InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acrofobie / hoogtevrees

Acrofobie / hoogtevrees

Hoogtevrees is een fobie waarbij men angst heeft voor hoogtes of dieptes. In ernstige mate kan deze fobie het leven ernstig verstoren. Nochtans is deze fobie goed te verhelpen met gedragstherapie.

Wat is hoogtevrees?

Hoogtevrees of te wel acrofobie is een angst voor hoogten en diepten. In bepaalde mate is hoogtevrees gezond. Het zorgt er voor dat we voorzichtig zijn en onze voorzorgen nemen bij bijvoorbeeld bergen beklimmen. Door deze gezonde angst vermijden we gevaarlijke valpartijen. Het zorgt ervoor dat we niet achteloos over een reling gaan hangen of dat we voorzichtig een ladder opgaan.

Maar van zodra hoogtevrees delen van je leven beheerst wordt het fobisch. De angstgevoelens staan niet meer in verhouding met de situaties die als normaal beschouwd worden. Men krijgt paniekaanvallen bij een kleine verhoging of angsten als men naast een afgrond staat van twee meter. Hierdoor zal men alledaagse situaties vermijden om zo de angst te vermijden.

Uit onderzoek blijkt dat iedereen last kan krijgen van hoogtevrees. Vooral rond de 30 jaar worden mensen uit het niets bang van hoogtes. Men weet nog altijd niet juist waarom dan heel veel mensen last krijgen van hoogtevrees.

Er zijn verschillen in de manier waarop men hoogtevrees kan ervaren. Het is mogelijk dat één persoon moeiteloos een skilift kan nemen, maar geen ladder durft te beklimmen.
Ook kan de ene persoon angst krijgen door op een balkon te gaan staan van de 4de verdieping, de andere door aan een afgrond te staan.

Soorten hoogtevrees

  • Cognitieve hoogtevrees: dit gaat om de gedachten aan wat er kan gebeuren als iemand van een ladder of uit een skilift valt.
  • Constructievrees: hierbij twijfelt men aan de omgeving. Angst dat een reling gaat breken waartegen men leunt op een balkon. Deze angst wordt gestuwd door berichten over instortende constructies.
  • Imaginaire hoogtevrees: geeft een angstig gevoel van rondzweven zoals in een vliegtuig of skilift.
  • Optisch hoogtevrees: de angst die je ervaart als je vanop een hoogte om je heen kijkt

Symptomen

  • bloeddrukverlaging (duizeligheid)
  • concentratieverlies
  • hartkloppingen
  • misselijkheid
  • zweten
  • paniekaanvallen
  • doodsangst
  • hyperventileren

Behandeling

Door middel van gedragstherapie kan men behandeld worden voor hoogtevrees. Enkel in zeer ernstige gevallen word hoogtevrees behandeld met medicijnen.

Lees verder

© 2009 - 2018 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is hoogtevreesWat is hoogtevreesHoogtevrees is de meest voorkomende fobie, een acrofobie. Een acrofobie veroorzaakt duizeligheid, angstaanvallen, paniek…
Hoogtevrees maar verstoring bergvakantie niet nodigHoogtevrees is een angst die vrijwel iedereen meer of minder heeft. Hoogtevrees wordt ook acrofobie genoemd. Eenzelfde s…
Hoogtevrees: wat is het en wat kunt u er aan doen?Hoogtevrees is een fobie die erg vaak voor komt en in alle landen ter wereld. De angst voor hoogtes is goed, zolang de a…
Hoe kom je van overdreven hoogtevrees afHoe kom je van overdreven hoogtevrees afHoogtevrees is een onbegrijpelijke, maar veelvoorkomende angst waar menigeen door gehinderd wordt. Een angst die volledi…

Reageer op het artikel "Acrofobie / hoogtevrees"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 02-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!