InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger, negen maanden afkicken

Zwanger, negen maanden afkicken

Zwanger, negen maanden afkicken Ben je zwanger? Hou dan je hart maar vast, want het is het begin van negen maanden afkicken, als je tenminste alle waarschuwingen en goedbedoelde adviezen ter harte wil nemen. Alleen ademen blijft zonder risico.

Geen alcohol

Alcohol staat op plaats één van de stoffen die het ongeboren kind kunnen schaden. Sommige overheden pleiten voor waarschuwingsteksten op alcoholflessen net zoals in de Verenigde Staten en Frankrijk, waar dat nu al verplicht is. Een “glaasje ter ere van” kan écht niet meer tijdens de negen bijzondere maanden. Twintig jaar geleden werd voor het eerst op basis van onderzoek aangetoond dat alcohol tijdens de zwangerschap een combinatie van misvormingen veroorzaakt, "Foetaal Alcohol Syndroom" genaamd. Een kind dat aan Foetaal Alcohol Syndroom lijdt, wordt in zijn fysieke en mentale ontwikkeling gestoord. Gebrek aan sociale rijpheid en concentratiestoornissen horen nog tot de minst schadelijke gevolgen van alcohol.

Niet roken

Een placenta is geen filter en daarom “rookt” het ongeboren kind niet minder dan 4000 verschillende giftige stoffen mee. Arseen, benzeen, waterstofcyanide, lood en teer kúnnen gewoon geen groeibevorderende substanties zijn. Evenals bij de roker zelf zullen zich de bloedvaten van het embryo vernauwen en de zuurstoftoevoer zal worden verstoord. Kinderen wiens moeder tijdens de zwangerschap hebben gerookt, zijn volgens studies gevoeliger voor allergieën en astma.

Slagroom ook verboden?

Nee dat niet, maar over het kopje koffie erbij zou men zich volgens artsen toch eens goed moeten bedenken. Een studie door een Deense universiteitskliniek in Aarhus wijst uit, dat overmatig gebruik van koffie groeistoornissen bij het kind veroorzaken kan en ook het risico op een miskraam of kindersterfte bevordert. Tegen gebruik met mate daarentegen is geen bezwaar. Integendeel, vrouwen die één tot drie kopjes van de cafeïne bevattende stimulant dronken, liepen zelfs minder risico op een miskraam.Overigens gelden voor thee vergelijkbare waarschuwingen, want ook theebladeren bevatten cafeïnehoudende substanties. Earl Gray of Darjeeling doen wat dat betreft in niets voor koffie onder. Er is echter niets tegen het gebruik van vruchten- en kruidenthee. En daarin is gelukkig voldoende keuze.

Wel boter, geen kaas?

Parmezaanse kaas en Emmentaler vormen een veilige broodbelegging tijdens de zwangerschap. Voor zachte kazen van ongepasteuriseerde melk, zoals Brie of Camembert, moet echter worden gewaarschuwd. De bacteriën in niet-verhitte melkproducten kunnen bij mensen met een verzwakte afweer, zwangere vrouwen en foetussen, listeria veroorzaken. De infectie manifesteert zich als een ernstige aandoening die gepaard gaat met griep, braken en hoge koorts. Ofschoon Parmezaanse kaas over de Carpaccio dus volkomen onschadelijk is, kan je tijdens de zwangerschap bij de Italiaan beter “antipasto misto” in plaats van rauw vlees bestellen. Want wat voor rauwe kaas geldt, geldt ook voor rauw vlees.

Oosterse keuken

Op de gang naar de “Aziaat” kan men zich beter pas na de geboorte weer verheugen. Ook medemensen zónder bijzondere omstandigheden zijn immers als de dood voor bacteriën in rauwe vis. Wie zijn stokjes niet een aantal maanden opzij wil leggen, kan zich overigens wel met een gerust hart aan de Maki begeven, met komkommer en Avocado.

Vliegreizen

Bij al die ‘goede’ adviezen zou je het liefst een tijdje je koffers willen pakken! Maar dan beter niet met het vliegtuig. Vanaf de 34e week van de zwangerschap verlangen sommige luchtvaartmaatschappijen een medisch attest. Reizen per trein daarentegen wordt als volkomen onschadelijk beschouwd, mits je over een geldig plaatsbewijs beschikt.

