InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Pyriet, een mineraal tegen menstruatieklachten

Pyriet, een mineraal tegen menstruatieklachten

Pyriet, een mineraal tegen menstruatieklachten Het bekende spreekwoord: “Het is niet altijd goud wat er blinkt ”is ontstaan doordat veel mensen het goudgeelglanzende pyriet aanzagen voor goud. Vroeger werd pyriet verkocht als nep goud omdat het mineraal een goudachtige glans heeft. In Griekenland werden voorwerpen van pyriet als amulet gedragen omdat het mineraal het etteren van wonden zou voorkomen. Pyriet wordt zowel in geslepen als ongeslepen vorm gebruikt om te verwerken in sieraden. Het mineraal wordt gebruikt voor de geneeskrachtige werking van verschillende kwalen onder andere ingezet bij verkoudheid, brandend maagzuur, menstruatieklachten en gastritis.

Geschiedenis

In de steentijd werd pyriet al gebruikt om een vuur te ontsteken. Wanneer men een brok pyriet tegen een vuursteen of ijzer slaat springen er vonken af. Door deze eigenschap wordt pyriet in de mythologie en legenden een magische steen genoemd. De alchemisten in de middeleeuwen dachten met pyriet dichter bij de goudwinning te komen. Alchemisten hielden zich bezig met het ontdekken van methoden voor het omzetten van onedel metaal naar goud. Pyriet werd vroeger ook voor nep goud verkocht omdat het goudachtig glanst. In Griekenland beschouwde men vroeger pyriet als een geneesmiddel dat het etteren van een wond zou voorkomen. Daarom werden voorwerpen van pyriet als amulet gedragen.

Geneeskrachtige werking

Edelstenen en mineralen staan bekend om hun geneeskrachtige werking. Waarschuw bij ernstige klachten altijd een huisarts of specialist.

Bronchiën en verkoudheid

Pyriet is een geneeskrachtige steen die gebruikt kan worden bij verkoudheid en longontsteking. Leg s ‘avonds een pyriet op uw borstbeen en leg daarnaast een barnsteen.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur ook wel reflux genoemd is een maagdarmziekte. De inhoud van de maag vloeit terug in de slokdarm. Daardoor veroorzaakt het klachten als: oprispingen, een vol gevoel na het eten en een brandend gevoel achter het borstbeen. Leg s ’avonds een pyriet net boven de navel en laat deze steen twintig minuten op deze plaats liggen. Leg tegelijkertijd een roodbruine jaspis op de onderbuik.

Gastritis

Gastritis is een ontsteking van het maagslijmvlies. Bij een gastritis is slijmvlies van de maag rood en gezwollen. De ontsteking geeft vaak pijn in de bovenbuik. Bij een buikgriep kan het slijmvlies van de maagwand gaan ontsteken. Vaak is er dan sprake van overgeven en diarree. Leg het pyriet na het eten vijftien minuten lang op de maag. Is dit niet mogelijk draag dan een pyriet aan een lange ketting op de maag.

Stotteren

Wanneer een pyriet voor een langere tijd in de hand gehouden wordt kan het een gunstig effect hebben op het stotteren.

Menstruatieklachten
Pyriet helpt bij menstruatieklachten wanneer de steen enkele malen per dag op de onderbuik gelegd wordt.

Kleur, vindplaatsen en handel

Het mineraal is zilver, messinggeel tot glanzend goudkleurig. Pyriet wordt ook wel klatergoud( vals goud) genoemd. Pyriet wordt in grote hoeveelheden gevonden in kolenmijnen en bij de winning van klei. Het mineraal wordt meestal gevonden in de vorm van een kubus met striaties (een lange kras of inkeping op de bovenkant van het mineraal). Pyriet wordt gevonden in: Zweden, Mexico, Peru, Chili en Australië en in de Verenigde Staten. De mooiste exemplaren komen van het eiland Elba (Italië).
Pyriet wordt gebruikt als natuurlijke steen om in een vertrek neer te zetten. Voor de geneeskrachtige werking worden de mineralen opgelegd of als amulet gedragen. Pyriet wordt zowel in de geslepen als ongeslepen vorm verwerkt in sieraden.

Verzorging

Pyriet moet met droog zeezout worden gereinigd, ontladen en tegelijkertijd weer opgeladen worden. De mooie glans van het mineraal is in het zonlicht goed te zien. Breng pyriet niet met water in contact. Door vocht kan het mineraal gaan oxideren(roesten).

Lees verder

© 2014 - 2018 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pyriet in de spotlightsPyriet in de spotlightsPyriet is een gift van de natuur. Als je pyriet van dichtbij aanschouwt, zou je niet zeggen dat het een zo goed als waar…
Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroogEdelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroogDe schoonheid van edelstenen bestaat uit verschillende kenmerken zoals kleur, glans en vorm. Pyriet met zijn gouden glan…
Edelstenen en effecten op gezondheidEdelstenen en effecten op gezondheidEdelstenen worden door zeer velen niet alleen gedragen als onderdeel van een sieraad maar ook omdat ze een gunstig effec…
Science X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosScience X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosDe Science X Kristallen kweken- Edelstenen Experimenteerdoos is geschikt voor kinderen tussen tien en twaalf jaar. Op de…
De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheidDe blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheidLapis lazuli betekent blauwe steen. Hij komt voor in combinatie met andere mineralen, met name witte calciet en glanzend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jon Zander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.geologievannederland.nl/mineralen/beschrijvingen/pyriet
  • http://www.misterie.be/Mineralen/Pyriet.html
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/brandend-maagzuur.aspx
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/gastritis/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyriet

Reageer op het artikel "Pyriet, een mineraal tegen menstruatieklachten"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 11-10-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Edelstenen
Schrijf mee!