InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bijwerkingen Marvelon

Bijwerkingen Marvelon

Marvelon is een anticonceptiepil die al sinds 1981 op de markt is. Zoals alle anticonceptiepillen kan het gebruik van Marvelon bijwerkingen met zich mee brengen. Door de bijwerkingen is Marvelon niet voor iedereen geschikt. Voor dat men begint aan het gebruiken van Marvelon, is het derhalve verstandig zich eerst te verdiepen in de mogelijke bijwerkingen.

Werking Marvelon

Ethinylestradiol en desogestrel zijn de werkzame stoffen die Marvelon bevat. Vanwege de lage concentratie van ethinylestradiol en desogestrel wordt Marvelon als een laag gedoseerde pil beschouwd. Beiden stoffen zijn vrouwelijke geslachtshormonen die er voor zorgen dat de eisprong afgeremd wordt met als gevolg dat er geen eicel vrijkomt gedurende de cyclus. De combinatie van ethinylestradiol en desogestrel maakt Marvelon een 'combinatiepil'. Combinatiepillen zijn bij het juiste gebruik zeer betrouwbaar bij het beschermen tegen zwangerschap.

Bijwerkingen Marvelon

Vaak (meer dan 1 op 100 gebruiksters):

  • Depressieve stemmingen
  • Stemmingsveranderingen
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Pijnlijke of gevoelige borsten
  • Gewichtstoename

Soms (in meer dan 1 op de 1000, maar minder dan 1 op de 100 gebruiksters):

  • Vochtophopingen
  • Lager libido
  • Migraine
  • Diarree
  • Overgeven
  • Huiduitslag
  • Galbulten
  • Vergroting borsten

Zelden (in minder dan de 1000 gebruiksters):

  • Overgevoeligheidsreacties
  • Hoger libido
  • Huidaandoeningen
  • Gewichtsafname
  • Irritatie ogen bij gebruik contactlenzen
  • Afscheiding uit de tepel

Wanneer mag Marvelon niet gebruikt worden?

Buiten de bijwerkingen om zijn er bepaalde gevallen waarin de anticonceptiepil Marvelon zowiezo niet gebruikt mag worden. Marvelon dient niet gebruikt te worden indien u:
  • Trombose heeft gehad
  • Groot risico heeft voor trombose
  • Leverkanker heeft gehad
  • Beroerte of hartaanval heeft gehad
  • Geelzucht of andere leveraandoening heeft gehad
  • Ontsteking aan de alvleesklier heeft gehad
  • In geval van abnormale verdikking baarmoederslijmvlies
  • Stoornis heeft in de bloedstolling
  • Suikerziekte heeft waardoor de bloedvaten aangetast zijn
  • Zwangerschap of mogelijke zwangerschap bent

Gunstige bijwerkingen

Behalve ongunstige bijwerkingen, zoals die hierboven vermeld staan, heeft het gebruik van Marvelon ook gunstige bijwerkingen. Ten eerste kan de maandelijkse bloeding lichter zijn en korter duren. De bijbehorende menstruatiepijn verdwijnen of verminderen hier mee ook. Ten tweede is bewezen dat bij gebruiksters van Marvelon (in elk geval de pillen die 50 microgram ethinylestradiol bevatten) bepaalde ernstige aandoeningen minder vaak voorkomen, hierbij kan men denken aan cystevorming bij de eierstokken, infecties onderbuik, kanker bij de eierstokken of baarmoederslijmvlies.

Kosten Marvelon

De verpakking van Marvelon bestaande uit 63 pillen is te verkrijgen rond de 20 - 25 euro. Voor de verkrijging is een recept van de huisarts vereist.
© 2012 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter Marvelon

Reageer op het artikel "Bijwerkingen Marvelon"

Reactie

Margot, 04-04-2014 21:22 #1
Mede door de pil Marvelon is een zuster van mij in een inrichting opgenomen, er werd door haar behandelaars gevraagd of ze de pil slikte, zo ja welke, waarop ze zei dat het Marvelon slikte. Er werd toen gezegd dat familie gewaarschuwd moest worden, ik bleek ook allergisch te zijn. Mijn adoptiezus is ook allergisch, dus het zit niet in de familie, snap dan ook niet dat nog in de handel is.

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 08-07-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!