InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Diarree voorkomen en bestrijden, ook i.v.m. anticonceptiepil

Diarree voorkomen en bestrijden, ook i.v.m. anticonceptiepil

Diarree voorkomen en bestrijden, ook i.v.m. anticonceptiepil Onze darmen vormen een essentiële schakel in het verteringsproces van ons voedsel. Als dat spijsverteringsproces wordt verstoord kan er diarree ontstaan. Een dunne waterige ontlasting, die gepaard kan gaan met braken, krampen en buikpijn. Maar diarree (buikloop) vermindert bovendien de werking van de anticonceptiepil, waardoor je als vrouw beter tijdelijk geen seks met een man kunt hebben.

Acuut of Chronisch

Acute diarree kan onder meer het gevolg zijn van bedorven voedsel, te veel vet, gebakken voedsel, medicijnen, fruit, nervositeit, buikgriep of een onschuldige infectie. Reizigersdiarree wordt veroorzaakt door bedorven voedsel, besmet drinkwater, door ander voedsel dan u gewend bent of door spanning. De chronische vorm van diarree kan ontstaan door een spijsverteringsstoornis, een dikkedarm ontsteking, of een infectie door bacteriën of wormen. Het misbruik van laxeermiddelen kan ook aanleiding zijn.

Door diarree kun je zwanger worden

Bij het gebruik van een geneesmiddel waar ons lichaam niet aan gewend is, kan er ook tijdelijk diarree ontstaan. Maar dat betekent tevens dat dit geneesmiddel niet goed door het lichaam wordt opgenomen, waardoor de werking niet optimaal is. Maar ook de middelen waar ons lichaam wel aan gewend is worden vanwege de diarree wellicht onvoldoende opgenomen. Als het een anticonceptiemiddel betreft kan dit grote gevolgen hebben. Overleg zonodig met arts of apotheker.

Wanneer arts inschakelen

In de volgende gevallen doet u er verstandig aan de dokter te raadplegen:
  • In geval van chronische diarree, langer dan twee weken.
  • Als het spul waterdun is en het langer dan 3 dagen aan de gang is.
  • Als het gepaard gaat met slijm- en bloedverlies, ernstig braken, koorts, verwardheid, sufheid, voortdurend pijn, niet meer plassen.
  • Als er wellicht sprake ontstaat van uitdroging.
  • Indien verstopping en diarree elkaar gedurende enkele weken steeds afwisselen.
  • Bij zuigelingen met diarree.
  • Bij kinderen onder de twee als het binnen 12 uur niet vermindert.
  • Bij ouderen boven de 70, moet de diarree verminderen binnen de 12 uur, vooral als men plastabletten gebruikt.
  • Bij vermoeden van bijwerking van een medicijn.
  • Indien u net terugkomt van een verre reis omdat dit met een bacterie te maken kan hebben.

Diarree voorkomen

Op de eerste plaats een goede hygiëne. Handen wassen na toiletgebruik. Ook fruit en groente daarom goed wassen en zonodig koken. In het buitenland soms het kraanwater koken alvorens te drinken. Besmettingsgevaar geldt in zulke landen ook voor onverpakte frisdrank en schepijs. Te veel vet kan ook tot diarree leiden.

Zelfhulp bij diarree

Bij buikkramp kan een warme kruik verlichtend werken. Veel drinken om het vochtverlies te compenseren is belangrijk. Licht verteerbaar voedsel kunt u rustig eten. Kleine porties in het begin en calorierijk voedsel nemen. Beter geen laxerend bevorderende voeding zoals stroop, zuidvruchten ontbijtkoek, sinaasappelen, koffie etc.

Geneesmiddelen

Veel geneesmiddelen zijn niet geschikt voor zwangere vrouwen, kinderen, en bij borstvoeding. Altijd goed de bijsluiter lezen, want als u koorts heeft of bloed in de ontlasting, is het verstandig eerst doktersadvies in te winnen. De middelen zijn onder te verdelen in vier groepen:
  • Orale rehydratievloeistoffen (ORS), oplossingen van suikers en mineralen ter aanvulling van het vochtverlies. Vooral bij ouderen en kinderen nuttig. Deze middelen voorkomen verdere uitdroging.
  • Middelen die beschermend werken op het darm- en maagslijmvlies, waardoor deze tot rust kunnen komen.
  • Middelen die de activiteit van de darmwand kunnen afremmen, zoals het middel Loperamide. Overigens minder geschikt voor zwangere vrouwen en kinderen onder de twee jaar. Liefst altijd de dokter raadplegen bij deze producten.
  • Middelen met absorberende werking, zoals Norit. U moet dan minder vaak naar het toilet omdat het de darminhoud bindt. Houd er rekening mee dat het de werking van andere geneesmiddelen kan verminderen, ook de pil. Norit bevat suiker.

Geen van de bovenstaande geneesmiddelen neemt overigens de echte oorzaak weg van de diarree. Wees terughoudend met absorberende producten als u reeds andere geneesmiddelen slikt. Het gebruik van een ORS-preparaat is vaak wel aan te raden, zeker bij ouderen en kleine kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen diarree? Oorzaken & tips tegen buikloopWat te doen tegen diarree? Oorzaken & tips tegen buikloopDiarree of buikloop is een erg vervelende aandoening waar de meesten onder ons wel eens last van hebben gehad. Bij diarr…
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tipsReizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tipsAls je op reis gaat, dan verwacht je dat je kan genieten van een zorgeloze vakantie. Toch kan een vakantie in een zonnig…
Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darmDientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darmVermoeidheid, stevig afvallen, geregelde diarree en/ of buikpijn kan worden veroorzaakt door dientamoeba fragilis-infect…
Bronnen en referenties
  • KringApotheek

Reageer op het artikel "Diarree voorkomen en bestrijden, ook i.v.m. anticonceptiepil"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-07-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!