InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips voor de ondervoede ziel

Tips voor de ondervoede ziel

Tips voor de ondervoede ziel Bent u niet tevreden met uw leven? Gaat het niet van een leien dakje? Stapelen de problemen van alledag zich op en voelt u zich een ondervoede ziel? U bent niet de enige, laat dat een troost zijn. Al is het misschien een schrale troost. Op eenvoudige wijze kunt u uw leven prettiger inrichten en u gelukkiger voelen. En laat dat nou wellicht de basis vormen voor een nieuwe kijk op de kwesties waar u mogelijk mee zit. Houd daarbij altijd in het achterhoofd dat iedereen hoogten en laagten kent in het leven en dat een depressie of een zwaarmoedige bui nooit onomkeerbaar is.

Inhoud

Bent u psychisch ‘ondervoed’?

Veel mensen gaan gebukt onder hun problemen, met de nadruk op ‘gebukt’. Ze hebben hun leven zo slecht ingericht dat het zeer moeilijk is om de problemen van alledag op te lossen. Ze tillen overal te zwaar aan, zien nooit een lichtpuntje en zijn te streng voor zichzelf. Dat vormt natuurlijk geen goede basis voor het aanpakken van netelige kwesties, ongeacht of het een financieel of een relationeel probleem is. Ze zijn immers teveel met zichzelf en hun eigen ‘keurslijf’ bezig. Ze staan ermee op, gaan ermee naar bed en vermoeien er anderen voortdurend mee. Ze zijn met andere woorden psychisch ondervoed.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay
Analyse
In veel gevallen voelt men zich al een stuk beter als er helderheid wordt geschapen in de oorzaak van de zwaarmoedigheid. De vinger krijgen achter een probleem is immers de eerste stap om er iets aan te doen.

Dagelijkse problemen

De onderstaande zeven tips – met talrijke subtips – zijn bedoeld om uw leven een raamwerk te bieden waarin u zich wat gelukkiger zult voelen. En wie beter in zijn vel zit, kan ook de dagelijkse problemen beter aan.

Zeven tips voor de 'ondervoede ziel'

Lees deze tips door en kies er een uit die u aanstaat en waar u een goed gevoel bij krijgt. Meestal is dat de tip waar uw ‘ondervoede’ ziel naar hunkert. Maak er de spil van in uw dagelijks leven. Nogmaals, zie de tijdelijkheid in van zwaarmoedigheid. Word met andere woorden niet tobberiger omdat u zich zo verdrietig voelt.

Lach vaak

Lach elke dag! Zo vaak mogelijk. Schaterlach! Als u een dag niet lacht en geen grapje maakt of hoort, zou een financieel of relationeel probleem nog zwaarder kunnen gaan wegen op uw gemoed. Lachen ontspant. Het helpt tegen depressies. Kijk ’s avonds naar een comedyserie of een ander programma dat u leuk vindt. Het maakt eigenlijk niet uit wat, als u maar weet dat u er gegarandeerd altijd om moet lachen en u er voorheen een goed humeur van kreeg. Maak grapjes. Als niemand het doet, zult u uzelf moeten ‘kietelen’. Pas echter op met ironische, sarcastische en cynische humor. Eigenlijk zijn dat vechttechnieken op intellectueel niveau waar uiteindelijk niemand mee gebaat is, uzelf nog het minst.

Ga creatief door het leven

Ten eerste is het belangrijk om uw zintuigen bewuster te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld niet vluchtig maar aandachtig naar de vorm van een wolk, een bloem, een vogel. Ook al vindt u sommige andere vogels en bloemen misschien veel mooier. Ga schilderen of sluit u aan bij een toneelgroep. U hoeft de lat echt niet hoog te leggen. Creatief bezig zijn, eventueel samen met anderen, daar gaat het om. Zoek met andere woorden iets waarin u uzelf kwijt kunt. Een uitdrukkingsvorm om u prettig te voelen. Kortom, vind de kunstvorm voor uw ideeën en fantasie. Het geeft zin aan het leven... en het relativeert de dagelijkse problemen!

