InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en aambeien

Zwanger en aambeien

Zwanger en aambeien Zwanger en aambeien, veel zwangere vrouwen hebben er last van. Aambeien (haemorrhoïden) zijn vaak pijnlijk en lastig. Zwangere vrouwen hebben meer kans tot het ontwikkelen van aambeien. Wat zijn aambeien, hoe kom ik eraan en het belangrijkste: hoe kom ik er weer vanaf? Iedereen heeft zwellichamen aan het einde van de binnenkant van de endeldarm en bij het begin van de sluitspier. Soms zakt een of meerdere zwellichamen uit, er is dan sprake van gezwollen aderen. Een beetje te vergelijken met spataderen, maar dan in de anus. Aambeien kunnen aan de binnenkant van de anus zitten, maar soms ook zijn ze zo gezwollen dat ze naar buiten zakken. Aambeien veroorzaken een pijnlijk gevoel tijdens en na de stoelgang.

Oorzaak

Tijdens de zwangerschap verslappen op meerdere plaatsen het weefsel, dit gebeurt onder invloed van de hormonen. De gezwollen bloedvaten zijn zwakke plekken waar te veel druk op uitgeoefend word door langdurig zitten, onvoldoende beweging, overgewicht en voedsel met te weinig vezels. Door minder vezelstoffen in de voeding, word de ontlasting droog en hard: men moet harder persen tijdens de stoelgang. Hierdoor raken de zwakke plekken geïrriteerd en zwellen op, soms zakken ze daarbij uit. Zo ontstaan aambeien. Ook tijdens de bevalling kunnen er makkelijk aambeien ontstaan: de druk tijdens de weeën en vooral de persweeën op de anus is enorm groot.

Gevolg

Soms zakken aambeien zo ver uit dat ze door de sluitspier naar buiten komen, ze zijn dan ook van buitenaf zichtbaar. Het geeft vaak een gevoel alsof er iets op de anus drukt. Het slijmvlies is ook vaak erg gevoelig, zo kan er tijdens de druk of het afvegen wat bloedverlies zijn. Er kan ook wat slijm of hele dunne ontlasting doorlekken door de sluitspier, wat dan weer dat typische jeukende gevoel geeft. Ook het bloed kan de huid irriteren, jeuk of een brandend gevoel zijn dan waarneembaar. Aambeien kunnen ook afknellen, ze gaan dan bloeden en er ontstaat pijn. Een getromboseerde aambei is nog pijnlijker: de bloedstroom in de aambei stopt omdat de aambei te veel word afgekneld en er ontstaat een bloedstolsel in de aambei.

Genezing

Iemand die eenmaal last heeft van aambeien, zal er altijd last van blijven houden: uitgezakte aambeien genezen niet meer. Wel kunnen de klachten verminderd worden door het eten van vezelrijk voedsel en het drinken van veel water. Hierdoor blijft de ontlasting dun en ontstaan er minder druk op de aambeien. Bij aandrang moet men zo snel mogelijk naar het toilet, dit voorkomt dat de ontlasting te lang in de endeldarm blijft en harder wordt.

Afvallen tijdens de zwangerschap is niet aan te raden, maar ook na de bevalling blijft de vrouw last houden van de aambeien en kan gewichtsverlies hierbij de klachten verminderen. Een warm bad is altijd ontspannend: zowel voor de vrouw zelf, voor haar buik en rugklachten maar ook voor de anus: deze ontspant zich.

Via de huisarts is een zalf verkrijgbaar: deze werkt jeukstillend en pijnverzachtend. Soms is bij ernstige klachten verdere behandeling mogelijk: de aambeien worden met een elastiekje afgekneld waardoor ze afsterven, of er word een vloeistof onder het slijmvlies van de aambei gespoten waardoor deze verkleefd. Zeer grote aambeien worden verwijderd, dit komt tegenwoordig nog weinig voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwanger en aambeien"

Reactie

Linger, 10-09-2014 00:52 #1
Geachte infonu mens en gezondheid

Ik ben 33 wk zwanger/Ik heb last van anale bloedingen als ik af moet gaan. Mijn zorgen gaan om mijn ongeboren kindje.

Wat kan ik doen om het te verhelpen? Wat is jullie advies?

Dank je wel

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 17-03-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschapsklachten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!