InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij angst en fobieën

Homeopathie bij angst en fobieën

Homeopathie bij angst en fobieën Bij de meeste mensen is angst een tijdelijke reactie op iets wat spanning oproept. U kunt bijvoorbeeld angstig zijn als u naar de tandarts moet of in een achtbaan zit die wel erg hoog gaat. Ook kunt u angstig zijn wanneer u iets nieuws leert en bang bent dat u het niet kan. Het kenmerk van normale angst is, dat zij altijd tijdelijk is en meestal gevolgd wordt door ontspanning wanneer het spannende moment voorbij is.

Angst en fobie

In sommige gevallen blijft de angst een langere tijd voortduren en staat deze niet in verhouding met de omstandigheden; men spreekt van abnormale angst. Deze angst kan een dieper wortelende angst zijn, die men zelf niet kan overwinnen. Langdurige angst komt iets vaker voor bij kinderen, jongeren en bij oudere mensen. Er is sprake van een fobie wanneer men bang is voor iets normaals, een voorwerp of situatie, zonder dat men kan aangeven waarom men er bang voor is. Voorbeelden van fobieën zijn:
  • pleinvrees
  • claustrofobie (angst voor kleine of afgesloten ruimten)
  • smetvrees (angst voor vuil)
Er zijn daarnaast duizenden soorten fobieën, die er toe kunnen leiden dat mensen het voorwerp van hun angst gaat vermijden. Angst wordt gekoppeld aan de situatie waarin men voor het eerst bang was. Wanneer u bijvoorbeeld voor het eerst angstig was in een winkel, kan die angst terugkomen wanneer u weer een winkel binnengaat. Angst kan ook leiden tot hyperventilatie.

Hulp zoeken

Schroom niet om hulp zoeken als de angst het dagelijks leven gaat beïnvloeden. Praat erover en lees erover. Nog beter is het om – onder begeleiding van een arts of deskundige- via langzame gewenning te trachten de angst te overwinnen. Bent u extreem bang voor de tandarts? Kies dan allereerst een tandarts die dat begrijpt en met wie u als persoon goed overweg kunt. Bespreek dit, lees meer over het werk van de tandarts en kijk of u misschien een aantal bezoeken kunt afleggen als ‘kijker’. Bent u heel bang voor spinnen, lees dan eens over deze diertjes zodat u ze beter begrijpt, confronteer uzelf eerst met foto’s, dan met een piepkleine spin enzovoort.

Homeopathie en angst

Wanneer een fobie of angst het dagelijks leven gaat beheersen, is behandeling noodzakelijk. Homeopathie kan bij dit proces helpen. Hevige fobische angsten, waarbij men het eigen gedrag niet meer onder controle heeft, zijn ongeschikt voor zelfmedicatie; raadpleeg in zulke gevallen altijd een arts of deskundige. Bij de volgende soorten angst bij volwassenen en kinderen kunt u een homeopathisch middel voor inwendig gebruik kiezen:

Rustgevend middel voor volwassenen

Het homeopathische middel Nervival of Plantival werkt mild rustgevend bij nervositeit, onrust en angst bij volwassenen.

Rustgevend middel voor kinderen

Het homeopathische geneesmiddel Kindival is ontworpen voor kinderen die last hebben van nervositeit, onrust en angst. Het werk mild rustgevend en bevat geen schadelijke stoffen voor de groei en het leven van uw kind. Het is geheel plantaardig en u kunt het kopen bij de meeste apotheken en drogisterijen. Ook kunt u dit middel online bestellen via een drogisterij met webwinkel

Angst bij onrustige kinderen

Als kinderen onrustig zijn dan kan het middel Stramonium Pentarkan worden ingezet. Dit werkt kalmerend bij emotionele onrust en overactief gedrag van uw kind. Het kind zal angstige situaties minder negatief en rustiger aangaan.

Bij angst voor hoogte, examens of faalangsten

Als men dankzij een angst een trillerig of gejaagd gevoel heeft kan het homeopathische geneesmiddel Argentum nitricum D6 worden ingezet. Het middel helpt tegen het gejaagde en trillerige gevoel en de persoon zal zich rustiger voelen en meer in balans.

Bij angst met hyperventilatie

Als de angst gepaard gaat met hyperventilatie dient u altijd de mening van een medisch expert te vragen. Het homeopathische geneesmiddel HVS complex kan naast een eventuele medische behandeling kalmerend werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Geen wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt (KCE)Geen wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt (KCE)Er is géén wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) is ee…
Homeopathie voor beginnersHomeopathie voor beginnersHomeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskund…
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsm.nl
  • http://www.psyq.nl/Programma/Angststoornissen/Behandeling-bij-angst-en-fobie/welke-soort-fobie-of-angst
  • http://www.therapiehulp.nl/klacht/angst/fobie/fobie-lijst
  • Homeopathie en gezondheid, boek

Reageer op het artikel "Homeopathie bij angst en fobieën"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 23-10-2014
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie bij spanningen
Medische informatie…
Schrijf mee!