InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en HIV

Zwangerschap en HIV

Zwangerschap en HIV Zwanger zijn is mooi en behoort zonder zorgen te zijn, maar voor de vrouw die met HIV besmet is zijn er terecht zorgen omtrent de zwangerschap, bevalling en geboorte. De sero-positieve vrouw veel begeleiding nodig tijdens de zwangerschap.

HIV uitgelegd.

Het humaan immunodeficientievirus (HIV) verspreid zich door middel van seksueel contact via de slijmvliezen of via het bloed. Besmetting via speeksel ,urine of ontlasting is nog niet bewezen bij de mens. Of men besmet word door een HIV-patiënt hangt af van de virusconcentratie en de periode waarin de drager zich bevind: in de rustperiode, tussen de besmetting en aids in, is HIV minder besmettelijk. Ongeveer 1 op de 3 partners van een met HIV besmette vrouw, heeft ook HIV. Een HIV-drager merkt er weinig van: soms wat koorts of gezwollen lymfeklieren, maar meestal zijn er geen symptomen. De HIV-infectie tast de cellen in het lichaam aan, waardoor de weerstand verminderd word. Zo ontstaan er makkelijk ziekten of tumoren die er normaal niet zouden zijn. Wanneer zo een ziekte of tumor gepaard gaat met de verminderde weerstand, veroorzaakt door HIV, dan is er sprake van de ziekte aids.

Zwangerschap en HIV

Tijdens de zwangerschap is de weerstand al lager dan normaal: in enkele gevallen verloopt de HIV-infectie daardoor wat sneller. Het is dan ook van belang dat HIV al vroegtijdig word opgespoord. Vanaf 2004 word iedere zwangere vrouw standaard gecontroleerd op HIV.

Voor 28 weken kan HIV niet worden overgedragen aan de foetus, daarna wel. Ongeveer 20 tot 30 procent van de kinderen word tijdens de zwangerschap of bevalling via de moeder geïnfecteerd met HIV. Wanneer de zwangere rond de 24 weken start met antiretrovirale middelen is de kans op besmetting tijdens de zwangerschap op bevalling nagenoeg te minimaliseren.

De kans op infectie tijdens een vaginale bevalling is groter dan met een keizersnede: meestal kiest men er dus voor om via een keizersnede het kind te halen, waarbij de artsen er goed op letten dat er geen wondjes ontstaan op de huid van de baby. De eerste maand krijgt de baby uit voorzorg aids-remmers via een siroop toegediend.

De baby

Wanneer de baby tijdens de zwangerschap of bevalling met HIV word geïnfecteerd, is dit vaak pas na drie maanden vast te stellen. De incubatietijd is 4 weken tot 6 maanden Na 3 maanden kan het eerste bloed worden afgenomen, dat met 6 maanden nog eens herhaald word. Baby's die nog voor de geboorte of tijdens de geboorte besmet zijn geraakt, lopen veel kans om al voor het eerste levensjaar aids te ontwikkelen. In moedermelk zitten HIV bevattende cellen, vooral in de eerste melk. Het word afgeraden om de baby borstvoeding te geven als de moeder HIV-geïnfecteerd is: de kans om de baby hiermee te besmetten is vrij groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwangerschap en HIV"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!