InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Mode: diervriendelijke dierenprint

Mode: diervriendelijke dierenprint

Mode: diervriendelijke dierenprint De dierenprint is weer helemaal in de mode, maar dan de diervriendelijke versie. In hoeverre diervriendelijk helemaal diervriendelijk is, valt nog te bezien. Immers, een leren schoen wordt nu eenmaal van de huid van een dier gemaakt. Maar er is ook nog zoiets over de manier waarop. Je betaalt er iets meer voor, maar dan hebben we het wel echt over de diervriendelijke dierenprint. Leve het dierenrijk!

Back to nature

Misschien ver gezocht en slaan we als mensen weer eens door, maar de dierenprint die we jaren verafschuwd hebben en alleen “goedkoop” en “ordinair”was, is weer helemaal terug. In een diervriendelijke versie weliswaar.

Dierenprints kunnen, als je het verkeerd combineert, nog steeds erg fout zijn. Let dus goed op welke combinaties je maakt in je totale outfit.

Wat is er zoal?

Jas en hoedjes/mutsen

Als we naar het bont kijken, nepbont wel te verstaan, dan is de jas weer helemaal terug. De jas kent verschillende, aan elkaar gezette stukken van bont wat niet noodzakelijkerwijs bij elkaar hoort. De mouwen ogen wat anders dan de rest of de onderste rand van de jas is duidelijk afwijkend. Het mag allemaal!

Bij dit soort jassen hoort ook de bonte muts. Een muts die je lekker tot over de oren kunt trekken. Bij dit soort kleding hoort minimaal enkele graden onder nul.

De getailleerde lange wintermantel (3/4 model) is voorzien van tijgerprint en staat perfect op een zwarte pantalon of met strakke zwarte laarzen. De jas is afgewerkt met zwart (nep)bont en zwarte knopen en gespen. Veel getailleerde jassen hebben ook een brede riem die de taille accentueert. De riem is van zwart leer en de gesp is meestal koperkleurig. De rechte modellen, type jagersjas, ziet er waar stoerder uit, maar ook deze zijn afgezet met zwart (nep)bont.

Bij dit type jas hoort een sierlijk gleufhoedje van zwart vilt met een rand van de bijpassende tijgerprint of een tijgerprint vilthoed met een afzetting van zwart flueel. Sommige zijn zelfs voorzien van kleine zwarte veertjes.

Schoenen en laarzen

De schoen is verfijnd en de laars is lekker stoer. Dat is het verschil deze winter. De schoen is bijvoorbeeld een pump met een verfijnde hoge hak (ca. 7 cm.), maar dan wel met een hak in een tijger of luipaardprint. Eventueel een dubbele zool die dezelfde print krijgt, maar het leer van de schoen is van rustig diepbruin of zwart suède.

Het laarsje daarentegen is stoer. Helemaal bont tot aan de knieën of een laag laarsje met een bonte rand die over het leer hangt. Afgemaakt met leren riempjes in dezelfde kleur als het laarsje.

Voor alle schoenen en laarzen geldt wel dat comfort erg belangrijk is, en dit is niet onbelangrijk in de koude vaak glibberende maanden. Geen stilettohakken of sterk gepunte laarzen.

Tassen en riemen

Bij de schoenen en laarzen horen natuurlijk tassen en riemen. De riemen hebben een verfijnde slangen- of tijgerprint en zijn van niet al te opvallende gespen voorzien. De tassen zijn lekker ruig voorzien van veel bont. De grote buideltas of de kleine knip voor de avonduren. Ze zijn voorzien van mooi verfijnde leren bandjes en koperen gespen.

Kleding

Dit bestaat uit het getailleerde avondjurkje met spaghettibandjes of het strakke kokerrokje. Veelal in tijger of luipaardprint en zeer verfijnd afgewerkt. Als er al riempjes gedragen worden, dan zijn deze van leer en niet meer dan 1 a 1,5 cm breedl en met een kleine onopvallende gesp. De bolerojasjes zijn ook weer terug en dan in een (nep)lerenversie die veel weg heft van een slangenhuid. Afgezet met kleine gouden biesjes is het prima te dragen op een little black dress.

Lingerie

Wie er helemaal voor wil gaan … er zijn ook lingeriesetjes met luipaard- en tijgerprint. De setjes hebben gewone slips en strings. De BH's zijn veelal voorgevormd en meerdere bekende merken hebben ze in het assortiment. Aangezien over het grootste gedeelte verfijnd zwart kant verwerkt zit, ziet het geheel er niet eens slecht uit.

Hoe te dragen?

Dierenprint draag je niet te pas en te onpas. Als je het verkeerd draagt wordt het ordinair en mist het zijn doel. Zorg dat met een dierenprint in je outfit, je de rest altijd rustig houdt. Denk aan warm bruin, diepzwart of spijkerstof. Niet te veel en grootschalig sieraden om de hals of in de oren en gebruik geen lak materialen qua kleding.

Alle grote winkelketens hebben de verschillende producten de koude maanden in het assortiment. Wil je iets speciaals dan zul je op zoek moeten in de speciaalzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dierenprint in de mode, ook als beauty accessoireDierenprint in de mode, ook als beauty accessoireDe vlekken van de grote katachtigen zoals de tijger en het luipaard hebben de mens al duizenden jaren - vanaf de Egyptis…
Winterkleding ... nepbont is modeWinterkleding ... nepbont is modeTja, wat beter jezelf voor de kou wapenen dan bont of een vacht te dragen. Alleen het echte bont is not done, dus doen w…
Tips bij kopen (online) laarzen. Waar moet je op letten?Hoe ziet de ideale laars eruit? Bij het uitzoeken van een nieuw paar laarzen moet je goed opletten. Enkele tips bij het…
Mode: verschillende kleren met verschillende doelenMode: verschillende kleren met verschillende doelenDe eerste kleding werd van dierenhuiden gemaakt, die bescherming gaven tegen kou, wind en regen. Kleren beschermen ons n…
Verschillen tussen echt bont en nepbontEcht bont herkennen is niet moeilijk. Door een paar eenvoudige testjes te doen in de winkel kun je er achter komen of je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mode: diervriendelijke dierenprint"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-10-2010
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!