Levenloos geboren kinderen registreren in de BRP

Levenloos geboren kinderen registreren in de BRP De Wet BRP (Basisregistratie Personen) is in 2019 aangepast om het voor ouders van een levenloos geboren kind mogelijk te maken hun kind te registreren in de Basisregistratie Personen. Levenloos geboren kinderen hadden tot de wetswijziging geen bestaansrecht en konden niet officieel worden erkend. Dit vaak tot groot verdriet van de ouders die zich letterlijk en figuurlijk met lege handen voelden staan. De wijziging van de Wet BRP is in 2019 doorgevoerd na een petitie van ouders van overleden kinderen en heeft ertoe geleid dat veel levenloos geboren kinderen met terugwerkende kracht alsnog zijn geregistreerd in de Basisregistratie Personen en daarmee bestaansrecht hebben gekregen.

Wijziging in de Wet BRP

In 2015 werd door de moeder van een levenloos geboren kind het initiatief tot wetswijziging genomen door het starten van een petitie. Veel ouders gaven destijds aan voorstander te zijn van de wetswijziging om erkenning voor hun kind te krijgen en de petitie werd ruim 80.000 keer ondertekend. Aan het eind van 2018 stemden zowel de Tweede als Eerste Kamer unaniem in met deze wetswijziging en vanaf 3 februari 2019 is het officieel mogelijk een levenloos geboren kind met terugwerkende kracht te laten registreren. Voor ouders is dit dé bevestiging dat hun kind bestaat en er toe doet. Het maakt niet uit hoe lang de zwangerschap heeft geduurd of hoe lang het geleden is dat het kind levenloos werd geboren, alle levenloos geboren kinderen kunnen tegenwoordig in principe in de Basisregistratie Personen worden geregistreerd. Wel moet aan enkele voorwaarden worden voldaan.

Voorwaarden voor registratie

Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan alvorens een levenloos geboren kind kan worden geregistreerd
  • Ten tijde van de geboorte van het kind moet de ouder die het verzoek indient in Nederland hebben gewoond en ingeschreven hebben gestaan in de Basisregistratie Personen
  • De ouder moet sinds 1 oktober 1994 op een zeker moment in Nederland woonachtig zijn geweest
  • De aanvraag moet door de aanvragende ouder zelf worden gedaan.
  • De aanvraag moet in principe schriftelijk worden gedaan maar als bepaalde gemeentes het digitaal aanvragen mogelijk hebben gemaakt dan kan het ook digitaal worden aangevraagd

Registreren levenloos geboren kind

Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan kan de ouder een geboorteakte en een akte van overlijden laten opmaken in de gemeente waar het kind is geboren. Met de geboorteakte en de akte van overlijden kan de ouder vervolgens naar de eigen gemeente gaan om het kind in de Basisregistratie Personen te laten registreren. Indien beide ouders het kind willen laten registreren dienen beide ouders de aanvraag persoonlijk te ondertekenen.

Vanwege de emotionele lading die het verzoek tot registratie met zich mee kan brengen is het mogelijk de gemeente op voorhand te vragen om de registratie in een aparte spreekkamer te laten plaatsvinden. Het al dan niet willen laten registreren van een levenloos geboren kind is zeer persoonlijk. Om die reden kan het zijn dat de ene ouder het verzoek wel indient terwijl de andere ouder daar geen behoefte aan heeft. Aan het registreren van een overleden kind zijn geen kosten verbonden.

Na de registratie

De informatie over het levenloos geboren kind is uitsluitend voor de ouders en de ambtenaar van de burgerlijke stand inzichtelijk.
Het is voor andere overheidsinstanties niet mogelijk de gegevens in te zien. Door de registratie wordt het levenloos geboren kind echt een persoon met een naam en een geboortedatum. Via de website www.mijnoverheid.nl is het geregistreerde kind zichtbaar bij de persoonlijke gegevens. Het is voor de ouders ook mogelijk om na het registreren van het levenloos geboren kind de gemeente te vragen naar een uittreksel van de Basisregistratie Personen. Op dit uittreksel staat het levenloos geboren kind dan bijgeschreven. Het is tevens mogelijk het kind in het trouwboekje te laten bijschrijven.

Erkenning door registratie

Veel ouders zien het registreren van hun levenloos geboren kind als erkenning voor zijn bestaan. In sommige gevallen hebben ouders jaren na het overlijden van het kind alsnog een overlijdensadvertentie laten plaatsen om het geregistreerde kind ook zichtbaar te maken voor de buitenwereld. Erkenning van het bestaan blijkt in de meeste gevallen een zeer positieve invloed te hebben op de verwerking van het verlies.

Lees verder

© 2020 Writer-tm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
De achternaam en het personenrechtDe achternaam en het personenrechtKrijgt een kind bij zijn of haar geboorte automatisch de achternaam van de verwekker of van zijn moeder? Hoe zit dit eig…
Kraamtips voor de vaderKraamtips voor de vaderAls je voor het eerst vader wordt is dat vanzelfsprekend een spannende tijd. Je weet niet hoeveel impact het heeft voor…
Erkenning kind door de vaderJe hebt het vast zelf ook weleens om je heen gehoord, mensen die roepen dat de vader van een kind geen rechten heeft. Of…

Zwangerschap en bevalling: de ontwikkeling van nieuw levenZwangerschap en bevalling: de ontwikkeling van nieuw levenEen kind krijgen is een zeer intense levenservaring. De zwangerschap is een opwindende en spannende tijd voor veel vrouw…
Zwangerschap en voeding: wat (niet) eten en aanvullingenZwangerschap en voeding: wat (niet) eten en aanvullingenGezonde voeding is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl voor iedereen, van jong tot oud en voor man en v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AndisBilderwerkstatt, Pixabay
  • Rijksoverheid, https://www.rijksoverheid.nl/
  • Rijksoverheid, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/registratie-levenloos-geboren-kind
  • Rijksdienst voor identiteitsgegevens, https://www.rvig.nl/brp/registratie-levenloos-geboren-kinderen-in-de-brp
  • https://www.petitie24.nl/petitie/392/ik-wil-ook-in-het-brp-basis-registratie-personen
  • www.rvig.nl/brp

Reageer op het artikel "Levenloos geboren kinderen registreren in de BRP"

Infoteur: Writer-tm
Gepubliceerd: 06-08-2020
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Troost bij overlijden
Medische informatie…
Schrijf mee!