangerschapstesten verkoopt (en waar het woord 'zwangerschapstest' ook in de naam van de shop aanwezig is), is de kans groot dat dit ook op het pakket staat aangegeven. Deze webshops geven vaak op de site zelf aan of het pakket onherkenbaar wordt verzonden, of niet.

Mocht je uit angst van vermelding van de tekst op de verzendbox de zwangerschapstesten niet kunnen of willen bestellen, kan je ook vragen of iemand die je goed kent de testen voor jou wilt bestellen.

Lees verder

© 2019 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zwangerschapstestGoedkope zwangerschapstestEen zwangerschapstest is niet altijd even goedkoop. Vooral voor wie veel gebruik maakt van een zwangerschapstest, kunnen…
Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of n…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Alles over zwangerschapstestenAls u denkt dat u zwanger bent of u wilt zwanger worden dan kunt u een zwangerschapstest aanschaffen. Hiermee kunt u bin…
Clearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorClearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorWanneer de menstruatie uitblijft, kan dit een teken zijn van een zwangerschap. Om dit zelf na te gaan kunt u dit thuis t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JuliaFiedler, Pixabay
  • Eigen ervaringen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschapstest
  • https://www.leef.nl/kennisbank/hoe-werkt-een-zwangerschapstest

Reageer op het artikel "Zijn goedkope zwangerschapstesten wel betrouwbaar?"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 31-07-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!