InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: hoe lang of wanneer?

Zwanger worden: hoe lang of wanneer?

Zwanger worden: hoe lang of wanneer? Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iedere maand loopt de spanning op: zwanger of niet? Hoe lang duurt het gemiddeld voor je aantelt? De kans op zwangerschap is uiteraard groter bij het weglaten van voorbehoedsmiddelen, maar er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen bij de kansberekening.

Leeftijd

Vrouwen werken steeds langer door, verkiezen hun carrière voor het krijgen van een kind. Niet onbegrijpelijk, maar het zwanger worden op oudere leeftijd blijkt een stuk moeilijker dan gedacht. Vrouwen tot 30 jaar hebben maandelijks 25 procent kans om zwanger te worden. Na het 35e jaar is dit gehalveerd tot 12.5 procent. Vanaf het 40e jaar is de kans nog kleiner: slechts 3 tot 6 procent. De cijfers zijn gemiddelden en kan per individu sterk verschillen.

Miskraam

Leeftijd speelt ook een rol bij de kans op het krijgen van een miskraam: tot de leeftijd van 35 jaar is de kans op een miskraam 9-10 procent. Tussen de 35 en 40 jaar is dit 20 procent. Tussen de 40 en 45 jaar 33 procent, en boven de 45 jaar 50 tot 75 procent. Een miskraam kan verschillende oorzaken hebben, meer hierover in het artikel Miskraam, de spontane abortus.

Cyclus

Een andere factor is het moment van de cyclus waarop men zwanger probeert te raken. Rond de eisprong is de kans op een zwangerschap het grootst. In het begin van de cyclus is de kans op zwangerschap zeer klein. Om enkele voorbeelden te noemen, op dag 1 is de kans op zwangerschap slechts 0,1 procent. Op dag 13 is de kans toegenomen tot ruim 17 procent. Na de 13e dag neemt de kans weer sterk af. Op dag 16 zit men op 5 procent. De cijfers zijn gemiddelden. Iedere cyclus, hoe regelmatig ook, kan net weer een andere eisprong hebben: soms op dag 12, soms op dag 14. Voor de ene vrouw duurt de cyclus 24 dagen, een ander doet er 40 dagen over. Belangrijk is de eigen cyclus bij te houden, ongeveer twee weken voor de menstruatie heeft de eisprong plaats gevonden.

De cijfertjes

  • De kans dat een stel binnen 3 maanden zwanger word, is ongeveer 50 procent.
  • 70 procent van de stelletjes is binnen zes maanden zwanger geworden.
  • Na 1 jaar is ruim 85 procent van de stellen in blijde verwachting.
  • De beste meest vruchtbare leeftijd om zwanger te worden , is tussen de 22 en 26 jaar. Voor de man doet de leeftijd er minder toe: boven de 40 neemt de vruchtbaarheid en zaadkwaliteit van de man wel enigszins af.

Eisprong

zonder eisprong, geen kans op zwangerschap. Het klinkt logisch: maar sommige vrouwen zijn zich er niet van bewust dat er geen eisprong bij hun plaats vind. Dit kan verschillende oorzaken hebben, en hier zal een arts aan te pas moeten komen voor nader onderzoek. Ook weinig bewegelijke zaadcellen bij de man verkleinen de kans op een zwangerschap. Medische oorzaken onderzoekt men vaak als een stel na 1 jaar proberen nog niet zwanger is. In eerste instantie zal de cyclus nader bekeken worden; bij geen afwijkingen zal een vervolgonderzoek plaatsvinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwanger worden: hoe lang of wanneer?"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 10-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!