InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Strass, een fonkelend effect

Strass, een fonkelend effect

Strass, een fonkelend effect Strass is een nog altijd populair product dat door het flitsende effect diamant evenaart en hoog scoort in de wereld van juwelen en decoratie. Wie een glamoureuze uitwerking beoogt en niet zoveel geld wil besteden maakt met strass altijd een goede keus. Op feesten en bijeenkomsten heeft een simpele ketting van strass al een koninklijke uitstraling. Strass werd al in de 18e eeuw uitgevonden en werd een gigantisch succes. En dat is het anno nu nog steeds.

Glas wordt strass

Strass is de benaming voor de flonkerende imitatiediamanten die zijn gefabriceerd op basis van glas. Het product dankt zijn naam aan Georg Friedrich Strass (1701-1773) ook wel Georges Frederic Stras genoemd, die zich in Straatsburg in de Elzas bezighield met het maken van imitatie edelstenen en juwelen. Van glaspasta maakte hij een loodhoudend glas. Hij mengde soda en silicium met bismut en thallium dat hij vervolgens verhitte. Het aldus ontstane en ongewone glas kreeg hierdoor een speciale weerkaatsing van licht dat lijkt op diamant-kristal en veel meer schittert dan gewoon geslepen glas. Het effect werd nog versterkt door er metaalpoeder of folie achter te plaatsen. De strass-steentjes verkregen nog wat later deze schittering door een speciale kwiklaag aan de achterkant die door verdamping werd vastgehecht. Soms is deze gekleurd. Dit maakt strass zowel flonkerend als spiegelend met een regenboog-achtig effect.

Koninklijk

Het maken van strass is in veel aspecten moeilijker dan diamant. Diamant is een harder materiaal maar laat zich gemakkelijker bewerken. De geslepen stukjes glas, genaamd simili, werden hoe dan ook een sensatie. De vraag was zo groot dat Strass in 1730 in Parijs een eigen fabriek opende en zich in 1934 'Juwelier des Konings' mocht noemen. Strass werd eveneens compagnon in de juwelierszaak van Madame Prévot. Aan het hof van Lodewijk XV waren zijn geslepen steentjes dusdanig populair dat Strass in 1753 kon gaan rentenieren.

Strass als merk

De populariteit van strass werd immens groot tussen 1945 en 1960 toen juweliers gingen investeren in de fabricage van fijne 'rhinestone' steentjes. Mode-ontwerpers gebruikten steeds vaker de opvallende details van strass op hun avondkleding, waarna kleding gedecoreerd met glittersteentjes een hit werden. In de huidige tijd wordt strass nog steeds gemaakt in Oostenrijk en Tsjechië als tweede. In Oostenrijk fabriceert de beroemde Swarovski de glittersteentjes met 14 facetten, in Tsjechië bevindt zich de Czech Preciosa Crystals fabrikant en deze stenen hebben 8 facetten. Preciosa steentjes zijn erg bekend in de artiestenwereld en tv-programma's zoals Dancing on Ice en Dancing with the Stars worden opgesierd met duizenden flonkersteentjes. Preciosa heeft ook kleuren in het assortiment die Swarovski niet heeft hoewel de hoogkwalitatieve Swarovski de fabrikant is met de meeste ervaring.

Glitter en glamour

Strass is over de hele wereld in trek en is duurzaam. In Rusland wordt het 'strasses' genoemd, in andere landen soms gewoon ' kristalglas '. Echte strass bevat zo'n dertig procent lood maar het zogeheten kristalglas bevat in werkelijkheid minder. De reden dat mensen strass verkiezen boven echte diamanten is bovenal de prijs die minstens tien keer lager ligt dan die van echte diamant. Men kan zich oncomfortabel voelen met echte diamanten bij daglicht, wetend dat de kleine steentjes een vermogen kosten en verlies altijd mogelijk is. Met strass is dit probleem er niet, men kan zoveel strass dragen als men maar wil, op alle momenten van de dag en bij nagenoeg alle gelegenheden. Het effect is altijd glamoureus.

Bron: Detlef thomas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Detlef thomas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Eventuele hoge prijzen zijn voor een groot deel te wijten aan een marketingstrategie die het merk 'strass' hoog in de markt zet. In de laatste jaren is strass onderdeel van de 'bling bling' trend, een overkoepelende term voor alles dat glinstert, glittert en fonkelt. Strass-steentjes zijn verkrijgbaar in alle denkbare sieraden maar zijn ook los te koop en kunnen met speciale lijm op bijvoorbeeld kleding worden geplakt of in plakboeken of op mobiele telefoons. De hele kleine steentjes zijn soms opstrijkbaar op stof.

Onderhoud van strass

Veel strass kan gemakkelijk beschadigen en is niet geheel stootvast. Strass is er in verschillende kwaliteiten. Swarovski strass is duurder maar veel minder kwetsbaar. Soms laten goedkope strass-steentjes los omdat ze geplakt zijn en in plaats van glas, van acryl gemaakt zijn. Deze komen vaak van hobbywinkels. Bewaar strass in elk geval nooit bij andere producten van strass maar altijd apart of plaats tissues tussen de steentjes. Om de steentjes te reinigen gebruik je wat alcohol op een wattenstaafje. Laat water achterwege want de folielaag aan de achterkant kan hierdoor gaan roesten.

"Get your sparkle on!"

Lees verder

© 2007 - 2018 Astrid-d-g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Strass, een fonkelend effect"

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 17-07-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!