InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zeldzame angsten en fobieën

Zeldzame angsten en fobieën

Zeldzame angsten en fobieën Er zijn vele bekende angsten zoals spinnenfobie, smetvrees, pleinvrees of hoogtevrees. Daarnaast bestaan er ook een hele resem aan minder bekende angsten en fobieën die toch erg lastig kunnen zijn. We bespreken er enkele zoals angst voor bloemen, angst voor scherpe voorwerpen en angst voor geuren.

Wat is een fobie?

Een fobie is een angststoornis waarbij de persoon zeer bang is voor één specifiek voorwerp of situatie. De angst is onmiddellijk en zeer intens. Wie aan een fobie lijdt, zal de situatie waarin de angst optreedt zoveel mogelijk willen vermijden. Dit kan verregaande gevolgen hebben voor het dagelijkse leven van de patiënt!

Er zijn zeer bekende fobieën zoals hoogtevrees, pleinvrees of smetvrees. Maar daarnaast bestaan er ook zeer zeldzame fobieën waarvan we er enkele bespreken.

Aichmofobie - Angst voor scherpe voorwerpen

Aichmofobie is een Griekse term die samengesteld is uit de woorden 'Aichme', wat de punt van een speer betekent, en 'Fobos', wat angst betekent. Deze angst bestaat in verschillende gradaties. Sommige personen zijn bang om zich te kwetsen aan spitse of scherpe voorwerpen, anderen worden al angstig als iemand met een vinger naar hen wijst.

Anthofobie - Angst voor bloemen

Anthofobie is een ernstige angst voor bloemen. Dit is een angst die zeer lastig is: bloemen zijn overal en het is moeilijk om ze te ontwijken.

Coulrofobie - Angst voor clowns

Coulrofobie is angst voor clowns. Clowns hebben een uitvergroot uiterlijk en kunnen onvoorspelbaar uit de hoek komen, wat bij sommige mensen angst inboezemt. Deze fobie wordt meestal in de kindertijd ontwikkeld en komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Vaak is de angst ontstaan door een situatie waarin de persoon ernstige negatieve emoties heeft gekoppeld aan de clown of verklede persoon. Wie ernstig last heeft van deze fobie kan ook bang zijn voor andere figuren in een kostuum.

Tetrafobie - Angst voor het cijfer 4

Tetrafobie is de angst voor het cijfer 4. Deze angst komt vooral voor in de Aziatische wereld, waar het woord voor 'vier' vaak sterk lijkt op het woord voor 'dood' en deze dus aan elkaar gekoppeld worden. In Azië hecht men veel belang aan het ontwijken van het nummer vier. In appartementsgebouwen is er vaak geen 4de of 14de verdieping, maar ook geen 13de verdieping omdat de combinatie van 1 en 3 ook het cijfer 4 geeft. Men kan ook minder extreem zijn en de 4de verdieping aanduiden met F (four) in plaats van met het cijfer. Appartementen hebben zelden een nummer waarin meer dan 1 keer het cijfer 4 voorkomt, omdat dat de waarde van de woning negatief zou beïnvloeden.

Phobofobie - Angst voor fobieën

Een mentaal lastige angst is Phobofobie: de angst om een fobie te hebben.

Osmofobie - Angst voor geuren

Osmofobie is een angst of extreme gevoeligheid voor geuren. Dit kan voor 1 specifieke geur zijn, maar ook een algemene angst voor sterke geuren. Osmofobie kan ontstaan ten gevolge van migraine.

Andere angsten

Hieronder nog een lijstje met een aantal vreemde angsten:
  • Cherofobie: Angst voor vrolijkheid
  • Cathisofobie: Angst om te gaan zitten
  • Domatofobie: Angst voor huizen
  • Genufobie: Angst voor knieën
  • Alliumfobie: Angst voor knoflook
  • Ablutofobie: Angst om zich te wassen of om in bad te gaan
  • Eleutherofobie: Angst voor vrijheid
  • Hippopotomonstrosesquippedaliofobie: Angst voor moeilijke woorden

Conclusie

Deze opsomming is niet limitatief. We kunnen dus stellen dat er voor elke vorm van bang zijn of angst wel een geleerde term bestaat, en gezien er een naam voor bestaat, zal je vast niet de enige zijn die er last van heeft..
© 2011 - 2018 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…
Opmerkelijke angsten en fobieënOpmerkelijke angsten en fobieënHet overkomt iedereen wel eens, het fenomeen angst. Je ziet een spin en begint het uit te schreeuwen van angst, misschie…
Leven met een sociale fobieLeven met een sociale fobieEen sociale fobie is een grote angst voor normale en alledaagse sociale situaties zoals iemand aanspreken, naar een fees…
Achluofobie, angst voor duisternis: symptomen, oorzakenAchluofobie, angst voor duisternis: symptomen, oorzakenAchluofobie is de angst voor duisternis en donkere plekken. Kinderen zijn bijvoorbeeld bang voor monsters onder het bed…

Reageer op het artikel "Zeldzame angsten en fobieën"

Reactie

Christine van de Logt, 14-04-2015 18:49 #1
Ik googelde eigenlijk naar de definitie van 'Cherofobie', toen ik op deze site stuitte. Het was heel interessant voor mij, om over de wat minder bekende fobieën te lezen. Leerzaam.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 24-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!