InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizen

Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizen

Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizen Tijdens de zwangerschap willen veel aanstaande ouderpaartjes nog éénmaal genieten van een gezellig samenzijn met zijn tweetjes. En dan zijn goedkope vliegreizen voor een korte zonvakantie erg verleidelijk. Maar is een vliegreis wel aan te raden voor iemand die zwanger is? Hoe riskant is zo' n vliegreis eigenlijk en zou je niet beter aan de grond blijven?

Vliegen tijdens de zwangerschap: verstandig?

Nog één keer naar een zonnige vakantiebestemming vliegen voordat de baby er is. Maar is dat niet te riskant? vragen veel aanstaande moeders zich af:

In ieder geval is het verstandig om vóór een vliegreis toch nog even bij de dokter langs te gaan om eventuele komplikaties uit te sluiten. En vooral als het de tweede zwangerschap betreft en er tijdens de eerste al sprake was van komplikaties als bloedingen, zwangerschapssuiker, hoge bloeddruk of misschien zelfs een miskraam. Als je een reis naar een verre en exotische bestemming boekt, is het verstandig om je zorgvuldig over de aanbevolen en noodzakelijke vaccinaties te oriënteren en ook over de standaards voor medische verzorging in het betrokken land.

Risico's tijdens de zwangerschap: 9 maanden afkicken?

Wat zijn de effecten van alcohol, roken en vliegen? En welke voedingsmiddelen kan ik de komende maanden beter even mijden? Mag ik tijdens nog wel in de zon? Allemaal vragen die opkomen bij veel aanstaande moeders. Zwangerschap staat voor sommigen gelijk aan 9 maanden afkicken. Tenminste als je alle goedbedoelde raad ter harte wil nemen. Maar wie in blijde verwachting is, hoeft beslist niet onder een glazen stolp te leven. Maar énkele adviezen kan je beter niet in de wind slaan. Welke dat zijn, vertellen we je in deze bijdragen:

Welke fase van de zwangerschap geeft de minste risico's?

Een vliegreis moet bij voorkeur in het tweede kwartaal van de zwangerschap worden gepland. Het lichaam van de aanstaande moeder heeft zich dan al redelijk op de lichamelijke veranderingen en aanvangsproblemen ingesteld. De misselijkheid s morgens wordt al minder en het risico van een miskraam is gering. Bovendien bevindt zich de toekomstige moeder nu in de fase dat ze zich nog redelijk onbeperkt bewegen kan.

Vliegen en risico van trombose

In de meeste vliegtuigen is de ruimte in de economy-class erg beperkt. Bovendien bestaat er sowieso een verhoogd risico op trombose tijdens het vliegen, en dus ook bij zwangerschap. Hier treden dus twee risicofactoren gelijktijdig op. Om trombose en vorming van spataders te voorkomen, maar ook om een goede bloedcirculatie te bevorderen, worden steunkousen aanbevolen.

Komplikaties door verhoogde straling niet waarschijnlijk

Er bestaat geen gevaar voor een miskraam of komplikaties als gevolg van hogere straling. Een miskraam zou alleen daarmee in verband gebracht kunnen worden bij zwangere stewardessen die uit hoofde van hun beroep frequent moeten vliegen.

Vliegverbod voor zwangere vrouwen

Veel vliegmaatschappijen hanteren een vliegverbod vanaf de 34e week van de zwangerschap omdat men een geboorte aan boord vermijden wil. Bij het kopen van een ticket moet men er trouwens rekening mee houden dat vliegmaatschappijen een vliegreis aan zwangere vrouwen al mogen weigeren vanaf de 28e week van de zwangerschap. Indien een vliegreis vanaf die tijd toch noodzakelijk mocht zijn, kan de aanstaande moeder het best een machtiging aan de behandelend arts vragen waarmee in de regel zonder problemen gevlogen kan worden. Informeert u zich daarom zorgvuldig bij het plannen van uw reis bij de betrokken vliegmaatschappij en plan uw retourvlucht op tijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Hcg-waarden tabelHcg-waarden tabelHCG is een hormoon dat alleen tijdens de zwangerschap voorkomt. Dit hormoon is te meten met een urinetest of middels een…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-02-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!