InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat niet, minder of juist meer eten tijdens de zwangerschap?

Wat niet, minder of juist meer eten tijdens de zwangerschap?

De zwangerschap is een vreugdevolle periode. Gezond eten is altijd belangrijk en goed zoor de zwangere vrouw, maar tijdens de zwangerschap extra belangrijk. Er bestaat echter veel onduidelijkheid over wat gezond eten tijdens de zwangerschap is. Wat mag de zwangere vrouw nu wel en niet eten tijdens de zwangerschap? En moet echt voor twee worden gegeten? Is het verder echt nodig om vitaminepillen te gaan slikken? Er bestaat veel onduidelijkheid over wat tijdens de zwangerschap gegeten mag worden. Om deze reden wordt eerst beschreven wat tijdens de zwangerschap niet gegeten mag worden. Vervolgens wordt beschreven waarvan minder gegeten moet worden tijdens de zwangerschap. Vervolgens wordt beschreven van welke voedingsstoffen meer nodig zijn tijdens de zwangerschap of bij vrouwen met een zwangerschapswens.

Wat mag niet gegeten worden tijdens de zwangerschap?

Eet geen rauw vlees

Tijdens de zwangerschap wordt aangeraden om geen rauwe producten te eten. Rauwe producten kunnen bacteriën bevatten die gevaarlijk kunnen zijn voor de ongeboren baby. Deze bacteriën kunnen toxoplasmose veroorzaken. Toxoplasmose kan tot een miskraam leiden. Producten die dus niet gegeten mogen worden zijn rosbief, rauwe biefstuk, filet Americain en een gekookt ei met zachte eidooier.

Was fruit en groente goed af

Verder moeten groenten en fruit zeer goed gewassen worden, omdat op de schil nog bacteriën kunnen voorkomen.

Eet geen rauwmelkse kazen

Een andere bacterie waarvoor gewaakt moet worden is de Listeriabacterie. Deze bacterie kan vroeggeboorte en zelfs een miskraam veroorzaken. De Listeriabacterie zit in rauwmelkse (vaak Franse kazen) en boerenlandkazen. Rauwmelkse (in het Frans au lait cru) kazen en boerenlandkazen eten wordt dus ontraden. Verder wordt het ontraden om alcohol te drinken tijdens de zwangerschap. Alcohol kan bij de ongeboren baby permanent letsel veroorzaken en de geboorte bemoeilijken!

Waarvan moet minder worden gegeten tijdens de zwangerschap?

Er wordt aangeraden om gezond te eten en vooral tijdens de zwangerschap is gezond eten erg belangrijk. Maar wat is nu gezond eten? Mag er bijvoorbeeld vis tijdens de zwangerschap gegeten worden? Vis mag zeer zeker tijdens de zwangerschap gegeten worden. Voor een aantal vissoorten is het echter verstandig om er minder van te eten. Deze vissoorten zijn verse rauwe vis, vacuümverpakte rauwe zalm, verse tonijn en zwaardvis. Verder wordt aangeraden om twee keer per week vette vis te eten. Ook is het verstandig om minder koffie (tot 3 kopjes koffie per dag) en kruidenthee te drinken. Het eten van vitamine A-rijke voedingsmiddelen moet tijdens de zwangerschap ook beperkt worden. Vitamine A zit onder andere in lever en leverpastei

Waarvan moet meer gegeten worden tijdens de zwangerschap?

Zwangeren hoeven niet voor twee te eten

Vaak wordt er geopperd dat een zwangere vrouw twee keer zoveel energie nodig heeft voor een goede ontwikkeling van de ongeboren baby. Dit is echter onzin. De extra energiebehoefte van een zwangere vrouw ligt tussen de 200 en 300 kilocalorieën. Deze hoeveelheid energie staat gelijk aan 4 glazen geperste sinaasappelsap, of 3 glazen halfvolle melk, of een belegde boterham.

Kies gezonde producten

Het is echter wel belangrijk om verantwoorde producten te kiezen tijdens de zwangerschap. Drink dus wat vaker een beker melk, pak een stuk fruit extra, of eet een volkoren boterham met magere vleeswaren. Vegetariërs die nog wel zuivel en eieren eten, komen niets te kort tijdens de zwangerschap, wanneer zij kiezen voor verantwoorde producten. Veganisten zullen extra vitamine B12 moeten slikken.

Slik foliumzuur

Alle zwangere vrouwen en vrouwen met een zwangerschapswens wordt aangeraden om foliumzuur te slikken. Tijdens de zwangerschap moet tenminste tot de achtste week foliumzuur worden geslikt. Ook wordt aanbevolen om extra vitamine D (100 mcg) te slikken tijdens de zwangerschap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Toxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose is een infectieziekte, die ongeveer de helft van de bevolking eens in zijn leven treft. Heb je het eenmaal…
Voeding tijdens de zwangerschapVoeding tijdens de zwangerschapTijdens de zwangerschap is het heel belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dit is belangrijk voor je baby, maar ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspx
  • http://www.babytijd.com/zwangerschap/gezondheid/manier-van-leven.html

Reageer op het artikel "Wat niet, minder of juist meer eten tijdens de zwangerschap?"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 19-11-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Stofwisseling
Medische informatie…
Schrijf mee!