InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Soorten anticonceptiepillen

Soorten anticonceptiepillen

Er zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticonceptiepillen of je wilt overgaan op een andere soort, dan wel merk anticonceptiepil is het verstandig om je voorafgaand in de soorten anticonceptiepillen te verdiepen.

Soorten anticonceptiepillen

De volgende anticonceptiepillen zijn op de markt verkrijgbaar:
  • Cerazette
  • Cilest
  • Diane-35
  • Marvelon
  • Mercilon
  • Microgynon 20
  • Microgynon 30
  • Microgynon 50
  • Lovette
  • Stediril 30
  • Femodeen
  • Ministat
  • Modicon
  • Neocon
  • Qlaira
  • Trigynon
  • Trinordiol
  • Trinovium
  • Yasmin
  • YAZ 24+4

Hormonen

Het belangrijkste verschil tussen de soorten anticonceptiepillen is de zwaarte van de werking. Bepaalde pillen bevatten meer hormonen dan de anderen. Afhankelijk van de eigen hormoonhuishouding en zwaarte van de menstruatie wordt gekozen voor een zware dan wel een lichte anticonceptiepil. Het is aan te raden om de huisarts hiervoor te raadplagen.

Verkoopprijzen

Een ander verschil tussen de soorten anticonceptiepillen zijn de verkoopprijzen. De duurste pillen zijn Yasmin, YAZ 24+4 en Cerazette. De kosten per cyclus van deze pillen liggen rond de 7 à 9 euro. Sinds 2011 vallen anticonceptiepillen niet meer in de basisverzekering voor personen ouder dan 21 jaar en zal men er dus rekening mee moeten houden dat er betaald moet worden voor het gebruik van anticonceptiepillen. Het is wel mogelijk om een aanvullende verzekering af te sluiten die het gebruik van anticonceptiepillen wel vergoed.

Bijwerkingen

Een ander punt waar opgelet kan worden bij de keuze voor een anticonceptiepil zijn de bijwerkingen. Het gebruik van elke anticonceptiepil levert bijwerkingen op. Veelal vertonen de pillen dezelfde bijwerkingen, maar soms zit er toch verschil tussen. Door vooraf de bijsluiters van anticonceptiepillen naast elkaar te leggen kan men op basis van de bijwerkingen een keuze maken.

Top 10 anticonceptiepillen in Nederland

De top 10 van de meest gebruikte en meest populaire anticonceptiepillen bestaat uit de volgende soorten:
  1. Myrcogynon 30
  2. Lovette
  3. Yasmin
  4. Stediril 30
  5. Marvelon
  6. Trigynon
  7. Microgynon 50
  8. Mercilon
  9. Femodeen
  10. Diane-35

Behalve dat een top 10 wat over de grote van het gebruik zegt, toont het ook aan welke pillen een veilige keus zijn en waarover de gebruikers tevreden zijn. Bij twijfel over welke pil er gebruikt dient te worden kan men aan de top 10 een aantal merken dan wel soorten ontlenen die wellicht een goede keus zijn.
© 2012 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten anticonceptiepillen"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 15-06-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!