InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?

De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?

De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand? Vrouwen menstrueren omdat in zevenentwintig dagen in het baarmoederslijmvlies niet een bevrucht eitje is gaan nestelen. Met het menstrueren wordt het lichaam erop voorbereid om nieuw baarmoederslijmvlies aan te maken. De oude baarmoederslijmvlieslaag dient daartoe eerst afgevoerd te worden wat leidt tot de bloedige afscheiding. Menstruatie is dus een normaal vrouwelijk proces, waarbij de baarmoeder op een volgende periode wordt klaargemaakt. Het is een natuurlijk proces voor de geslachtsrijpe vrouw. Maar soms komt het voor dat de menstruatie uitblijft. Waar komt dat door indien er geen sprake is van een zwangerschap?

Menstruatie blijft uit

Zwangerschap

Is er onbeschermde geslachtsgemeenschap geweest en is de man in de vagina klaargekomen, dan bestaat er uiteraard de kans dat de vrouw zwanger is geworden. Bekende eerste aanwijzingen daarvoor zijn het uitblijven van de menstruatie in combinatie met de ochtendmisselijkheid. Heb je deze twee symptomen dan kun je voor de zekerheid een zwangerschapstest doen. Deze kun je gewoon bij de drogisterij en apotheker krijgen. Mocht je zwanger zijn laat je dan verder onderzoeken om dit met zekerheid vast te stellen. Je lichaam zal namelijk veel veranderingen ondergaan tijdens het zwanger zijn. Stop tijdens de zwangerschap altijd met roken en drinken. Laat je informeren door je huisarts.

Amenorroe

Blijft de menstruatie meer dan drie maanden uit dan kan er sprake zijn van amenorroe. Daarbij zijn twee varianten:
  • de primaire amenorroe: de puberende meid van zestien jaar heeft nog steeds niet de eerste menstruatie gehad;
  • de secundaire amenorroe: bij de oudere vrouw met gewoonlijk een gezonde menstruatie stopt de menstruatie.

De oorzaak van amenorroe kan liggen aan een prolactinoom oftewel een hypofysetumor. De hypofyse geeft normaal een aantal belangrijke menstruatie hormonen aan het lichaam af. Is er sprake van een prolactinoom dan neemt de hoeveelheid prolactine in het lichaam toe, waardoor ovulatie (eisprong) en de menstruatie wordt beïnvloed.

Anemie

Het lichaam kan een chronisch tekort aan bloed hebben in de vorm van bloedarmoede oftewel anemie. Het is in dat geval zo dat je als vrouw te weinig rode bloedlichaampjes hebt, waardoor het bloed minder efficiënt zuurstof door het lichaam kan vervoeren. Bijkomstigheid kan zijn dat door de anemie de menstruatie eveneens langdurig ontregeld kan zijn, danwel dat er slechts een beperkte hoeveelheid menstruatie vrijkomt.

Polycysteus ovariumsyndroom

Een onregelmatige eisprong en variërende menstruatie kan ontstaan door het polycysteus ovariumsyndroom. Door een ontregelde hormoon huishouding zitten er cysten op de eierstokken, waardoor het eitje niet of verminderd tot ontwikkeling komt. De eisprong wordt daarmee beïnvloed, maar ook de menstruatiecyclus wordt verstoord. Daarbij zal een te hoge concentratie van het luteïne hormoon aanwezig zijn, waarmee het mannelijke hormoon testosteron wordt aangemaakt. De vrouwelijke hormonen verliezen dan terrein. De menstruatie zal daardoor minder worden en mogelijk stoppen. Aanvullende verschijnselen zijn dat de vrouw beharing krijgt op de borst, buik en het aangezicht.

Heb je kokosmelk gedronken?

Er is een omstandigheid waarbij je wel menstrueert echter deze stopt plotsklaps. Het is als het ware dat de menstruatie wordt onderbroken. In kokosmelk zit een vergelijkbare stof als het menselijke hormoon oestrogeen. Oestrogeen zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies herstelt na een menstruatie. Drink je dus tijdens de menstruatie kokosmelk dan gaat het lichaam de baarmoeder herstellen zodat de feitelijke menstruatie wordt hersteld.

Vroege overgang

Het kan zijn dat het lichaam van de vrouw reeds toe is aan de overgang. De overgang beëindigt de geslachtsrijpe periode van de vrouw. Veelal komt de overgang voor bij de vrouw na het vijftigste levensjaar, echter een vroege overgang kan ook voorkomen. Ook dit is een natuurlijk voorkomend proces waarbij de menstruatie eveneens stopt.

