InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Als je niet vanzelf zwanger wordt: wat doe je dan?

Als je niet vanzelf zwanger wordt: wat doe je dan?

Als je niet vanzelf zwanger wordt: wat doe je dan? Een op de zes paren wordt niet vanzelf zwanger. Dan komen arts en ziekenhuis in beeld. Maar wat is de behandeling precies? En hoe kies je de beste behandelaar? Freya, de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen, wil bijdragen aan de beste keuze. Dat is nodig omdat mensen vaak niet de beste maar de dichtstbijzijnde arts of ziekenhuis blijken te benaderen. Daarom is er nu een app die je helpt om op basis van je eigen criteria, de beste hulpverlener uit te kiezen. Vruchtbaarheidsproblemen. Ofwel: niet zwanger worden, of anders niet zo snel zwanger worden als je gedacht had, of niet zwanger kunnen worden zonder medische hulp zoals IVF. Dergelijke problemen komen steeds vaker in beeld. Een van de factoren is het feit dat vrouwen later zwanger worden. Een andere factor is dat de medische mogelijkheden groter worden. Dat betekent dat mensen die niet of niet zo snel als gehoopt zwanger worden, zich vaker melden bij medische behandelaars. Al deze ontwikkelingen bewijzen het nut van een vereniging als Freya, bedoeld voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen.

App voor hulp bij niet (vanzelf) zwanger worden

Kort geleden introduceerde Freya een app, met de naam 'Monitor Fertiliteitszorg'. Fertiliteitszorg is een duur woord voor zorg en medische hulp voor mensen die niet (vanzelf) zwanger worden. De online applicatie is te vinden op www.freya.nl, en deze brengt de zogenaamde fertiliteitszorg in Nederland in kaart. Concreet betekent dat dat de app mensen helpt om op basis van voor hen belangrijke argumenten een keuze maken voor een bepaald ziekenhuis dat vruchtbaarheidsproblemen behandelt.

Kwaliteitscriteria

Het 'meten is weten'-principe stoomt op in de medische wereld. Graadmeters voor de kwaliteit van de geboden hulp en zorg geven mensen een welkome indicatie. Daarom is Freya ook begonnen om zogenaamde 'Pluimen' toe te kennen aan ziekenhuizen die aan een aantal door Freya opgestelde kwaliteitscriteria voldoen. Ook die functie valt onder de app. Freya wil mensen met de app dus niet alleen helpen een bewuste keuze te maken, maar wil ook klinieken bewuster maken van de kwaliteit van de geleverde zorg én kansen om de zorg te verbeteren.

Wie is Freya?

Freya is de patiëntenvereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Freya is er voor steun aan paren met een onvervulde kinderwens in welk stadium dan ook: dus op het moment van uitblijven van een gewenste zwangerschap, maar ook tijdens het behandelproces en in de fase daarna, met of zonder kinderen. Freya's Monitor Fertiliteitszorg werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met het onderzoeksbureau MediQuest. Daarnaast hebben de diverse beroepsgroepen die betrokken zijn bij fertiliteit hun medewerking verleend aan de totstandkoming van deze monitor. Freya heeft een subsidie ontvangen van Fonds PGO voor de ontwikkeling van de Monitor Fertiliteitszorg.

Wat is de beste keuze voor mij?

Freya benadrukt dat mensen die met vruchtbaarheidsproblemen kampen, vaak niet echt bewust kiezen voor de optimale kliniek voor onderzoeken en eventuele behandelingen. Wat is dan wel het motief? Simpel, kilometers. Mensen kiezen vaak voor de dichtstbijzijnde kliniek. Al speelt nabijheid een rol, dit is natuurlijk niet de enige en beste basis voor een optimale keuze. De Monitor Fertiliteitszorg is bedoeld om jouw eigen wensen en eisen omtrent de vraag wat belangrijk is in jouw geval, mee te nemen in de keuze voor de kliniek waar je behandeld wilt worden.

Hoe werkt de app?

De Monitor Fertiliteitszorg omvat alle klinieken in Nederland die zich bezig houden met vruchtbaarheidsstoornissen. De gebruiker van de app selecteert zelf de criteria die het zwaarste tellen, en dan komt de app met een lijst van ziekenhuizen waar je terecht kunt. Dit zogenaamde resultatenscherm biedt je ook nog de kans om maximaal drie van de ziekenhuizen die de app voor je heeft gesuggereerd, tot in detail met elkaar te vergelijken.

Vruchtbaarheidszorg verbeteren

Freya wil met de introductie van de Monitor Fertiliteitszorg bijdragen aan betere zorg aan patiënten met vruchtbaarheidsproblemen. Freya is daarmee niet de enige. Ook beroepsgroepen die betrokken zijn bij problemen met zwanger worden, ondersteunen het initiatief. Zij zijn dan ook mede actief geweest bij het vaststellen van de kwaliteitscriteria. Het idee achter de app is dat de gehanteerde 'patiëntgerichte' kwaliteitscriteria voor de toekenning van Pluimen, de behandelaars van zwangerschapsproblemen stimuleren om hun zorg op de eisen van de patiënt toe te spitsen.

Rapportcijfers en Pluimen

Alleen klinieken die aan de kwaliteitseisen van Freya voldoen, komen in aanmerking voor een Pluim. Ook krijgen ziekenhuizen een cijfer in de Freya Awards enquête. Via dit tweejaarlijkse onderzoek brengt Freya de patiënttevredenheid in kaart van de diverse Nederlandse zorgverleners bij het zwanger worden. Dat betekent dat de Monitor zowel ‘harde’, meetbare criteria oplevert als feiten over de patiëntvriendelijkheid en -tevredenheid.

De gang van zaken bij niet-vanzelf zwanger worden

Verminderde vruchtbaarheid is een sterk groeiend probleem. Inmiddels treft het niet vanzelf zwanger worden al één op de zes paren. Het criterium voor verminderde vruchtbaarheid is dat mensen niet binnen een jaar 'vanzelf' zwanger raken. Wat gebeurt er nu als je verminderd vruchtbaar bent? Dan is eerst een doorverwijzing van de huisarts nodig. Hierop volgt het Oriënterend FertiliteitsOnderzoek (OFO). Daarna kan – afhankelijk van de diagnose – de vruchtbaarheidsbehandeling starten.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Vaginisme en zwanger willen wordenVaginisme en zwanger willen wordenVrouwen met vaginisme die zwanger willen worden: een onmogelijk doel? Nee hoor, helemaal niet! Er zijn genoeg vrouwen me…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Freya

Reageer op het artikel "Als je niet vanzelf zwanger wordt: wat doe je dan?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 23-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!