InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby met afwijking?

Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby met afwijking?

Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby met afwijking? Tegenwoordig is het mogelijk om met technieken te zien of de ongeboren baby in de buik van de moeder gezond zal zijn of gebreken vertoont. Dit brengt de optie met zich mee om baby's die één of meerdere afwijkingen hebben, zoals baby's met down syndroom, te aborteren. Hoewel de mens de vrije keuze heeft om dit te laten doen, moet volgens het Jodendom goed gerealiseerd worden dat het leven een geschenk is van G'd. De Schepper bepaalt waarom een baby afwijkingen heeft. Mensen kunnen zelf vaak niet goed beoordelen of de levensverwachting van een baby met afwijkingen klein of groot is. Vaak zeggen artsen dat de levensverwachting waarschijnlijk niet groot is. Maar dat wordt ook regelmatig gelogenstraft door baby's die na de geboorte nog vele jaren blijken te leven. De zorg is zwaar, maar dat geldt voor heel veel zaken in het leven. De bedoeling is dat we er door groeien. De visie van Joodse Rabbijnen op abortus bij een 'niet-perfecte' ongeboren baby.

Joodse visie op abortus

Algemene informatie over abortus vindt u in het artikel: Abortus provocatus - de Joodse visie. Onderstaande informatie gaat over abortus bij ongeboren baby's met een afwijking.

Een tekening van de gezichtskenmerken van een baby met het syndroom van Down / Bron: Centers for Disease Control and Prevention, National Center on Birth Defects and Developmental Disab, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een tekening van de gezichtskenmerken van een baby met het syndroom van Down / Bron: Centers for Disease Control and Prevention, National Center on Birth Defects and Developmental Disab, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bestaat de perfecte baby?

Allereerst moet de vraag beantwoord worden wat een perfecte baby is. Bestaat deze eigenlijk wel? Een baby kan kerngezond ter wereld komen. Iedereen is dan natuurlijk erg blij. Plotseling gaat het na een aantal maanden mis. De baby wordt ziek en blijkt door een infectie een gehoorafwijking te hebben waarmee hij de rest van zijn leven moet blijven leven. Moet deze baby nu een spuitje krijgen om een eind aan zijn leven te maken? Wat heeft het leven voor zin als hij voor de rest van zijn leven doof is? Geen enkele ouder zal hier natuurlijk mee akkoord gaan. Waarom zouden ze een dove baby niet laten leven?

De uitdagingen van het leven

Duidelijk is dus dat een baby nooit perfect is. Niemand weet ook van tevoren of de baby altijd gezond zal blijven. De baby kan na een paar maanden ziek worden, maar ook pas wanneer deze volwassen is. Zo is het leven nu eenmaal. Alleen G'd weet welke uitdagingen een ongeboren baby zal meemaken zodra het op aarde komt. Ouders zullen ook met deze uitdagingen om moeten leren gaan.
Mensen met het syndroom van Down kunnen een gelukkig leven leiden als ze goede zorg en begeleiding krijgen / Bron: Vanellus Foto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Mensen met het syndroom van Down kunnen een gelukkig leven leiden als ze goede zorg en begeleiding krijgen / Bron: Vanellus Foto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

G'd geeft ons uitdagingen om in het leven te groeien

Dat we geconfronteerd worden met uitdagingen in ons leven is om te groeien en dichter bij G'd te komen. Zonder die uitdagingen zouden we ons niet goed kunnen ontwikkelen. G'd geeft ons echter ook de kracht om de uitdagingen te overwinnen. Wanneer bepaalde ouders een baby met een down syndroom krijgen zal G'd juist deze ouders uitgekozen hebben omdat zij bepaalde talenten hebben om om te kunnen gaan met een gehandicapt kind die andere ouders niet hebben

De ziel verlaat het Paradijs

Vóór de zwangerschap verblijft de ziel in het Paradijs. Waarom verlaat de ziel het Paradijs om af te dalen naar een lichaam in een fysieke wereld waar pijn en verwarring heerst? Wat kan het hier bereiken? Een ziel die afdaalt naar een ongeboren baby met een down syndroom heeft een speciale missie. Zij wordt gekozen om de vriendelijkheid te ontsteken die slapend ligt in de zielen van de ouders en plant de zaden van empathie in hun harten: zorg dragen, geduld op brengen, tolerantie bijbrengen, etc. Deze ziel zal een stukje hemel achterlaten waarvan ze vandaan kwam.

Wat zal met de ziel gebeuren als abortus heeft plaatsgevonden?

De ziel en de baby worden niet geaborteerd. Er is alleen een zwangerschapsproces geaborteerd. Het leven zelf kan niet geaborteerd worden. Soms besluit een baby om zelf niet verder te leven.