Andere oorzaken bij menstruatie blijft uit

Naast voorgenoemde oorzaken voor het uitblijven van een menstruatie kunnen andere redenen ook van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan teveel stress of een psychische gesteldheid. Ook kan het hebben van anorexia ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de menstruatie periode. Laat je bij deze en voorgenoemde redenen altijd onderzoeken om ernstige aandoeningen uit te sluiten. Met snel ingrijpen kun je gewoon goed worden behandeld en herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe wordt prolactinoom (tumor aan de hypofyse) behandeld?Hoe wordt prolactinoom (tumor aan de hypofyse) behandeld?Door prolactinoom is de hormoon huishouding in de war, waardoor de vrouw verminderd vruchtbaar en de man minder seksueel…
Prolactinoom: oorzaken, symptomen en behandelingEen prolactinoom is een tumor die teveel prolactine produceert. Deze tumor kan vele jaren groeien en de symptomen komen…
Secundaire amenorroe: Minstens zes maanden geen menstruatieSecundaire amenorroe: Minstens zes maanden geen menstruatieBij vrouwen die minstens één keer een normale menstruatie gehad hebben, ontstaat soms secundaire amenorroe. Hierbij is d…

Reageer op het artikel "De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?"

Reacties

-----, 02-10-2016 21:51 #4
Ik heb anorexia gehad maar ben weer aangekomen en heb tussendoor mijn menstruatie gehad, dit is al een jaar geleden. Nu is het opeens gestopt, ik durf niet naar de dokter aangezien ik bang ben dat die zegt dat ik moet aankomen. Heeft dit cruciale gevolgen? Reactie infoteur, 05-10-2016
Te weinig gewicht kan tot het stoppen van de menstruatie leiden.

Iris, 16-11-2014 12:08 #3
Ik ben bijna dertien, ben op normale leeftijd (ongeveer een jaar geleden) ongesteld geworden. Qua lichaam ben ik iets verder ontwikkeld, mijn lichamelijke leeftijd ligt rond de 15/16. Ik ben altijd al onregelmatig geweest en heb daardoor erg lange ongesteldheid van maximaal anderhalve week. Ik heb ook nog nooit seks gehad, maar ik ben al sinds het begin van het najaar al niet meer ongesteld geweest. Moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 16-11-2014
De menstruatie kan ongeregeld voorkomen, waarbij het soms langer dan anderhalf maand uitblijft.

Greetje, 30-09-2014 16:48 #2
Ik heb al een hele tijd mijn regels niet meer. Ik heb mij dan laten controleren bij de huisarts, die heeft mijn bloed genomen en ik had enkel vit D tekort en te lage cholesterol. Wat kan ik nog meer doen om zeker te zijn dat er niets mis is… ik wil nl heel graag kinderen krijgen later (rond mijn 30, ben nu 25). ik vind het best tof dat ik ze niet heb, maar niet als dat door iets negatief is natuurlijk en dat ik dan geen kinderen meer kan krijgen. Reactie infoteur, 01-10-2014
Geen regelmatige regels kan door uiteenlopende redenen komen. Meest logische is een onbalans in de hormonen. Het is daarbij dus ook de vraag of je wel of niet de pil gebruikt. Zoja, dan kan mogelijk een wijziging van pil helpen. Lage cholesterol heeft een verband met hoeveel oestrogeen je aanmaakt. Hoe lang ben je en wat is je gewicht? Iets meer gewicht en dus cholestrol leidt tot meer oestrogeenaanmaak. Uiteraard kan er ook iets zijn met de hormoonaanmaak stimulerende hormonen of de eierstokken. Het antwoord is in deze dus niet eenduidig. Wil je zwanger worden dan moet voor die tijd de menstruatie weer op gang zijn gekomen!

Roos, 08-10-2013 00:20 #1
Waarom is het stopzetten van de menstruatie een gevaarlijk proces? Zijn er bronnen die deze bewering ondersteunen? Reactie infoteur, 08-10-2013
Beste Roos, mijn dank voor je reactie,

Indien de menstruatie in gang is gezet is het van belang om dat proces op de meest normale methode te laten verlopen, oftewel door de uitzetting van het baarmoederslijmvlies. Het houdt in dat de hormonen ervoor zorgen dat het materiaal wordt losgelaten zodat het plaats kan maken voor nieuw materiaal. Heeft het lichaam de instructie afgegeven dat het moet worden losgelaten dan gaat het reeds in de afstotingsprocedure. Oftewel het materiaal start met het loslaten en afsterven. Ga je dan de menstruatie feitelijk stopzetten dan kan het mogelijk complicaties met zich meebrengen. Denk aan een ontregelde menstruatie hierna. Deze bewering slaat dus op de termijn als de bloeding reeds in gang is gezet. Het uitstellen van de menstruatie is een ander verhaal. Door de pil langer in te nemen geven de hormonen aan dat het materiaal of slijmvlies daar moet blijven en dus niet wordt uitgestoten. Oftewel het blijft in goede staat waardoor materiaal nog niet afsterft. De term "gevaarlijk" betreffende de periode dat het proces van uitstoting reeds is ingegaan moet bij nader inzien worden afzwakt.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-05-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Menstruatieproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!