InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Rol aanstaande vader bij de bevalling

Rol aanstaande vader bij de bevalling

Rol aanstaande vader bij de bevalling De aanstaande vader heeft in tegenstelling tot de moeder bij de bevalling géén duidelijke functie. Hij haalt het kind niet zelf, voor warm water is al gezorgd, en ook voor de rest heeft hij geen concrete taken. En toch is het vanaf de jaren tachtig gebruikelijk dat mannen bij de bevalling aanwezig zijn.

Hoe gedraagt zich de man bij de bevalling

Vele, vele jaren geleden bekommerden zich de mannen om het vee en zetten koffie, terwijl de vrouw het kind ter wereld bracht. Althans op het platteland. Vaak ook zorgden zij voor warm water tijdens de bevalling, overhandigden dat aan de vroedvrouw, waarna de deur van de verloskamer weer op slot ging. Maar belangrijk was: ze hadden een taak. Koffie zetten, buren afwimpelen, koeien melken, water koken. Dát soort dingen.

Tegenwoordig hebben aanstaande vaders bij de bevalling géén duidelijke functie. Ze halen het kind niet zelf, ze koken geen water meer en ze hebben ook anderszins geen concrete taken. En toch is het sedert de jaren tachtig van vorige eeuw gebruikelijk dat mannen bij de bevalling aanwezig zijn. Als je op het punt staat vader te worden, hoor je daarom te weten hoe je je bij de bevalling moet gedragen.

Verloskamer is geen operatiezaal

Meldt zich het kindje onverwacht vroeg, dan is het niet ondenkbaar dat je op je werk gebeld wordt. Kom dan zoals je bent. Een verloskamer is geen steriele ruimte zoals een operatiezaal. Je kan er met gewone schone kleren binnenkomen en je hoeft er geen mondkapje of speciale schoenen te dragen. Als je getranspireerd hebt of vuil bent, zal de vroedvrouw je een schort geven, dát volstaat.

In theorie kan je bij nagenoeg elke geboorte aanwezig zijn, zélfs als door complicaties een keizersnede noodzakelijk is. In de regel wordt de moeder dan plaatselijk verdoofd via de ruggeprik. Ook daarbij kunnen vaders dus aanwezig zijn. Uitzondering is de bevalling waarbij de keizersnede in verband met grotere complicaties onder algemene verdoving zal plaatsvinden. Maar dán is belangrijk dat je op zijn minst buiten wacht, want jij krijgt in dat geval de baby in de armen gedrukt; De moeder is immers nog onder narcose.

Mannen soms storende factor bij geboorte

Maar laten we zo een uitzonderlijke bevalling even buiten beschouwing, dan is 90 tot 95 procent van de vaders tegenwoordig aanwezig. Dat is zo ingeburgerd en kan misschien wel een probleem geven. Want als je het alleen als een sociale verplichting ziet om bij de geboorte aanwezig te zijn, dan kan je het beter achterwege laten. Er zijn verloskundigen die menen dat vaders niets te zoeken hebben in een verloskamer, en het is dan ook goed om je aanwezigheid met vrouw of vriendin vooraf goed door te spreken. Eerlijkheid is immers essentieel in de relatie tussen aanstaande ouders. Vertel het haar dus als je van jezelf denkt niet van nut te kunnen zijn. Want mannen kunnen ook een storende factor bij een geboorte zijn. In ieder geval is het raadzaam om vooraf een zwangerschapscursus bij te wonen om te begrijpen wat er bij een geboorte zoal komt kijken.

Wat kan de inspanning van de moeder verlichten

Een aanstaande moeder heeft behoefte aan een vertrouwd persoon aan haar zijde. Eventueel ben jij dat, maar misschien ook niet. Als dat laatste het geval is, realiseer je dan wat een bevalling voor een vrouw betekent: misschien zou jij ook niet willen dat je echtgenote of vriendin je in een dergelijke situatie zag. Want een groot scherm waarachter een arts het kind haalt, terwijl jij slechts het hoofd van de moeder ziet, is er niet in elke kraamkamer. Verloskundigen vertellen vaker over moeilijke geboorten, die plotseling van een leien dakje verliepen vanaf het moment dat de vader even een luchtje ging scheppen. Je moet daarom bij een gecompliceerde bevalling overwegen of het niet raadzamer is om de kamer even te verlaten, om te zien of het misschien beter zónder jou gaat. Want feit is, dat je vrij zicht hebt op bloed, tranen, slijm, vruchtwater en de geboorte zelf, wat ook voor de moeder onaangenaam kan zijn.

