Weg met die ballast!
In de loop der jaren verzamelen we nogal wat ballast en hoewel het wellicht niet direct als zodanig ervaren wordt, kan dit het enig moment wel worden. Het is feitelijk ook wel logisch dat we verzamelen, want al die indrukken die we overal opdoen brengen vaak meer met zich mee dan slechts die indrukken. Maar het verzamelen geeft ook ruis op de lijn, de psychische maar ook de fysieke en dus wordt het tijd om op te ruimen en je jezelf “lucht” te geven en je leven lichter te maken. Past tevens helemaal in het tijdsbeeld waar mensen bezig zijn zich te ontdoen van allerlei ballast.
Wat heb je allemaal?
We verzamelen wat in de loop der jaren en behalve wat er in ons hoofd zit, stoppen velen mensen er een zolder vol mee en puilen laden uit met allerlei zaken die we soms jaren niet meer zien. Om eens beeld te krijgen wat je allemaal in huis hebt, zou je er voor kunnen kiezen het in kaart te brengen. Veel mensen doen het te gemakkelijk af met het gegeven dat ze niets weg kunnen doen, want het kan nog eens van pas komen. Echter, als je niet exact weet wat je hebt, hoe kan je het dan inzetten op het moment dat je het ook echt nodig hebt? De realiteit is dat we vaak niet weten wat we allemaal nog aan spullen hebben. Breng het maar in kaart en loop met een schrijfblok, tablet of smartphone rond en inventariseer. Dit levert, behalve inzicht in wat je allemaal hebt, ook een aantal op. Dit stimuleert het bewustzijn wat je in de loop der jaren allemaal vergaard hebt en het besef dat je het nooit allemaal weer “nodig zult hebben”.
Afbouwen
Voor degene die echt de uitdaging aan wil gaan, kan het bestaande aantal omzetten naar een aantal wat je acceptabel vindt. Een individu komt snel boven de 10.000 stuks uit. Als je dit terug wilt brengen naar een acceptabel aantal, moet er minimaal 75% van de hand gedaan worden. Sommige mensen maken er een sport van zo laag als mogelijk uit te komen en op zich is daar niets mis mee, maar is geen doel op zichzelf. Door het in kaart brengen en zaken aan je handen voorbij te laten gaan, wordt het gemakkelijker om te bedenken of en zo ja, wat je er nog mee zou kunnen doen. Waarbij het bij een dergelijke manier een must is om streng tegen jezelf te zijn, anders is de kans nog groot dat het merendeel blijft waar het al lag. Een hulpmiddel in deze kan zijn dat je bij echte twijfelgevallen iets twee maanden heeft. Als je het na twee maanden nog niet gemist hebt, gaat het alsnog weg.
Is het nu toch een enorme klus, hak het dan in mootjes. Neem iedere keer een gedeelte op bovengenoemde manier door. De echte verzamelaar kan meestal wel wat hulp gebruiken bij dit proces, want de kritische vragen over het afscheid nemen van spullen, moet vaak bij iemand anders vandaan komen. Er zijn ook professionele “opruimers” die je kunnen begeleiden tijdens dit proces.
Weggeven
Bij opruimen kan een extra én prettige drijfveer het weggeven van zaken zijn. Als je bijvoorbeeld een leuk tafeltje hebt en je de ruimte op zolder hebt om het te laten staan, kan je er ook voor kiezen er afscheid van te nemen. Je kunt het bijvoorbeeld aan iemand te geven waarvan je weet dat hij of zij dat tafeltje zo leuk vindt. Of je geeft het aan de kringloopwinkel of verkoopt het en geeft dat aan een goed doel in de omgeving. Zo zijn er ook altijd liefhebbers voor boeken, platen, cd’s, retrospullen en specifieke foto’s. Voor iets van metaal kijk je of je er iemand blij mee kunt maken en ander bel je de “oudijzerman”. Die komt het lekker gemakkelijk bij je ophalen.
Bron: Clker Free Vector Images, Pixabay In toom houden
Als je zover bent dat de eerste, zo belangrijk stap, gezet is… dan komt het in toom houden van je verzamelwoede. Immers, je ontdoen van spullen is één, maar het vasthouden is twee. Daarvoor kan je verschillende dingen doen, maar er zijn er twee die in de praktijk het beste werken:
- Begin met het maken van afspraken met jezelf, namelijk voor alles wat je koopt doe je iets anders weg. Direct zodra je iets gekocht hebt!
- Stop met “winkelen”. Naar winkels gaan zonder concreet doel, laat menig mens met iets thuiskomen en niet zelden is het iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.
Vastleggen én vasthouden
Om het gevoel te hebben dat je het in beeld hebt én houdt, is het goed het vastgelegde bij te houden en dat wil zeggen als je iets koopt voeg je het toe aan de lijst en gaat er een streep doorheen als er iets weggaat. Behalve dat je het ziet en waarneemt, helpt het ook in het geestelijke proces van opruimen.
Geestelijk lichter
Herinneringen uitvagen is niet echt de bedoeling, want die foto’s zijn misbaar… de herinnering die erbij hoort zit immers in je hoofd en heeft je als mens verrijkt. Maar niet alles verrijkt, want pijnlijke momenten kunnen wel leermomenten opleveren, en als het goed is gebeurt dit ook, maar daarna moeten ze wel een plaats krijgen. Anders verdwijnen ze in een lade die je ogenschijnlijk dicht kunt schuiven, maar feitelijk een lade in je rugzak is. En als je alleen maar lades dicht bij schuiven, dan wordt die rugzak enig moment wel erg zwaar, waarbij langzaam in de loop der jaren kromgroeien door het gewicht niet echt de bedoeling is.
In een erg bezig hoofd is het goed om een rustige omgeving te hebben, daar begint het mee. Daarnaast kan het zinvol zijn om de zaken die in je hoofd spelen op eenzelfde manier aan te pakken. Begin met het onderscheiden van mogelijk onafgemaakte zaken en leg deze vast op papier of in de pc.
Wanneer weet je of iets onafgemaakt is?
Een lastige vraag en er is geen eensluidend antwoord op, maar de verschillende professionals geven wel aan dat met iets bezig zijn, wat “meer” is dan zomaar een gedachte aan iets, niet volledig is afgemaakt. Daarmee niet gezegd dat het per definitie een probleem is, maar wel dat je er mogelijk nog iets mee moet. Soms is het niet meer dan het vaststellen van een gegeven en het accepteren en soms vergt het meer aandacht. Zeker als je nu dingen doet die direct of indirect in verbinding staan met een vervelende herinnering. In dat geval is het goed een professional te raadplegen. Maar met die eerste stap - het zelf in kaart brengen van zaken - gezet te hebben, wordt een gesprek met een professional niet een vage zoektocht naar de oorzaak van iets en kan je hem of haar concrete vragen voorleggen. Soms kan een beetje hulp al wonderen doen.
Minder is meer
Niet een nieuw uitgangspunt, maar wel een die hout snijdt. Want het is wetenschappelijk aangetoond dat minder ballast in je hoofd en om je heen, ruimte geeft. Letterlijk én figuurlijk! Dat dit in verband staat met de veranderde maatschappij waar we de hele dag alleen maar indrukken opdoen, is slechts een gegeven. Naast het gegeven dat terugdraaien in de tijd iets is wat feitelijk niet kan, brengt de nieuwe tijd ook veel goeds met zich mee. Maar keuzes maken hoort bij het leven en meer overzicht, maakt meer mogelijk. Wie daarvoor kiest gaat met “minder is meer” op zijn of haar manier aan de slag. Hierboven is er een manier beschreven die je zou kunnen volgen. Succes!