Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatie

Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatie Hoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt U' (Genesis 9:7) is niet alleen een zegen, maar ook een plicht. Het is één van de 613 geboden. In ieder gezin moeten minstens twee kinderen zijn, minimaal één jongen en één meisje. Grote gezinnen zijn een weldaad. Geboortebeperking is in principe verboden. De wereld moet bewoond worden (Jesaja 45:18).
Bovendien zal de Masjiach (Messias) pas komen wanneer alle zielen op aarde zijn geweest. Argumenten dat de aarde overbevolkt zou raken gelden niet. Een tekort aan levensmiddelen is een kwestie van betere verdeling van goederen onder de wereldbevolking.

Verder is van belang dat de bevolkingsgroei natuurlijk zal verlopen, zodat er geen mannen- of vrouwenoverschot komt. Het is dus van belang om zo weinig mogelijk in te grijpen.

Voorbehoedsmiddelen

Er bestaat een onderscheid tussen anticonceptie bij de vrouw en bij de man. Sterilisatie is de meest extreme vorm van anticonceptie; periodieke onthouding het minste. Daar tussenin bevinden zich externe factoren, zoals zaaddodende pasta, hormonale anticonceptiva, het pessarium, het spiraaltje, vrouwen- en mannencondoom. Belangrijk is dat sperma zo min mogelijk actief gedood wordt.

Het mannelijke condoom / Bron: Flegmus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het mannelijke condoom / Bron: Flegmus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pre- en postcoïtaal

Wanneer vrouwen gebonden zijn aan het vernietigingsverbod op sperma is pre- en postcoïtale conceptie verboden. Geldt het vernietigingsverbod op sperma niet dan is postcoïtale conceptie niet verboden. Hierover verschillen Joodse rabbijnen van mening.

Maar bij een gezondheidsrisico verschillen de rabbijnen niet van mening. In dat geval is zelf precoïtale conceptie mogelijk. De vrouw heeft geen plicht haar leven in de waagschaal te stellen om zwanger te raken.

Er zal met het volgende rekening worden gehouden:
  1. Vormt mate van zwangerschap een risico voor de gezondheid van de vrouw.
  2. Is aan de voortplantingsverplichting voldaan; minstens één jongen en één meisje.
  3. Geen zichtbare anticonceptie zoals condoom.
  4. De pil (vernietigt geen sperma) is beter dan een pessarium of spiraaltje.
  5. Gebruik voorbehoedsmiddel door vrouw is beter dan door man.
  6. Sterilisatie is verboden met uitzondering van levensgevaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Op het leven! - rabbijn mr. drs. R. Evers
  • Afbeelding bron 1: Flegmus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 07-06-2021
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…