InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vitamine B12 tekort in relatie tot gemiste zwangerschappen

Vitamine B12 tekort in relatie tot gemiste zwangerschappen

Herken je dit; je hebt een innige kinderwens maar het zwanger worden wil maar niet lukken. Of je wordt wel zwanger maar deze eindigt telkens in een miskraam. Naast het grote verdriet waarmee je komt te zitten, vraag je jezelf natuurlijk ook af hoe het toch komt, ligt het aan jou?

Onderzoek

Na ong. 2 á 3 jaar ‘proberen’, of meerdere miskramen, kom je wel eens in aanmerking voor een gynaecologisch onderzoek.
En nadat alles goed is onderzocht heb je grote kans dat er geen “aanwijsbare redenen” zijn waarom het maar niet wil lukken….

Lees dan onderstaand artikel over de invloed van een vitamine B-12 tekort. Want ondanks dat een onderzoek naar o.a. Homocysteïne (w.o. B-12), standaard zou moeten worden uitgevoerd heb je grote kans dat deze vitamine nou nét niet in het onderzoek is meegenomen.

Vitamine B-12, in het kort

Alle vitamines zijn belangrijk, en iedereen kent wel de vitaminepreparaten uit een potje of als drankje. Een aantal vitamines wordt zelfs standaard toegevoegd aan ons voedsel. Echter gaat het dan vooral om de vitamines A, C en D. Vraag is waarom de vitamines B daar niet tussen staan, terwijl deze minstens zo belangrijk zijn.

Vanaf het eerste begin van het leven is vitamine B-12 onmisbaar bij de vorming van het lichaam, voor het kopiëren van genetische informatie (celdeling) die is opgeslagen in het DNA, en een goede werking van het zenuwstel. Ook is de vitamine essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en helpt het bepaalde vormen van bloedarmoede te voorkomen.

Onbekend en onderschat

Vitamine B-12 is niet, of nauwelijks bekend bij verreweg de meeste mensen, en dat is op zich nog niet zo erg. Wél ernstig is het, dat bij de meeste artsen en specialisten B-12, en dan vooral het tekort er aan, niet bekend is en/of niet serieus wordt genomen. De gevolgen daarvan zijn ernstig en in sommige gevallen zelfs desastreus.

Te weinig vitamine? …. kopen we toch een potje bij de drogist

Een bijkomend probleem is dat men al zó gewend is aan “vitaminepilletjes” uit de winkel, dat daardoor het idee is ontstaan dat het allemaal wel meevalt met de noodzaak van een goede vitaminehuishouding.

Symptomen van een vitamine B-12 deficiëntie (tekort)

Aangezien vitamine B12 essentieel is voor de gezondheid van het zenuwstelsel, voor het immuunsysteem, en voor de vorming van DNA, is een lijst van klachten nooit helemaal compleet, ook hoeven klachten in verband met een tekort niet voortdurend aanwezig te zijn.

Ondanks dat een tekort zich in vele vormen kan manifesteren zijn er toch een aantal klachten die opvallend vaker voorkomen zoals: een pijnlijke dikke tong, tintelingen in m.n. de ledematen, het koud hebben of plaatselijk koud hebben, geheugenverlies, soms niet goed uit je woorden kunnen komen, menstruatieklachten (bijv. onregelmatig of uitblijvend), depressiviteit en het gevoel te hebben op 'watten' te lopen.

Het is juist vanwege het feit dat de klachten eigenlijk erg vaag en algemeen zijn, en net zo goed op andere oorzaken kunnen duiden, dat je jaren kunt rondlopen met een tekort zonder dat dit ontdekt wordt.
En zo kan het dus ook voorkomen dat je onnodig lang aan het proberen bent om je kinderwens in vervulling te laten gaan, nodeloos verdriet lijdt en het wellicht opgeeft.

voor een uitgebreid overzicht van symptomen: stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen

B-12 en je kinderwens

“Onvruchtbaarheid kan veroorzaakt worden door een vitamine B12 defiëntie en/of een foliumzuurdeficiëntie. Aangeraden wordt om bij onvruchtbaarheid te controleren op vitaminedeficiënties (R. Gräsbeck). Ook miskramen kunnen als oorzaak een vitamine B12 deficiëntie hebben”

Uit onderzoeken is gebleken dat er een relatie is met een tekort aan vitamine B-12 en onvruchtbaarheid en miskramen. Daarnaast wordt het tekort ook geassocieerd met neurale buis defecten (open ruggetje, schedeltje of gehemelte).

B-12 tekort en folium gaan niet goed samen

Het is een vast gegeven dat aan zwangere vrouwen in een zo vroeg mogelijk stadium folium wordt voorgeschreven. In principe wordt aanbevolen om vanaf het moment dat je een zwangerschapswens hebt, te beginnen met het slikken van folium.
Maar in het geval van een vitamine B-12 tekort is het innemen van folium sterk af te raden omdat dit neurologische klachten kan geven c.q. verergeren. Ook zal in het geval van een vitamine B-12 tekort het gesuppleerde folium zich "vastzetten" in het lichaam en daardoor niet werkzaam zijn. Daarnaast is, bij het innemen van folium, de vitamine B-12 waarde niet nauwkeurig te meten, daardoor zal een onbetrouwbare uitkomst het resultaat zijn.

Conclusie

Steeds maar weer teleurgesteld worden, hopen dat je ‘dit’ keer wél zwanger bent en het dan wéér niet zijn….of herhaalde miskramen krijgen veroorzaken veel verdriet en angst. Als dan ook het gynaecologisch onderzoek niets uitwijst, en dat is in ongeveer 85% van de gevallen, kan het zijn dat je de moed opgeeft.

Hopelijk zul je na het lezen van dit artikel besluiten om je wat meer te verdiepen in de mogelijkheid van een vitamine B-12 tekort, want stel je toch eens voor!. Via onderstaande sites kom je terecht bij werkelijk een schat aan informatie en ervaringsverhalen. Hier kun je véél en véél meer te weten komen over hoe je de juiste bloedmetingen kunt laten doen, maar ook hoe je de scepsis en tegenwerking van de artsen kunt pareren.

Heel veel succes in je eventuele zoektocht, en bedenkt te alle tijde dat niemand, ook een arts of specialist, de wijsheid in pacht heeft. Houd je leven in eigen hand, neem vooral zelf het initiatief en stel je niet al te afwachtend op, en neem zeker niet alles voor waar aan, blijf zelf ook denken.

Zoals in de inleiding al is geschreven, vitamine B-12 tekort is een vergeten ziekte, vandaar dat er nog maar zelden aan gedacht wordt…..
© 2011 - 2019 Alexsanderz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Foliumzuur bij zwangerschapswens: Ook voor vader belangrijkFoliumzuur bij zwangerschapswens: Ook voor vader belangrijkHet is al een tijd bekend dat de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals een spina bifida (open ruggetje) en een…
Het krijgen van een miskraamBij ongeveer 20% van alle zwangerschappen tot zestien weken komt vaginaal bloedverlies voor. Vrouwen zijn dan erg ongeru…
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Bronnen en referenties
  • http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/b12-en-kinderen/b12-en-zwangerschap
  • http://home.kpn.nl/hindrikdejong/zwangerschap.htm?

Reageer op het artikel "Vitamine B12 tekort in relatie tot gemiste zwangerschappen"

Infoteur: Alexsanderz
Gepubliceerd: 05-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!