InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger: waar haal je je informatie vandaan?

Zwanger: waar haal je je informatie vandaan?

Zwanger: waar haal je je informatie vandaan? Zwangere vrouwen blijken volgens onderzoek meestal heel goed op de hoogte van de feiten rondom hun zwangerschap, de ontwikkeling van hun ongeboren kindje én de praktische beslommeringen van zwangerschap. Waar halen ze die informatie vandaan? Is de verloskundige veruit de onbetwiste informatiebron? Of stoomt internet al op? En hoe zit dat met al die tijdschriften? Al die dingen vroeg zorgverzekeraar Agis zich ook af. De uitkomsten van het onderzoek zijn verrassend. Je bent zwanger en je 'wil wat', zoals dat heet. Wat dan? Informatie natuurlijk! Maar waar halen zwangere vrouwen nu eigenlijk hun informatie vandaan? Wie of wat vertrouwen ze? Over zulke vragen en meer, gaat een onderzoek van zorgverzekeraar Agis, onder de noemer 'Geboortezorg'. Het onderzoek heeft als doel, de behoeftes en wensen van vrouwen zichtbaar te maken als het gaat om zwangerschap en bevalling.

Ik weet het (al)!

Volgens Agis weten zwangere vrouwen al heel wat van hun ongeboren baby: hoe veel de baby in week x weegt, hoe snel het hartje klopt, het is de zwangere vrouw bekend. Waar komt die informatie vandaan? Zeker als het om een eerste zwangerschap gaat, wordt er stevig op los gegoogeld. Een van de dingen die uit het onderzoek blijkt, is het verschil tussen zwangere vrouwen die nog niet eerder kinderen hebben gekregen, en vrouwen die al een of meer kinderen hebben. Hoe meer kinderen een vrouw al heeft, des te minder zoekt ze naar informatie. Ze is zelf immers al ervaringsdeskundige.

De meest geraadpleegde informatiebronnen voor zwangere vrouwen

(meerdere antwoorden konden tegelijk worden gekozen)

  • Internet 75%
  • Verloskundige 68%
  • Tijdschriften 51%
  • Vrienden en/of familie 42%
  • Boeken 33%

Zwangerschapskwalen en bevallingsperikelen

Het aantal vrouwen dat tijdens haar zwangerschap internet gebruikt als een van haar belangrijkste informatiebronnen, is maar liefst driekwart ofwel 75%. Maar wat willen vrouwen dan precies weten? 62% is op zoek naar informatie over de ontwikkeling van haar ongeboren baby. Maar kraamzorg scoort bijna evenveel belangstelling. 59% van de zwangere vrouwen zoekt hier meer informatie over. Het beruchte verschijnsel van de zwangerschapskwalen en de vraag hoe je daar verlichting in vindt, stuurt 53% van de zwangere vrouwen het internet op. De bevalling zelf, en dat is best opvallend, heeft met 47% van de zwangere informatiebeluste vrouwen maar een bescheiden plekje. Informatie over de bevalling heeft daarmee maar een luttel procentje meer aandacht dan de vraag hoe alles financieel geregeld is. ‘Vergoedingen vanuit zorgverzekering’ en dergelijke zoektermen, scoren 46%. Het zal niet veel mensen verbazen dat vrouwen die voor het eerst zwanger zijn naar verhouding meer belangstelling hebben voor informatie over de bevalling zelf. Zwangere vrouwen met een of meer kinderen, willen dan verhoudingsgewijs vaker iets weten over vergoedingen en voedingsadvies.

De rol van de verloskundige

Waar blijft de verloskundige in dit plaatje? Al krijgt deze 'live' informatiebron geen eerste plaats toegekend qua belang, toch vinden zwangere vrouwen wel degelijk veel informatie via de verloskundige: 68% van hen benoemt de verloskundige als de belangrijkste informatiebron. Ook van belang is de rol die bladen toebedeeld krijgen. We noemen Ouders van Nu, Mama magazine, Kinderen etcetera. Meer dan de helft ofwel 51% van de zwangere vrouwen vindt informatie over het ongeboren kind, de zwangerschap en alle andere aspecten van het zwanger zijn uit tijdschriften. De directe omgeving heeft ook nog een relatief belangrijke rol, maar moet zich met een plekje tevredenstellen ná de tijdschriften. Vrienden en familie worden door 42% van de vrouwen als belangrijkste informatiebron gezien.

Het onderzoek: wie en wat?

Voor dit onderzoek zijn 4000 vrouwen schriftelijk benaderd, die recentelijk contact hadden gehad met de Kraamzorglijn. Van deze vrouwen deden 1380 vrouwen ook daadwerkelijk mee aan het onderzoek (35% respons).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht EZPress / Agis Zorgverzekeringen

Reageer op het artikel "Zwanger: waar haal je je informatie vandaan?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 21-04-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!