Negen maanden op de sofa dan?

Daar kan je per slot van rekening weinig gebeuren, tóch? Verre van dat! Je lieve knuffelbeestje bijvoorbeeld, ze kan afgelopen nacht buiten rondgestruind hebben en zo allerlei bacteriën mee naar binnen hebben gebracht. En de laptop op je schoot? Geeft die dan geen straling af? Maar nee, dát voert te ver.
Maak je geen zorgen, het blijven per slot van rekening allemaal goedboelde adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizenZwangerschap: voorzichtig met vliegreizenTijdens de zwangerschap willen veel aanstaande ouderpaartjes nog éénmaal genieten van een gezellig samenzijn met zijn tw…
Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Je bent zwanger en nu? De eerste drie maanden zijn erg spannend! Ga je het vertellen dat je zwanger bent, of juist niet?…
Miskraam: opnieuw zwanger wordenMiskraam: opnieuw zwanger wordenNa een miskraam opnieuw zwanger worden: de meeste vrouwen lukt dit probleemloos. Soms kan het even duren voordat de norm…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Zwanger en rokenZwanger en rokenZwanger zijn en roken: kan dat eigenlijk wel? Dat roken schadelijk is voor de gezondheid, weten we allemaal wel. De laat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwanger, negen maanden afkicken"

Reacties

Wai, 02-05-2012 14:56 #2
Duidelijk is dit door een man geschreven, weinig inlevingsvermogen. Denk namelijk niet dat zwangere vrouwen dit artikel kunnen waarderen. Misschien kan je het toch beter bij mannen zaken houden.

Ladyxochi, 19-03-2009 08:17 #1
9 maanden zonder alcohol, roken, rauw vlees en voorverpakte vis… So what? Er is zoveel meer te eten dat die dingen! En je man kan best wel de kattenbak verschonen! Daarbij gaat het trouwens om het inademen van de stof, en dat gebeurt al sneller dan als je je vingers in je mond stopt…

Verder wordt er niet gezegd dat je helemaal geen koffie meer mag, maar dat je beter kunt minderen. Dito met drop, kaneel, veel suiker, veel zout, en chocolade. Dat wil dus niet zeggen dat je af en toe wat mag pakken. Hetzelfde geldt voor leverproducten. Met mate kan het geen kwaad.

De kazen in Nederland zijn bijna allemaal gepasteuriseerd. In ieder geval alle verpakte kazen bij de AH. Bij de kaasboer kun je even navragen, maar er zijn nog genoeg Franse stinkkazen die je toch nog gewoon zonder risico kunt eten.

En dan heb je nog een heleboel andere dingen die ze afraden, maar dat heeft niet met de gezondheid van je kind te maken, maar met hoe je jezelf voelt. Pittig (oosters) eten, witmeelproducten en koolzuurhoudende dranken zorgen er voor dat je last van je stoelgang krijgt. Als je dat niet erg vindt: Geen probleem! Wil je dat vermijden, kun je deze producten beter minderen.

Wat er in het artikel staat over vliegen, dat heeft ook helemaal niets met de gezondheid te maken. Vliegtuigmaatschappijen willen het gewoon zelf niet, omdat ze geen zin hebben in een bevalling in het vliegtuig. Er is geen dokter die het afraadt wegens gezondheid, als je een normale zwangerschap hebt.

Ik vind het echt belachelijk dat hier moeilijk over gedaan wordt. Je wil toch een gezond kindje ter wereld zetten? Waarom heb je het er dan niet voor over om je dieet een béétje aan te passen? Je moet alleen wel goed begrijpen wat adviezen zijn en welke zaken écht het risico op een afwijking verhogen. Dat hier wordt beweerd dat 'geen rauw vlees eten' slechts een advies is, vind ik nergens op slaan. Reactie infoteur, 19-03-2009
Hoi LadyXochi,

Bedankt voor je aanvullingen/korrekties op mijn artikel die zeer nuttige informatie bevatten. Ik waardeer het dat je zoveel moeite hebt genomen om zo uitvoerig op de materie in te gaan. Ik heb daar weinig aan toe te voegen.

Toch één opmerking van mijn kant: het artikel is geschreven door een man en met een knipoog bedoeld.

Dank voor je reactie.

Serkozy

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!