Het leven is een geschenk van G'd

We hebben het leven niet zelf bepaald. Het is een geschenk van G'd. Hij bepaalt het hele plan en geeft Zijn zegeningen. Het is dus zaak om op Hem te vertrouwen. Het is zeker moeilijk om te zorgen voor aan baby met een down syndroom. Maar alle goede dingen in het leven zijn moeilijk. We kunnen er alleen maar door groeien.

Nooit 100 procent zeker of baby ongezond ter wereld zal komen

Doktoren geven zelf aan dat een test nooit 100% zeker is. Er zijn gevallen bekend waarbij aanvankelijk gedacht werd dat een ongeboren baby ongezond was, maar deze later toch gezond werd geboren. Bovendien is het altijd mogelijk om tot G'd te bidden. Hij is in staat wonderen te verrichten.

Een vader met zijn zoon die het syndroom van Down heeft / Bron: Andreas Bohnenstengel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een vader met zijn zoon die het syndroom van Down heeft / Bron: Andreas Bohnenstengel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Zorgen voor een ander staat in het leven centraal - zorgen voor een ander betekent G'd dienen - G'd dienen betekent dat u geestelijk groeit

De zorg voor een kind met het down syndroom is ongetwijfeld enorm zwaar. Vaak hebben ouders hulp van buitenaf nodig en zullen kinderen, afhankelijk van hun beperking, opgenomen worden in een inrichting. Hiermee worden de ouders gedeeltelijk van de zorg verlost. Ouders staan er dus nooit alleen voor.

Volgens de Tora staat de zorg voor de ander centraal in het leven. In onze moderne maatschappij is er iets grondig mis. We denken te veel aan carrière maken en 'balen' als de zorg voor onze naaste de klim op de maatschappelijke ladder in de weg staat. Velen van ons lopen daarom weg voor hun verantwoordelijkheid inzake zorg voor de ander en denken ten onrechte dat ze meer waard zijn in het leven als ze maatschappelijk succesvol zijn. Zelfs een ongeboren baby moet voor hun carrière wijken.

Maar G'd kijkt niet zo naar de Schepping. Voor G'd is het niet belangrijk of je een glansrijke carrière hebt gemaakt of niet. Het gaat om de zorg voor de ander. Hoe gaan mensen met elkaar om? Ieder mens is naar het beeld van G'd geschapen en iedere mens is dus belangrijk. Door andere mensen te helpen en goede daden te verrichten dient u G'd. Zo krijg u de kans om dichter naar G'd toe te groeien.

Zeker, de zorg voor een baby met een beperking is zwaar. Maar met de hulp van G'd zal dit zeker lukken. Bovendien zult u ervaren dat u er veel voor terugkrijgt: G'ds liefde. Deze liefde is oneindig en veel meer waard dan materieel succes.

Vijf argumenten van Sheva Givre -Chabad Jodin- waarom ze het fijn vindt om te zorgen voor haar dochter met het Down syndroom

Sheva Givre heeft een dochter die het syndroom van Down heeft. Ze geeft vijf redenen waarom ze het prettig vindt om voor haar te zorgen en het als een zegen beschouwt:
  1. "Kinderen met het syndroom van Down hebben meestal kleinere lichaamsbouw, waardoor ze langer "baby" blijven. Een lage spierspanning draagt hier ook aan bij.
  2. Kinderen met het syndroom van Down hebben iets meer hulp nodig om hun mijlpalen te bereiken. Ze doen alles een beetje later op de ontwikkelingsgrafieken. Maar het wachten en extra inspanningen maken elke mijlpaal tot een feest.
  3. Het hebben van een kind met het syndroom van Down verzacht je hart, waardoor je mensen kunt accepteren zoals ze zijn, ongeacht hun mogelijkheden.
  4. Als je een kind hebt met het syndroom van Down, komen er nieuwe mensen in je leven.
  5. Het opvoeden van een kind met het syndroom van Down is geweldig en verbazingwekkend omdat het hebben van kinderen geweldig en verbazingwekkend is."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Foetaal alcohol syndroom (FAS)Foetaal alcohol syndroom (FAS)Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan het foetaal alcohol syndroom (FAS) tot gevolg hebben. Het foetaal alcohol sy…
Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap…
Shaken Baby Syndroom: oorzaak, symptomen, behandelingShaken Baby Syndroom: oorzaak, symptomen, behandelingSignaleer je dat een baby of kind risico loopt op mishandeling, aarzel dan niet om hulp in te schakelen, dit kan ook ano…
Syndroom van Prader-WilliSyndroom van Prader-WilliHet syndroom van Prader-Willi is een afwijking die erg zeldzaam is. Het syndroom van Prader-Willi is al aanwezig bij de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby met afwijking?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-11-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Joods medische ethiek
Medische informatie…
Schrijf mee!