InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Anabole steroïden - gebruik en misbruik

Anabole steroïden - gebruik en misbruik

Androgene anabole steroïden, of in het kort anabole steroïden, zijn in 1930 ontwikkeld om de groei van de skeletspieren en mannelijke eigenschappen te stimuleren. De steroïden worden gewaardeerd om hun proteïne opbouwende kwaliteiten, maar toch worden zij maar beperkt door doktoren toegepast. Anabole steroïden worden eerder geassocieerd met bodybuilders, gewichtheffers en andere sporters, zoals wielrenners.

Wie gebruiken er anabole steroïden?

Anabole steroïden worden geassocieerd met:
Sport, Bodybuilding & Body Shaping
De steroïden worden gebruikt omdat ze lichamelijke prestaties bevorderen aan de hand van spiergroei en vet vermindering. Dit is voor een aantal sporten duidelijk merkbaar. Men gaat er alom vanuit dat de steroïden onder de wedstrijd bodybuilders, veel gebruikt worden. Ook het wielrennen is de laatste jaren een bekend terrein, maar ook voetballers zijn er niet vies van. Deze manier van presentatie verbetering is echter illegaal en er worden regelmatig atleten getest op het gebruik ervan. Men doet dit o.a. omdat het een oneerlijk voordeel biedt. Naast de prestatie verbetering worden de steroïden ook gebruikt door sporters die hun lichaam gespierder willen maken.

Medisch gebruik van Anabole Steroïden

Steroïden worden ook gebruikt als behandeling van een stagnerende pubertijd, sommige vormen van impotentie, het tegen gaan van lichamelijke verzwakking door ziektes als hiv, sommige vormen van bloedarmoede, osteoporose (broze botten bij vrouwen in de menopausale periode) en tegen jeuk die veroorzaakt wordt door een lever conditie genaamd Primaire biliaire cirrose.

Hoe worden de anabolen gebruikt of misbruikt

Anabole steroïden komen voor in pilvorm, als injectie, crèmes of gels. De voorgeschreven dosering is afhankelijk van de medische gronden, de ernst en de leeftijd van de patiënt. Het illegaal gebruik van steroïden, door sporters, varieert in dosering van 10 tot 40 en soms wel 100 keer de aanbevolen dosering.

Hierbij worden twee verschillende typen anabolen, in de vorm van een injectie of pillen, tegelijk genomen. Dit gebruik noemt men “stacken”, waarbij men gelooft dat het gebruik van verschillend steroïden een verbeterde werking heeft. Zogenaamde “Piramide” doseringen worden gebruikt in 6 tot 12 weken(kuur), bij een stack dosering begin je met een lage dosering die langzaam wordt verhoogd. Je verhoogd tot een piek en daarna verlaag je de dosering weer geleidelijk. Als de kuur voorbij is ben je verplicht een tijdje “drugs” vrij te blijven alvorens aan een volgende kuur te beginnen. Door de dosis op deze manier te nemen gaat men er van uit dat het lichaam tijd heeft om zich aan te passen. Hiermee wil men ook de welbekende bijeffecten ontlopen en weer terug gaat naar de eigen, normale productie van hormonen terugkeren. Dit is echter nooit wetenschappelijk bewezen en deze bewering zijn dus gebaseerd op de ervaring van de “illegale” sporters. We weten wel dat het misbruiken van anabolen de gezondheid ernstig kan schaden.

Bijeffecten en complicaties bij anabolen gebruik

De bijeffecten van anabole steroïde zijn ernstig en niet zeldzaam. In het algemeen hebben de pillen het meeste bijeffect. Sommige zijn weer te verhelpen maar sommige kunnen permanente schade veroorzaken.

Lever schade
Onderzoek wijst uit, dat de lever ernstige schade kan oplopen, naar aanleiding van anabolen gebruik. Anabolen verminderen namelijk het uitscheidingsmechanisme van de lever. Ook kan de lever, te leiden hebben aan bloederige slijm die uiteindelijk dodelijk kan zijn. Tenslotte wordt ook kanker gelinkt aan anabolen gebruik al is dit wel zeldzaam.

Het cardiovasculair systeem
Er zijn nog geen langdurige studies geweest naar het effect van anabolen op het hart en het vasculaire systeem. Toch kan er gezegd worden dat de resultaten aantonen dat er kans is op
cardiovasculaire schade, problemen met bloeddruk en lipoproteïnen zoals cholesterol. Er is aangetoond dat anabolen structurele verschillen kunnen veroorzaken aan het hart en dat hart ziektes en aanvallen een mogelijke veroorzaker hebben in anabolen.

Het mannelijke reproductie systeem
Terwijl anabole steroïdenzo sterk worden geassocieerd met kracht en spieren, zijn de negatieve gevolgen triest:
  • Een verhoogd disfunctioneren van de penis en impotentie, terwijl de seksuele lust wel toeneemt.
  • Gynecomastia (of (vrouwelijke) borstgroei. Een lichaamsconditie die in het algemeen alleen te verhelpen is met plastic chirurgie.
  • Atrofie oftewel het krimpen van de testikels kan voorkomen en wordt vaak gesignaleerd bij een hoge toediening van anabole steroïden.

Net als met alles in het leven moet je de baten tegen de lasten afwegen, maar de keus lijkt me duidelijk, je gezondheid is gewoon te belangrijk! In plaats van het kopen van anabolen, kun je voor een alternatief gaan als creatine.
© 2008 - 2014 Emen, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anabole steroïdenAnabole steroïden of anabolica zijn stoffen die een spieropbouwende en skeletopbouwende werking hebben. Anabole steroïde…
Anabole steroidenAnabole steroidenBodybuilding heeft evenals de wielersport een bedenkelijke reputatie op gebied van doping. Voor veel mensen staat bodybu…
Anabolen steroïden: wegen de voordelen op tegen de nadelen?Anabolen steroïden: wegen de voordelen op tegen de nadelen?Anabole steroïden zijn middelen die vooral worden gebruikt om groter en sterker te worden. Het zijn ook prestatieverhoge…
Uiteenzetting: DopinggebruikUiteenzetting: DopinggebruikDeze uiteenzetting heeft als onderwerp dopinggebruik. In dit voorbeeld worden argumenten, tegenargumenten en weerlegging…
Doping, een weg naar zoete glorieElk jaar wordt de wereld geconfronteerd met doping gevallen in de Tour de France, het EK en het WK atletiek, etc. Ook de…

Reageer op het artikel "Anabole steroïden - gebruik en misbruik"

Reactie

Kees, 07-05-2013 14:43 #1
Hallo, bij mijn zoon die op de sportschool zit vond ik op bij het opruimen van zijn kamer de volgende middelen. testosterone, nandrolone naposim. methandrostenolone, stanozolol en oxanandrolone. dit alles zowel in pilvorm als vloeibaar met de nodige naalden en spuiten. ik schrok me kapot. wel had ik gezien dat zn gezicht wat dikker werd en hij acnepukkels kreeg. wat kan ik het beste doen. vr. groet. Kees. Reactie infoteur, 07-05-2013
Mijn eerste gedachte is een bezoek aan de huisarts!

Infoteur: Emen
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!