InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waar zitten de minste pesticiden op?

Waar zitten de minste pesticiden op?

Waar zitten de minste pesticiden op? Groente van de markt, groenteboer of supermarkt zitten soms vol met pesticiden. Je kunt ervoor kiezen om biologisch te eten maar dat is duur. Gelukkig zijn er een aantal groente- en fruitsoorten die nauwelijks landbouwgif bevatten. Dat komt omdat de schil dik en stevig is zodat pesticiden geen kans krijgen binnen te dringen of omdat er niet zoveel pesticiden gebruikt worden.

Inhoud:

België en Nederland, gifkampioenen van Europa

In België en Nederland zijn Europees koploper in pesticidengebruik. Er wordt meer dan twee keer zoveel pesticiden gebruikt dan Duitsland, Engeland, Frankrijk en andere landen. Dat staat in een PDF van Rijkswaterstaat. Voor bloemen worden de meeste bestrijdingsmiddelen gebruikt; voor lelies worden jaarlijks 110 kilo gif gespoten. Dat geeft problemen in de vorm van verontreiniging van het grondwater. Het college voor toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden heeft 434 pesticiden toegelaten op de Nederlandse markt. Feitelijk komt het erop neer dat vrijwel elke aanvraag voor een pesticide wordt goed gekeurd.

Pesticiden, zo giftig, het zou verboden moeten worden

Begin 2012 waren er 72 kamerleden die een verbod wilden op het gebruik van pesticiden. Pesticiden worden niet alleen in de land- en tuinbouw gebruikt maar ook in vrijwel elke gemeente. Ziekten als Alzheimer en kanker worden direct gerelateerd aan pesticiden. Daarnaast is het lichaam voortdurend bezig om pesticiden uit het lichaam te krijgen waardoor het immuunsysteem in algemene werking afneemt. Je wordt eerder vatbaar voor ziekten omdat er pesticiden overal worden gespoten en deze uiteindelijk in het zwem- en drinkwater terecht komen. Daarnaast hebben voor planten onschadelijke dieren zoals vogels en insekten last van pesticiden. Met gif spuiten om schimmels te weren lijkt sterk op met een kanon op een mug schieten want er gaat veel ander leven door kapot.

Gif heet hier gewasbeschermingsmiddel

Op groenten zitten soms maar 10 verschillende pesticiden, vaak rond de 40 of zelfs meer dan 50. Dat is zorgwekkend. Maar het zegt nog niets over de hoeveelheid pesticide. Die blijkt in regelmatig boven de norm te liggen. Ook groenten in potjes en blikken bevatten pesticiden en deze liggen ook regelmatig boven de norm. Het is moeilijk om elke tomaat of aubergine te controleren. Er worden alleen steekproeven genomen. Overal in de wereld spreekt men van pesticiden maar in Nederland is het woord gewasbeschermingsmiddel bedacht, bedoeld om aan het gif een positief tintje te geven.

Hieronder volgt een lijst van de 11 groente- en fruitsoorten met de minste pesticiden.

1. Broccoli

Broccoli is een groente waarvan in de VS maar liefst 33 verschillende pesticiden op zijn gevonden. Dat is geen lekker idee. Toch schijnt de hoeveelheid pesticide dan weer meer te vallen. Alhoewel het wel een teken aan de wand is dat een groente met zoveel pesticide in een lijst van groenten en fruit staat waar de minste pesticiden in zitten.

2. Aubergine

Een aubergine mag dan wel iets minder pesticiden kennen maar zijn schil laat wel makkelijk gewasbeschermingsmiddelen door zodat het in de groente zelf komt. Alles in overweging nemende is het eigenlijk altijd beter biologisch te eten maar dat is weer duurder. Daarom kun je een groente als aubergine gewoon in de supermarkt kopen omdat op de aubergine minder pesticiden zitten dan op ander groente en fruit. Voor de zekerheid kun je hem schillen. Dat komt gek genoeg ook de smaak zeer ten goede. De aubergine is heerlijk op de vegetarische barbecue.

