InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Alles over nagellak

Alles over nagellak

Alles over nagellak Een leven zonder nagellak, bestaat dat nog? Tegenwoordig heeft bijna iedereen nagellak op, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het op je nagels zetten. Je kunt nagellak niet alleen op je nagels doen, maar ook op je teennagels, bijvoorbeeld als het zomer is. Je hebt verschillende nagellaken, zo heb je nailart, glitter nagellak, crack-nagellak en natuurlijk normale nagellak. Lees hier alles wat je moet weten, van geschiedenis tot nu!

De nagellak van vroeger

In ongeveer 3000 jaar v.chr. werd er al nagellak gedragen. Deze nagellak bestond uit gelatine, arabische gom, eiwit en bijenwas. Om kleur in de nagellak te krijgen gebruikten ze bloemblaadjes. Deze nagellak werd gedragen in China en het heette Dynasty, het werd alleen door de bovenste klasse gedragen, het was echt not-done om nagellak te dragen wanneer je bij de lagere klassen hoorde, je kon er zelfs de doodstraf voor krijgen.

De nagellak van nu

Tegenwoordig is het doodnormaal om nagellak te dragen, het staat chique, netjes en je kunt jezelf ermee uitdrukken. Zo dragen gothics en emo’s vaak zwarte nagellak, en alto’s allerlei verschillende kleuren. Nagellak is niet alleen heel erg mooi, het is ook heel erg leuk! Je kunt tegenwoordig van alles op je nagels plakken en ook, met hele dunne nagellak kwastjes, van alles tekenen op je nagels, van bloemen tot vlindertjes en dieren, het is allemaal mogelijk.

Soorten nagellak

Normale nagellak

Uiteraard heb je de normale nagellak, gewoon een kleurtje die je op je nagels kunt doen. De basecoat is nagellak wat doorzichtig is en als eerste wordt aangebracht zodat de nagels niet verkleuren. Deze nagellak is in alle kleuren verkrijgbaar en kan je vaak ook nog mengen zodat je leuke aparte kleurtjes krijgt. Pas wel op tijdens het mengen dat het snel op kan drogen, een beetje nagellak remover in het potje doen kan helpen.

Glitter nagellak

Tegenwoordig heb je ook nagellak met glittertjes erdoor. Deze nagellak geeft een erg mooi effect en is ook te krijgen in verschillende kleuren. Een nadeel aan glitternagellak is dat je het soms lastig kan verwijderen vanwege alle glittertjes die erin zitten.

Nailart

Nail art is nagellak dat kunst is op nagels, nagels worden op allerlei mogelijke manier versierd. Zo kan men verschillende kleuren tegelijkertijd op één nagel gebruiken, je kunt figuurtjes op je nagels plakken, je kunt glitters gebruiken op je nagels en je kunt op je nagels tekenen met speciale nagellak.

Nail art kan iedereen doen, je hoeft er echt geen kunstenaar voor te zijn. Je kunt voor voorbeelden bijvoorbeeld kijken op internet en deze nagels namaken op je eigen nagels. Ook heb je nep-nagels waar je op kunt oefenen en mocht het toch mis gaan op je eigen nagels dan kun je het makkelijk verwijderen met nagellak remover.

Crack nagellak

Crack nagellak is aparte nagellak én helemaal in tegenwoordig. Deze nagellak is niet zoals de nagellak die we normaal gesproken kennen. Crack nagellak lak je op je basecoat nagellak, de normale nagellak die je eerst aanbrengt voordat je de crack eroverheen doet. De crackle barst zelf open waardoor er een apart effect ontstaat.
Het voordeel van Crack nagellak is dat het veel minder tijd kost dan nail-art. Voor nail-art moet je echt de tijd nemen om alle nagels goed te bewerken, wanneer je crack nagellak gebruikt hoeft dit helemaal niet. Crack nagellak is in verschillende kleuren verkrijgbaar.

Nagellak verwijderen

Om je nagellak te verwijderen gebruik je nagellakremover, dit is gewoon te krijgen bij de plaatselijke supermarkt zoals de Albert Heijn of de C1000, en het is niet duur. Let er wel op dat je het niet inademt, inslikt of in je ogen krijgt, er zit namelijk acceton in. Vaak doe je nagellak remover op een watje waarmee je over de nagels gaat om het te verwijderen. Je kunt het beste geen wc-papier of keukenpapier gebruiken omdat dit vaak gaat rafelen waardoor de rafeltjes met de nagellak vallen, gebruik daarom watjes.
Gerelateerde artikelen
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Nagellak: Crack nagellakNagellak: Crack nagellakHet versieren van uw nagels met nagellak is al erg lang bekend. U kunt alle kleuren nagellak kopen van de regenboog, en…
Beauty: Gelnagellak, mooi en dé oplossing voor broze nagelsBeauty: Gelnagellak, mooi en dé oplossing voor broze nagelsMaar gelnagellak werkt ook prima tegen bladderende nagellak. Het is een nagellak die vaak in de salon gebruikt wordt, ma…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Bronnen en referenties
  • http://www.beautylab.nl/2010/10/de-geschiedenis-vannagellak.html
  • http://www.beauvita.nl/nail-art.html

Reageer op het artikel "Alles over nagellak"

Reacties

Lilkim (infoteur), 05-03-2013 14:30 #3
Als nagellaklover zie ik toch een paar foutjes in je artikel staan. Basecoat is een doorzichtige nagellak die gebruikt wordt als basislaag om te voorkomen dat je nagels verkleuren als je met een kleurtje lakt. Nagellakremover moet je niet gebruiken om nagellak te verdunnen, dat verpest de formule van nagellak aangezien aceton nagellak oplost. Crackle doet de gekleurde nagellak niet krimpen, de crackle zelf barst open waardoor er een gecrackeleerd effect op je nagels ontstaat.

Anoniem, 10-02-2013 12:10 #2
Ik wil ook een spreekbuert beginnen voor school dus doe ik het over nagellak weet jij mischien wat er allemaal in zit?

Antonetta (infoteur), 15-09-2011 15:06 #1
Ik kan met nagellakremover de nagellak niet van mijn nagels… ze blijven rood… is er verschil in nagellakremover…? Reactie infoteur, 15-09-2011
Hallo,

ja er is verschil in nagellakremover. Bijvoorbeeld de nagellak remover van de HEMA, die werkt niet zo goed. Die van de Albert Heijn weer wel. Het kan ook aan je nagellak liggen. Probeer eens een andere remover uit.
Succes!

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 05-03-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!