InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Belonefobie / naaldenfobie

Belonefobie / naaldenfobie

Naaldenfobie kan ernstig zijn en je leven in gevaar brengen indien je een ernstige vorm hebt. Daarom is het belangrijk dat deze fobie tijdig wordt behandeld. Zeker als uw kind ernstige symptomen vertoont zoals flauwvallen of hyperventileren als ze naar de dokter gaat.

Wat is een naaldenfobie?

Naaldenfobie betekent dat men angst voelt als men naalden hoort, of zelfs als men er over spreekt. Maar ook voor scherpe objecten zoals pinnen en spijkers. Deze fobie is problematisch aangezien bepaalde vaccins belangrijk zijn om te krijgen. Iemand die hier enorme angst bij voelt zal minder snel naar een huisarts gaan.

Veel mensen hebben angst voor naalden, maar vanaf het moment dat je vaccins uit de weg gaat spreekt men van een fobie. Ook als men angst krijgt als men over naalden of scherpe voorwerpen hoort praten.

10% van de bevolking heeft last van een naaldenfobie. Hieronder zijn voornamelijk kinderen. De meeste groeien hier overheen naarmate de jaren passeren. Indien het kind een ernstige vorm vertoont van naaldenfobie is het belangrijk dat dit behandeld wordt. Bij volwassenen is dit ook uiterst belangrijk aangezien er door naaldenfobie duizenden personen sterven omdat ze nodige vaccins niet hebben gekregen.

Lichte vorm: men voelt een milde vorm van angst en oncomfortabel gevoel wanneer ze in contact komen met naalden en/of scherpe objecten. Ze kunnen hun angst overwinnen indien ze een vaccin nodig hebben of iets in elkaar knutselen waarbij men scherpe objecten nodig heeft.

Ernstige vorm: men voelt een ernstige vorm van angst als men naalden of scherpe objecten ziet of van hoort. Men vermijdt alle medische hulp die met naalden te maken heeft.

Symptomen

  • bloeddrukverlaging (duizeligheid)
  • flauwvallen
  • hyperventileren
  • hartkloppingen
  • trillen
  • droge mond
  • stuipaanvallen

Hoe te behandelen?

Gedragstherapie is bij deze fobie aan te raden. Medicatie wordt zelden gegeven omdat deze in weinig gevallen helpen.

Lees verder

© 2009 - 2018 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belonefobie / naaldenfobie"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 02-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!