3. Koolsoorten

Vrijwel alle koolsoorten groeien als kool. Daar is weinig gif voor nodig. Echter zonder gif vaart de economie blijkbaar niet goed genoeg. Daarom moet er toch nog gewoon gif op. Overigens geldt dit niet voor boerenkool; een Amerikaans onderzoek noteerde 55 verschillende gifsoorten op boerenkool. Overigens zijn op internet niet makkelijk onderzoeken te vinden waaruit blijkt hoeveel gif er op Nederlands groente en fruit zit; Belgische en Amerikaanse onderzoeken over pesticiden op groenten en fruit staan wel op internet.

4. Banaan

Bananen worden helemaal onder gespoten met chemicalién als ze geplukt zijn. Om een banaan te laten groeien aan de boom zijn geen chemicaliën nodig. De schil is zo dik dat de opgespoten gifstoffen er niet doorheen dringen. Wel is het raadzaam om de schil voorzichtig beet te pakken met je handen want het gif kan wel aan je handen komen! Gelijk na het schillen je handen wassen is een goede optie want het gaat wel heel ver om de banaan met een handschoen aan te pellen, alhoewel je dan helemaal op safe speelt. Als het even kan eet je een banaan niet uit de hand maar schil je hem in één keer open, leg je hem op een bord en snijd je hem in stukjes zodat je lekker snackfruit kunt opdienen.

5. Kiwi´s

Kiwi´s groeien al millennialang in Nieuw Zeeland zonder gif. Het geldt natuurlijk voor alle planten dat gif niet nodig is; het is een keuze gebaseerd op commerciële overwegingen. In een kapitalistische maatschappij is gif spuiten logisch omdat de opbrengst voor de boer hoger wordt en hij een mooie Mercedes kan kopen. Dat de gezondheid van alle Nederlanders achteruit gaat is uiteraard van secundair belang. Je bent een kniesoor als je daar over gaat zeuren.

6. Diepvrieserwtjes

Erwtjes groeien in een omhulsel dat alle pesticiden voor ze opvangt. Hierdoor blijft de erwt grotendeels gevrijwaard van chemische bestrijdingsmiddelen.

7. mango

In de tropen zijn er elk jaar weer volop mango´s. Ze hangen aan bomen waar nooit overheen is gespoten. Er zullen vast mango´s zijn die wel met gif worden gekweekt maar over het algemeen is de mangoboom een sterke, gezonde boom die zeer groot wordt en waaronder het goed toeven is aangezien hij voor veel schaduw zorgt. Wanneer je iets hoort vallen moet je wel omhoog kijken naar de bewegende bladeren want je wilt niet een mango op je hoofd hebben.

8. Ananas

De ananas is een langzame groeier maar na twee jaar heeft hij ook één volledig nieuwe ananas geproduceerd. De schil van de ananas is zeer dik wat als gevolg heeft dat pesticiden er niet makkelijk doorheen dringen.

9. Zoete mais

Het is niet zo dat er voor mais geen gifstoffen worden gebruikt om hem te groeien, alhoewel mais van nature op een arme grond goed gedijt, maar de bladeren om de maiskolf heen beschermen hem tegen het opvangen van gif.

10. Avocado

Avocado´s groeien aan tropische bomen die nog nooit een molecuul gif hebben gezien. Net zoals de mangoboom is de teelt van avocado´s nog vrij natuurlijk. De avocado is wel een kwetsbare vrucht maar zijn schil is toch vrij dik. De gifstoffen die erop worden gespoten voor tijdens het vervoer leiden niet tot vervuiling van het vruchtvlees zelf.

