InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Een te hoge bloeddruk-zwangerschapsvergiftiging

Een te hoge bloeddruk-zwangerschapsvergiftiging

Een te hoge bloeddruk-zwangerschapsvergiftiging Een zwangerschapsvergiftiging is niet altijd makkelijk te herkennen. Het heeft te maken met een te hoge bloeddruk,met een vernauwing van de bloedvaten en met het lichaam dat de baby als een 'indringer' ziet. Maar een échte verklaring voor deze ziekte is tot op heden nog niet gevonden. Hierbij enige uitleg wat een hoge bloeddruk is en wat symptomen zouden kunnen zijn. Bij een normale zwangerschap bedraagt de gemiddelde bloeddruk 12/8 (12 over 8). Het eerste trimester van de zwangerschap blijft de bloeddruk globaal gezien ongeveer evenredig met de bloeddruk gedurende de niet-zwangere toestand. Ook al moet het lichaam grote hormonale, fysische (en psychische) veranderingen te boven komen gedurende deze eerste 3 maanden, de bloeddruk verandert tijdens deze periode weinig. Vanaf de 4de zwangerschapsmaand is een kleine miniscule stijging van de bloeddruk mogelijk. Dit komt doordat er een grotere bloedmassa dooorheen het lichaam van de zwangere vrouw stroomt, dus meer 'werk' voor de organen in het lichaam van de vrouw. Bij de routineuze controles bij de gyneacoloog komt dit dikwijls tot uiting, dit hoeft daarom niet direct alarmerend te zijn, toch wordt men 'verwittigd' goed op de voediing te letten (zo min mogelijk zout), zich zo min mogelijk in te laten met stresstoestanden, en dergelijke (alles wat een zwangerschapsvergiftiging in de hand kan werken).

De laatste 3 maanden van de zwangerschap neemt de bloeddruk opnieuw zijn gemiddelde waarde aan, het lichaam heeft zich in die tijd ook grotendeels aangepast aan deze nieuwe toestand waarin het zich bevindt. Men spreekt van een te hoge bloeddruk wanneer de onderdruk (de '8' in de 12/8) méér dan 8 bedraagt, dus 8.5, 9 en meer. Dit kan het begin van een zwangerschapsvergiftiging alias pre-eclampsie betekenen maar hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Bij een vergiftiging kunnen er ook andere (eventuele 'verdoken' )symptomen op wijzen dat dit wél eens het geval zou kunnen zijn:
  • hoofdpijn
  • troebel zicht
  • braken
  • opgezwollen handen, voeten en enkels
  • een beklemmmend gevoel in de maagstreek
  • ...

Bij één van deze symptomen of onzekerheid is het het best een afspraak te maken met de gyneacoloog. Hij/zij zal je bloeddruk meten, je kindje onderzoeken... Je kan misschien ook al een urinestaal meenenemen, bij een zwangerschapsvergiftiging zijn er eiwitten in de urine te vinden wat bij een normale zwangerschap niet het geval is. Het kan ook zijn dat de symptomen niet duidelijk genoeg zijn om je lichaam ervan te verdenken een vergiftiging te hebben, daarom: als je twijfelt, luister naar je lichaam en maak een afspraak, ook al is er niks aan de hand achteraf (en gelukkig maar dan!). Beter de zekerheid dat er niks aan de hand is dan de onzekerheid dat er wel iets is!
© 2007 - 2018 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een te hoge bloeddruk-zwangerschapsvergiftiging"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 22-03-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!