InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Dierenprint in de mode, ook als beauty accessoire

Dierenprint in de mode, ook als beauty accessoire

Dierenprint in de mode, ook als beauty accessoire De vlekken van de grote katachtigen zoals de tijger en het luipaard hebben de mens al duizenden jaren - vanaf de Egyptische Oudheid - in modisch opzicht gebiologeerd. Het katachtige symbolisme van de vroege jaren van de twintigste eeuw vormde de opmaat voor de rage om allerlei dierenprints in de mode te verwerken. Ook najaar 2013 zal de dierenprint weer in het modebeeld vertegenwoordigd zijn. Niets nieuws onder de zon, maar toch altijd weer aantrekkelijk. Parfumerie Douglas komt met een aantal leuke dierenprint accessoires.

Dierenprint in de mode; de geschiedenis

Tegenwoordig zien we in het modebeeld allerlei dierenprints: zebra, koe, giraf etc. en natuurlijk de tijgerprint. En dat is waarmee het allemaal begon: met de grote familie der katachtigen de Felidae. In het oude Egypte droeg men al geweven en bedrukt textiel en op maat gemaakte pelsen van katachtigen. De 'heilige kat' maakte deel uit van de afbeeldingen en de folklore van veel van de vroegste wereldreligies. Veel godinnen uit de Egyptische Oudheid waren uitgerust met katachtige attributen. Er bestaat o.a. een bronzen beeld van de Egyptische godin Bastet met het hoofd van een kat en een jurk die een kattenpatroon suggereert. Bastet was de beschermster van huis en haard, moeders en kinderen. In haar tempel werden ter ere van deze godin gemummificeerde katten begraven. Ook bij andere volkeren bestond er een zekere associatie tussen vrouw en kat. De vroege heidenen geloofden in het animisme, waarbij dierlijk instinct deel uitmaakte van het menselijk karakter. In de Middeleeuwen werd in Christelijk Europa korte metten gemaakt met deze heidense mythe van kat-vrouw incarnatie. Vrouwen en hun katachtige metgezellen werden beschuldigd van hekserij en bezetenheid door de duivel. Het is maar goed dat er niet meer zoiets als de Inquisitie bestaat, want er zijn in onze tijd vrouwen die het uiterlijk van een kat willen hebben en daarvoor naar de chirurg stappen.

Symbool voor de vrijheidsbeweging

De versmelting van vrouw en kat kreeg een populaire en meer psychische en mentale betekenis ten tijde van de vrouwelijke vrijheidsbewegingen in de 19e eeuw, die waren geïnspireerd op de Suffragettes. (De Suffragettes streden voor vrouwelijk kiesrecht). De mannen wilden niets weten van de nieuw verworven vrijheden van de vrouw, maar de vrouwen werkten zich omhoog op de sociale ladder met het gemak, waarmee een kat zijn prooi besluipt. Er ontstond ook een bepaald jargon, waarin de vrouw werd gekarakteriseerd als koket en doelbewust sexy. Zo ontstonden termen als sexpoes e.d. In de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw was de sexpoes populair als pin-up, maar dat veranderde snel in de jaren 60 en 70, toen de vrouw eenmaal sexuele en sociale vrijheden had verworven.

Luipaard print in revolutionair Frankrijk

De wortels van het feminisme met daaraan gekoppeld vrijere sexuele zeden liggen in het Frankrijk van de Revolutie. Terwijl de rol van de vrouw langzaam maar zeker veranderde, nam het gebruik van textiel met luipaardprint toe. Aan het einde van de 18e eeuw was het dragen van klassieke motieven - inclusief luipaard print - de tendens. Dat kwam gedurende de Empire periode nog meer tot zijn recht en duurde - met wisselend succes - voort tot het Fin de Siècle.

Zonder dierenprint geen diva

Tot op de dag van vandaag blijft de versmelting van vrouw en kat een rol spelen in de mode, kunst, litteratuur en films. Wat de mode betreft is het volgens Dolce & Gabbana zo dat er zonder dierenprint geen diva's bestaan. Wie zich dus van tijd tot tijd op het diva-pad wil begeven, doet dit het beste op hooggehakte schoenen, met een jurkje of een of ander accessoire met tijgerprint. Hier geldt zeker de gevleugelde uitspraak less is more. Het moet sexy blijven en niet ordinair worden. En ook al kun je je tegenwoordig in allerlei dierenprints hullen: blijf bij de roots, de tijgerprint. Grote prints van zebra of giraffe, of erger nog de koe, vertellen misschien over je dat je deze pacifistische dieren graag mag, maar hebben niet de sexy uitstraling van de prints der katachtigen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Douglas
  • Wild Fashion Untamed, The Metropolitan Museum of Art/Yale University Press
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dierenprint in de mode, ook als beauty accessoire"

Reactie

Qwer, 04-02-2015 16:26 #1
"Grote prints van zebra of giraffe, of erger nog de koe, vertellen misschien over je dat je deze pacifistische dieren graag mag, maar hebben niet de sexy uitstraling van de prints der katachtigen."

Wie zijn toch die vreemde mensen die vinden dat "prints der katachtigen" een "sexy uitstraling" hebben? "Mode" is bedacht om mensen (met name vrouwen) elk seizoen nieuwe meuk te kunnen verkopen die ze niet nodig hebben. Als ik een volwassene met dergelijke prints of zogenaamd modieuze kleding zie dan denk ik; "wat een zwakke, kinderachtige geest".

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!