11. Ui

Uien groeien vrij snel en er hoeven niet overdreven veel pesticiden voor gebruikt te worden. Het is biologisch ook een snelle groeier. Uien zijn een plantaardige antibiotica die allerlei schimmels en bacteriën te lijf gaan, daarom eten insekten de ui niet zo snel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Hoewel het beter is van alle voedingsmiddelen de biologische variant te eten, kun je het je niet altijd veroorloven om d…
Biologische landbouw: Biologische groenten en fruitBiologische landbouw: Biologische groenten en fruitVeel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor…
Wijn met pesticide - gif in de alcoholWijn met pesticide - gif in de alcoholFranse wijn heeft een grote reputatie, waar een deukje in is geslagen. Of misschien wel een grote deuk. De wijnen uit Fr…
Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezondGroente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezondVeel groente en fruit komen niet uit de regio, maar uit verre landen. Ze worden ingevlogen of door vrachtauto’s vanuit a…
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/11/29/recommended-vegetable-list.aspx
  • http://www.whatsonmyfood.org/food.jsp?food=ON
  • http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0006-Gebruik-gewasbeschermingsmiddelen-in-land--en-tuinbouw-per-gewas.html?i=21-11
  • Rijkswaterstaat PDF: I Landbouw – bestrijdingsmiddelen (gewasbeschermingsmiddelen)
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Waar zitten de minste pesticiden op?"

Reacties

Arneg, 01-05-2017 14:15 #6
Ik vind dat je de pesticiden te veel in het verkeerde licht plaatst. Natuurlijk is er een grens met het gebruik van pesticiden, maar het hoofddoel van pesticiden is nog altijd om uw gewas in de beste omgeving te laten groeien. Stel je een wereld voor waar chemische pesticiden verboden zijn, er zou veel minder rendement zijn. Denk ook maar aan ziektes die zich kunnen verspreiden via uw voedsel. En dan spreken we niet over organismen of virussen die uw gewassen aanvallen. Maar algemeen moet het gebruik van pesticiden veel verminderd worden.

Gerard Braun, 11-05-2016 22:43 #5
U heeft het in de diverse artikelen steeds over de toegestane hoeveelheid residuen aan bestrijdingsmiddelen op de schil. Nu vraag ik mij af hoe het zit met de opname van bestrijdingsmiddelen die de gewassen opnemen uit de bodem die naar mijn idee onderhand verzadigd is van talloze soorten bestrijdingsmiddelen en hun eventuele niet minder schadelijke afbraakproducten… Reactie infoteur, 26-05-2016
Klopt, de pesticiden worden uiteraard ook via de wortels door de plant opgenomen. Dit inzicht is bij mijn weten nog niet onderzocht. De kans is erg groot dat als het wordt onderzocht de uitslagen shockerend en bedroevend zijn.

Edwin, 08-01-2016 05:11 #4
Kijk uit met zoete mais. Geimporteerde mais is tegenwoordig allemaal BT Maize. Dwz dat deze mais zelf zijn eigen pesticides produceert. Zie ook dit artikel: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/09/10/monsanto-bt-corn.aspx Reactie infoteur, 19-01-2016
Goede tip, mais uit blik en potjes kan heel goed uit de vs zijn geïmporteerd. Die moet je sowieso niet eten. Verse maiskolven zijn lekkerder, helemaal als je ze zelf kweekt. Een paar maisplanten in je tuin zetten is tegenwoordig de meest veilige oplossing, tenminste, als je tuingrond niet vol oud industriegif zit, wat in Nederland nog vaak het geval is.

Lammert Braaksma, 15-06-2015 20:50 #3
Goeden dag, Heb een vraag over het gif wat op de uien wordt gespoten tijdens de groei.
Ze hebben de uien nu 3 keer gespoten en de groente bij ons op de tuin gaan dood, volgens de boer komt dit niet door het
middel wat zij gebruiken, maar de rode kool, sla en de boontjes gaan wel dood,
Vraag, hebt U een oplossing.? Reactie infoteur, 17-06-2015
Een oplossing op afstand geven is vrij moeilijk.

Als de groenten die ergens anders staan niet dood gaan is het redelijk duidelijk dat het door het gif komt wat door de grond heen de rode kool bereikt. Daar moet de boer op aan te spreken zijn. Misschien krijgt hij begrip voor de situatie en wordt er een oplossing gevonden.