Als de weeën zijn begonnen

Maar nemen we aan dat je er wél bij bent. Als de weeën begonnen zijn, zie je je misschien voor een probleem gesteld: naast je ligt je vrouw en schreeuwt van pijn. En misschien vraag jij jezelf af hoe je dat probleem gaat oplossen. Je kan op het idee komen om pijnstillers voor je vrouw te vragen, omdat je denkt dat zij haar spraak verloren is of plotseling niet meer zelf kan beslissen. Je zou ook kunnen verzoeken om haar juist géén pijnstillers te geven, omdat jullie een natuurlijke bevalling hadden gewenst. Je kan als een speelgoedrobot voortdurend haar arm strelen of demonstreren hoe ze haar ademhaling moet regelen. Jij weet er immers alles van, want je hebt de zwangerschapscursus bijgewoond. Kortom: je kunt iedereen behoorlijk op de zenuwen werken.

Vooral je aanwezigheid telt

Oké, onthoudt het volgende. Je zal dit probleem niet kunnen oplossen. Je kúnt niets doen. Maar je bént er, en als je dat goed doet, kan stilzitten zeer waardevol zijn. Want je bent nodig en overbodig tegelijk.

Sommige mannen handelen altijd precies op de juiste manier. Ze masseren van tijd tot tijd de rug van hun partner, maar niet te lang; Ze houden haar hand vast, maar niet te vaak. Ze praten met haar over geschikte onderwerpen. Maar een geboorte is een marginale ervaring. Een ervaring waarmee sommigen goed en anderen minder goed omgaan. Duidelijke richtlijnen daarvoor bestaan niet.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap en geboorte in AfghanistanZwangerschap en geboorte in AfghanistanElk land heeft zijn eigen rituelen, gebruiken en bijgeloof rond de zwangerschap en geboorte. Er worden van generatie op…
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
De doula, een “bevallingscoach”Ook bevallingsland is aan trends onderhevig. Vrouwen kunnen al enkele jaren gebruik maken van een kraamhotel naast de ge…
Kraamtips voor de vaderKraamtips voor de vaderAls je voor het eerst vader wordt is dat vanzelfsprekend een spannende tijd. Je weet niet hoeveel impact het heeft voor…
Zwangerschapscadeau geven, wat te kiezen?Zwangerschapscadeaus geven aan iemand die in blijde verwachting is wordt erg gewaardeerd. Maar wanneer geef je een zwang…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rol aanstaande vader bij de bevalling"

Reacties

Romco, 21-09-2015 11:33 #3
Dit is misschien een oud artikel maar wat een negatieve stuk! Bent u een vrouw die van andere vrouwen houd en daarbij een hekel aan mannen heeft? Allemachtig zal me bijna schuldig voelen dat ik met liefde een kind heb verwekt met mijn vrouw! Begint ook lekker de "man heeft geen duidelijke taak".

David, 07-12-2011 11:43 #2
Wat een negatieve toon in dit artikel. Ik ben het met de andere reageerder eens dat vaders wel degelijk een fijne factor kunnen zijn bij de bevalling. Ik heb nog nooit gehoord van 'verloskundigen die vaker vertellen dat een bevalling beter verliep toen de vader even wegliep'. Mijn ervaring is eerder het tegenovergestelde.
Misschien wel handig voor de a.s. vader om zich te verdiepen in wat hij kan verwachten en het niet allemaal 'maar op zich af te laten komen'. Of je dat bij de vadercursus.nl doet of je kennis uit een boek of van internet haalt is minder belangrijk.

Mirjam, 30-06-2011 17:10 #1
Het is wel degelijk mogelijk voor de vader om tijdens de bevalling een hele grote rol te spelen, en bijvoorbeeld het kindje zelf te halen!

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 15-04-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!