InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aviofobie / vliegangst

Aviofobie / vliegangst

Vliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt kan men doodsangst ervaren, maar ook psychische en fysieke gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat één derde van de volwassenen aan deze fobie lijden.

Waarom hebben mensen vliegangst?

Vliegangst kan ontstaan door fobieën die te maken hebben met vliegen. Bij hoogtevrees kan men vliegangst ontwikkelen omdat een vliegtuig kilometers in de lucht hangt. Mensen die leiden aan pleinvrees zullen een vliegtuig niet kunnen nemen omdat ze angst hebben voor openbare plaatsen met mensen. Een vliegtuig is langwerpig en smal waardoor mensen met claustrofobie met veel moeite zullen vliegen.

Een slechte ervaring uit het verleden kan leiden tot vliegangst zoals turbulentie tijdens een vlucht, maar ook door getuige te zijn van een vliegtuigongeluk. Indien een vliegtuigongeluk in de krant komt door technische mankementen of een terroristische aanslag kan men ook vliegangst ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat er ook mensen zijn die angst hebben om te vliegen omdat ze denken dat het vliegtuig zal neerstorten. Nochtans is een vliegtuig het veiligste vervoersmiddel.

Bestaande gezondheidsproblemen kunnen ervoor zorgen dat men niet vliegt omdat men schrik heeft dat een vlucht de gezondheidsproblemen negatief zal beïnvloeden. Deze angst is weg te nemen door naar een dokter te gaan die u advies geeft over uw gezondheidsproblemen en vliegen.

Indien men angst heeft voor het onbekende kan het heel schrikwekkend zijn om te vliegen. Men kent de piloten niet en de apparatuur dat wordt gebruikt. Mogelijk is men niet op de hoogte van hoe een vliegtuig kan vliegen waardoor men het vliegen negatief kan ervaren.

Het voorbereiden van een reis kan stressvol zijn. Hierdoor kan men angst ontwikkelen eenmaal op weg naar de luchthaven vanwege de voorafgaande stress.

Symptomen

Psychische symptomen:

  • Dwangbeelden (vliegtuig dat neerstort, in brand vliegt, )
  • Geheugenproblemen
  • Onrustig zijn
  • Stress

Lichamelijke symptomen:

  • Hyperventileren
  • Hartkloppingen en/of pijn in de borst
  • Zweten
  • Spierspanning die gepaard kan gaan met beven
  • Duizelig
  • Misselijk
  • Maag- en darmproblemen

Hoe te behandelen?

  • Vliegmaatschappijen geven gratis therapie tegen vliegangst
  • Psychotherapie
  • Kalmerende middelen, maar deze worden afgeraden wegens de bijwerkingen
  • Therapie volgen voor de voorafgaande angsten die voor vliegangst zorgen (zoals hoogtevrees, pleinvrees, vrees voor het onbekende, )

Tips

Het is belangrijk dat u tijdig ontspant zodat u stress vermijdt. Dit kan enkele dagen voor de reis zijn, maar ook op de dag zelf.
Stress vermijden is één van de belangrijkste punten om de reis goed te doorstaan. Het ontspannen voor de vlucht is een belangrijke factor. Dit kan enkele dagen voor de vlucht zijn, maar ook de dag zelf. De reis op tijd boeken zal al veel stress wegnemen, net als op tijd op het vliegveld zijn. Een rechtstreekse vlucht kan de stress doen verminderen omdat er geen overstappen moeten worden genomen. Ook kan het gemakkelijk zijn als alles op tijd gepakt en gecontroleerd is.

Lees verder

© 2009 - 2017 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een fobieWat is een fobieEen fobie is een extreme, irrationele angst voor een situatie, plaats, object, persoon of dier. Mensen met een fobie zul…
Zeldzame angsten en fobieënZeldzame angsten en fobieënEr zijn vele bekende angsten zoals spinnenfobie, smetvrees, pleinvrees of hoogtevrees. Daarnaast bestaan er ook een hele…
7 meest voorkomende fobieënEr zijn ontzettend veel fobieën in de wereld. Voor alles wat er op de wereld bestaat kan er een fobie ontwikkeld worden.…
Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…

Reageer op het artikel "Aviofobie / vliegangst"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 02-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!