Het gif kan eveneens over de tuin waaien en overal verspreid neerkomen maar ik ken de situatie niet. Anders is er wellicht de mogelijkheid om een schutting te plaatsen zodat het gif niet te veel over de tuin waait. Maarja, je gaat niet in een landelijk gebied wonen om tegen een schutting aan te kijken…

Krudde, 25-01-2015 22:13 #2
Het is erg droevig te moeten lezen hoe weinig verstand jullie hebben van voedsel.
Er is geen enkele ondernemer in de landbouw blij met het gebruik van bestrijdingsmiddelen omdat het ontzettend veel geld kost deze te kopen en te gebruiken. Elke teler zal dus minimaal gebruik maken. Supermarkten daarentegen eisen een perfect product omdat ook u als consument dat wil. niemand koopt die zachte tomaat, overrijpe banaan, appel met een schimmelplekje erop. Zeuren over residuen is inderdaad kniesoren als je weet dat je meer risico loopt op schade aan je gezondheid door gebruik van je eigen frietpan, groenten en fruit uit landen buiten Europa (minder strenge eisen en veel meer oude middelen nog toegelaten voor gebruik (bananen, broccoli, boontjes, druiven aardbeien…) Biologisch voedsel is niet gezonder, niet veiliger en de carbon footprint is ook zeker niet beter. Veel meer Dieselverbruik per ha door dat veel meer onkruid mechanisch word verwijderd bijvoorbeeld. Gewassen met natuurlijke resistenties tegen schimmels, waar denkt u dat die resistentie vandaan komt. deze planten produceren zelf toxinen waardoor schimmels niet binnendringen. Die toxines eet u ook op. Onderzoeken hiernaar hoeft natuurlijk niet wat het is Biologisch en dus gezond. Laat je maar lekker voor de gek houden hoor. Reactie infoteur, 02-05-2015
Ik heb zelf op een biologisch-dynamische boerderij gewerkt en daar wordt onkruid met de hand geplukt; er komt geen machine aan te pas.
Ik koop liever geen appels die na 3 maanden lang in de fruitmand te hebben gelegen geen bruin plekje vertonen en ik weet vrijwel zeker dat er steeds meer mensen zijn die hun bedenkingen hebben bij zulk fruit. Het zijn leuke sierproducten maar ongeschikt voor consumptie.
Natuurlijk, frituren is niet goed. Maar deze vergelijking gaat niet op.
Wat ik zeg is onder andere: eet meer wilde groenten zodat je zeker weet dat er geen pesticiden zijn gebruikt. En: in de biologisch-dynamische landbouw wordt helemaal geen pesticiden gebruikt. Wat je zegt over de bedenkelijkheid van biologische producten, daar ben ik het wel mee eens.
Ik geloof er echter niet in dat iedere landbpouwondernemer niet blij is met het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Rowena1982, 02-04-2013 09:27 #1
Nu weet ik waarom er elk jaar zoveel bijen sterven. Vorig jaar 5 in de tuin, vielen zo voor je neus dood neer. Wij wonen in een omgeving van veel maisvelden en aardappelvelden. Hier zal veel chemische rommel gespoten worden. Boeren die chemicalïën gebruiken zijn egoïstisch en dit is nog zacht uitgedrukt. Die denken inderdaad alleen maar aan die dure bak en groot vrijstaand huis. Maar de dieren denkt hij niet aan. Ik koop veel liever fruit en gronte uit Frankrijk. Daar wordt zeer weinig met bestrijdingsmiddelen gewerkt. En bestrijdingsmiddel, het woord zegt het al: bestrijd ook de vitamines. En gaat dus ten koste van onze gezondheid. Reactie infoteur, 02-04-2013
Scherp! En droevig tegelijk dat wetenschappers blijkbaar niet zo scherp zijn in hun waarnemingen en bevindingen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!