InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > TEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussens

TEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussens

TEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussens Iedere dag brengen we vele uren in bed door. We trekken ons terug in de slaapkamer en gaan naar bed om uit te rusten van de afgelopen dag en om weer op te laden voor de komende dag. Ook al heeft de één meer slaap nodig dan de ander, een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk. En een goede nachtrust staat of valt met een goed matras en een goed hoofdkussen. De druk verlagende matrassen en hoofdkussens van Tempur zijn zeer geschikt om uw lichaam te ontlasten en tot rust te laten komen.

Wat is drukverlagend materiaal?

De basis voor wat betreft de ontwikkeling van het drukverlagende materiaal ligt bij de ruimtevaart. De NASA heeft namelijk uitgebreid onderzoek gedaan naar een materiaal om de druk van de G-kracht te verlagen. Tijdens het opstijgen worden de astronauten aan de druk van G-kracht blootgesteld. Om de blootstelling hieraan te verkleinen en/of op te vangen is onderzoek uitgevoerd en dit heeft het drukverlagende materiaal opgeleverd. Wetenschappers van TEMPUR zagen vervolgens de eventuele mogelijkheden van dit drukverlagende materiaal. Zij zagen veel potentie in dit product en zijn dan ook verder gegaan met het perfectioneren ervan. In het verlengde hiervan kreeg TEMPUR in 1996 toestemming van de United States Space Foundation om de TEMPUR productverpakkingen en marketingmateriaal te voorzien van het officiële "Certified Technology" zegel. Dit is een zegel wat alleen gebruikt mag worden op producten en/of diensten waarvan officieel vastgesteld is dat deze hun oorsprong hebben in het ruimtevaartprogramma van de VS of gebruikt zijn tijdens een ruimtevaart.

Wat is TEMPUR®

TEMPUR is een visco-elastisch temperatuurgevoelig materiaal met een open celstructuur. Het materiaal vormt zich gemakkelijk aan aan de vorm van het lichaam. Een gewoon schuimmatras heeft een onregelmatige celstructuur en wordt samengedrukt als er druk op komt. De open cellen van TEMPUR matrassen vormen zich zachtjes rond de lijnen van het lichaam en ondersteunen tegelijkertijd daar waar nodig. Er is ook geen tegendruk, waardoor het lichaam zich goed kan ontspannen. Zodra het matras geen druk meer ervaart, dus wanneer u uw bed verlaat, komt het weer terug in de originele vorm. De grote doorbraak van TEMPUR matrassen en hoofdkussens is mede gelegen in het feit dat hiermee de keuze tussen een hard of een zacht matras niet meer nodig is. De technologie van het drukverlagende materiaal laat zien dat beide eigenschappen in één materiaal gecombineerd kunnen worden. Naast de drukverlagende eigenschappen van de TEMPUR matrassen en hoofdkussens is het materiaal ook behandeld tegen huisstofmijt en allergieën. Bovendien is de productie volledig milieuvriendelijk.

Hoe wordt de drukverlaging in kussen en/of matras bereikt?

De druk die ontstaat op het moment dat een lichaam op het matras gaat liggen wordt geabsorbeerd en vervolgens verdeeld over het gehele oppervlak waar het lichaam contact maakt met het matras. M.a.w. de drukverlaging wordt bereikt door de druk goed te verdelen. Door deze verdeling wordt de druk op de gewrichten en de ruggengraat verminderd. Hierdoor wordt ook eventuele pijn verminderd en kan men rustiger (en dieper) slapen.

De voordelen van slapen op drukverlagende TEMPUR®

  1. Onder invloed van lichaamstemperatuur en gewicht vormen matrassen en kussens zich naar de vorm van uw lichaam
  2. De ruggengraat en gewrichten kunnen in hun natuurlijke positie tot rust komen
  3. Nek, rug, schouders en benen krijgen precies de ondersteuning die zij nodig hebben, omdat door de drukverlagende eigenschappen van het matras of hoofdkussen alleen daar waar het nodig is zacht wordt en op andere plaatsen hard blijft
  4. De drukverlagende eigenschappen zorgen ervoor dat draaien en/of woelen sterk verminderen
  5. Door de afnemende druk op de ruggengraat en gewrichten komen spieren en zenuwen tot rust
  6. De verbeterde houding én verbeterde nachtrust kunnen eventuele klachten verminderen
  7. Door te slapen in een natuurlijke lichaamshouding kunnen klachten als snurken verminderen
  8. De drukverlagende werking optimaliseert de bloedsomloop. Hierdoor gaat men dieper en rustiger slapen en zal men ook minder vaak wakker worden
De grote hoeveelheid voordelen die een TEMPUR matras en hoofdkussen biedt, heeft er toe geleid dat wereldwijd al meer dan 75.000 specialisten de producten van TEMPUR aanbevelen.

Assortiment van producten met TEMPUR®

Naast een uitgebreid assortiment matrassen en hoofdkussens zijn ook de volgende producten verkrijgbaar:
  • dekbedden
  • bedlinnen
  • bedden
  • bedbodems
  • Zitkussen
  • Lende-, been-, rol- en reiskussen
  • Slaapmasker
© 2010 - 2019 Martina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn door het matras of bedbodemRugpijn door het matras of bedbodemRugpijn kan ontstaan door een verkeerd matras, een doorgezakte bedbodem of een verkeerd kussen. Steeds meer mensen krijg…
Een goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenEen goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenHet kopen van een kussen voor in bed is essentieel voor een goede nachtrust. U krijgt te maken met verschillende soorten…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Welk hoofdkussen is het meest geschiktHoofdkussens worden in allerlei maten, vormen en van allerlei soorten materialen gemaakt. Welke voor u het beste geschik…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "TEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussens"

Infoteur: Martina
Laatste update: 14-11-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!