InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Thuisbevallen net zo veilig als in het ziekenhuis?
nieuws uitgelicht

Thuisbevallen net zo veilig als in het ziekenhuis?

Thuisbevallen net zo veilig als in het ziekenhuis? In het nieuws is dat thuis bevallen net zo veilig zou zijn als in het ziekenhuis. De Westerse wereld had de link gelegd tussen thuisbevallingen en het percentage babysterfte, iets dat erg zorgwekkend werd gevonden door de medici.

Onderzoek dat gedaan is

Er is een onderzoek gedaan door een aantal instellingen, namelijk het TNO, het AMC en het Maastricht Universitair Medisch Centrum. De conclusie was dat thuisbevallen net zo veilig is als in het ziekenhuis. Een half miljoen vrouwen zijn bestudeerd, het aantal baby's dat overleed was 7 op de 10.000, dit geldt zowel voor sterven tijdens de bevalling als in de eerste week erna. Het aantal baby's dat opgenomen moest worden op de intensive care was ook gelijk tussen thuisgeboren kinderen of in het ziekenhuis geboren. De vrouwen die onderzocht werden hadden van te voren geen risicofactoren voor complicaties bij de bevalling, meer dan 60% had gekozen voor een thuisbevalling.

Hoog percentage babysterfte?

In Engeland probeert men al een tijdje de thuisbevalling te herintroduceren, dus daar is dit resultaat ook erg belangrijk. Sinds de jaren 60 bevallen daar bijna geen vrouwen meer thuis omdat tegenstanders van de herintroductie dus erg twijfelden aan de veiligheid daarvan.

Hoe reageren vrouwen hierop?

Vrouwen reageren verschillend op dit onderzoek. De een bevalt het liefste thuis, maar heeft dan ook het geluk dat er tijdens de bevalling geen complicaties optreden. Op het moment dat het wel misgaat vinden vrouwen het toch fijner als ze al in het ziekenhuis zijn waar hulp binnen handbereik is en ze niet eerst nog met een auto of ambulance naar het ziekenhuis vervoert moeten worden. Aan de andere kant zijn er ook vrouwen die sceptisch reageren op dit onderzoek. Gezien de feiten van de afgelopen jaren dat er steeds meer kunstverlossingen plaatsvinden hier in Nederland, vooral ook het percentage keizersneden groeit gestaag. En wat als er nu een spoedkeizersnede nodig is omdat bv. de placenta scheurt of omdat het kind in nood is en er niet snel genoeg uit kan? Dit is een vraag die veel vrouwen bezig houdt, als je daar dieper over na gaat denken, wetende dat het te laat kan zijn als je vanuit huis eerst nog naar het ziekenhuis moet komen, maakt voor vrouwen de beslissing toch makkelijker om te kiezen voor een ziekenhuisbevalling, simpelweg omdat ze geen enkel risico willen nemen. Vaak zie je natuurlijk dat vrouwen die al eerder moeilijk bevallen zijn toch anders daarover denken dan vrouwen die voor de eerste keer gaan bevallen en er allemaal nog erg luchtig tegenover staan.

Redenen voor ziekenhuisbevalling

Er zijn ook andere redenen waarom tijdens de thuisbevalling besloten wordt om toch naar het ziekenhuis te gaan omdat er complicaties zijn die minder spoed vereisen dan een placenta die scheurt of een kind dat er niet uitkan, dan durven vrouwen het vaak nog wel aan om het eerst thuis te proberen, ook omdat dit dingen zijn die je van tevoren niet aan ziet komen. Denk hierbij aan de baby die in het vruchtwater gepoept heeft, een onregelmatige hartslag van het kind, vliezen die al langer dan 24 uur geleden gebroken zijn, weeën die niet door willen zetten, uitdrijving die niet wil vorderen, ontsluiting die niet wil vorderen. Dit zijn allemaal redenen om naar het ziekenhuis te gaan, maar vaak zijn dit geen spoedsituaties, vrouwen durven hier het risico nog wel aan om het eerst thuis te proberen.

© 2009 - 2019 Mamasan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Novum www.ad.nl www.mamaenzo.nl www.refdag.nl

Reageer op het artikel "Thuisbevallen net zo veilig als in het ziekenhuis?"

Reacties

Jolijn, 17-04-2009 01:48 #3
Ik ga 100% voor een thuisbevalling.
Mijn ervaring met een thuisbevalling is zeer goed in tegenstelling tot een ziekenhuisbevalling.
Het is namelijk zo dat als mijn zoon niet in het ziekenhuis geboren zou zijn hij NIET 6 dgn doodziek op de couveuseafdeling zou hebben gelegen.
Thuis zou hij gewoon kerngezond geboren zijn.
Hij is niet ziek geworden door een complicatie tijdens de bevalling maar door een verdoving die ik ongevraagt kreeg voor een knip.
En juist door te snel handelen in het ziekenhuis is mijn zoon zo ziek geworden.
Dit zou door een verloskundige thuis nooit zijn gebeurt.

Mijn andere 2 kindjes zijn thuis geboren en dat ging veel makkelijker en beter.
Bij mijn 3e kind was het wel zo dat mijn baarmoeder weigerde samen te trekken en ik dreigde veel bloed te verliezen maar door zeer snel en goed handelen van de verloskundige kwam dit tot een goed einde.
Mijn beide kindjes zijn kerngezond geboren. Reactie infoteur, 17-04-2009
Hoi Jolijn ;)

Roberta (infoteur), 16-04-2009 10:30 #2
Als je de cijfers naast elkaar legt van thuisbevallingen in NL en kindersterfte/babysterfte in NL, krijg ik toch echt stellig de indruk dat de een wel degelijk met het ander te maken heeft! Vooral als je vervolgens beseft dat ziekenhuizen thuisbevallingen aanmoedigt zodat het voor hen kostendrukkend en stressverlagend voor het ziekenhuispersoneel zou zijn…? Logisch denkend klinkt het ook onlogisch, hoe kan thuisbevallen nu veilig zijn tvm bevallen in het ziekenhuis? Een bevalling ondergaan is geen verkoudheidje dat je rustig op je gemakje thuis kan gaan zitten uitzitten! Bij een kleine complicatie speel je met het leven van je kleintje en van jezelf als a.s. moeder! Thuis is er geen medische hulp op maat!
Een heel interessant artikel Mamasan, aangezien ik zelf ook met het idee heb gespeeld om thuis te bevallen. Godzijdank zijn we toch naar het ziekenhuis gegaan, anders had mijn kleintje niet geleefd! Reactie infoteur, 16-04-2009
Hey Roberta,

Ikzelf kies dus ook voor de veiligheid van een ziekenhuis, zeker gezien mn eigen ervaringen, maar ja, dit artikel gaat nu eenmaal over feiten zoals ze in het nieuws verkondigd worden, ik zelf kijk er ook anders tegenaan!

Emen (infoteur), 16-04-2009 07:35 #1
Intressante vraag is nu wel, waarom er in Nederland zo een hoge sterfte cijfer is? Voedingspatroon? Alcohol consumptie? Roken? Slechte medische zorg? Reactie infoteur, 16-04-2009

Infoteur: Mamasan
Gepubliceerd: 15-04-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!