Verwen uzelf zo vaak mogelijk

Slaap regelmatig uit. Als u een dag niet per se vroeg op hoeft, wees dan niet te streng voor uzelf. Wandel, fiets, ga hardlopen... minstens drie keer per week een halfuur. Bewegen helpt tegen angsten en houdt depressies buiten de deur. Eet gezond, en veel fruit. Ga afslanken als u te dik bent, let op de voeding. Stop met roken. Matig u in alcohol en koffie. Dat klinkt niet als verwennerij, maar op termijn is het dat beslist wel. Claim voor uzelf elke week één vrije dag die helemaal voor uzelf is.

Hou van uzelf

Stress is vergif. Toch valt er vaak niet aan te ontkomen. De hele dag jakkeren om aan de verplichtingen te voldoen, is voor velen de dagelijkse praktijk. Op den duur wordt men dat zat. Doe er iets aan. Doe aan tijdmanagement. Zorg er hoe dan ook voor dat u het minder druk hebt. Deel uw dag dus anders in, laat bepaalde taken vallen of delegeer ze. Houd een dagboek bij. Dat is goed voor uw eigenwaarde. En neem uzelf vooral niet te serieus. Een gezonde dosis zelfspot is heus geen zonde. Mijd ruzies en vergeef uzelf de fouten die u maakt. Knuffel uw sterke kanten en klaag niet over datgene waarin u tekortschiet. Het ergste is wel de gedachtemolen. Als die blijft draaien, voelt u zich dag en nacht in een mallemolen. Mediteren helpt, zoals zenmeditatie. Maar ook tai chi is een bekende rustgever. En natuurlijk yoga. Mediteer eens een paar maanden. Het zal u dan steeds beter lukken om ‘meester van uw gedachtestroom’ te worden.

Bent u een streber?

Hunkert u naar een glanzende carrière en werkt u zich het lazarus voor het geld? Zorg er in elk geval voor dat uw werk niet uw persoonlijkheid gaat bepalen. Durf dus afstand te nemen. Trouwens, succes hebben betekent ook dat u niet telkens opnieuw dingen doet waarmee u geen of weinig succes boekt. Maak van uzelf geen workaholic, die vroegtijdig opbrandt. Stel uw gezondheid altijd boven uw carrière.

Baken uw territorium af

Blijf uzelf, word geen product van anderen. Veins geen genegenheid. Geen seks en liefde uit dankbaarheid.

Houd eenzaamheid buiten de deur

Een probaat middel is dat u mensen groet en aankijkt. Vind vertrouwenspersonen. Herken zorgzame mensen. Zij die zorgzaam zijn voor zichzelf en de wereld om hen heen, zullen u eveneens op die manier bejegenen. Help anderen, accepteer hulp. Mijd altijd en overal de opdringerige, luidruchtige types. Hun ego moet het immers hebben van repliek, ze zoeken slechts een echo voor hun ego. Ze zullen u al snel gaan provoceren. Mijd ze, want het zijn zelf eenzame zielen die u niets te bieden hebben.

Problemen oplossen

Daaruit bestaat het leven voor een groot deel. Uit kleine en grote problemen die een voor een moeten worden opgelost, elke dag opnieuw. Beschouw ze als de hellingen van een berg, de ene wat steiler dan de andere. Deze tips bieden u een kader, een basis, een raamwerk waarin u uw leven vormgeeft. U kunt er een leuning van maken waarlangs het goed lopen is over de soms steile hellingen van het dagelijks leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieIs je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieWat te doen als je partner depressief is? Dat is een vraag waar zelden een eenvoudig antwoord op te geven is. Depressie…
Depressie door welvaart en gelukreclame?Depressie door welvaart en gelukreclame?In de uitzending van het programma VPRO Thema 'Iedereen depressief?' op dinsdag 28 december 2010 stelt Jules Tielens, ps…
Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenmijn kijk opPersoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenUit recent onderzoek blijkt dat geluk een keuze is. Het zit binnen onze eigen controle en is ongeacht de omstandigheden…
Ziel: gevoel - interne versus externe factorenDe ego zegt dat externe omstandigheden definiëren hoe u zich voelt. De ziel zegt dat de controles van binnen worden gevo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Tips voor de ondervoede ziel"

Infoteur: Orion
Laatste update: 23-02-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Medische psychologie
Medische informatie…
Schrijf mee!