InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Rustiger en harmonieuzer leven dankzij yoga

Rustiger en harmonieuzer leven dankzij yoga

Yoga komt uit het Sanskriet en betekent 'eenheid', 'integratie', 'discipline'. Yoga streeft naar eenheid tussen lichaam en geest. Er zijn redenen te over om met yoga te beginnen en je kan het op verschillende manieren beoefenen. Het kan zelfs invloed hebben op je seksleven.

Wat is yoga?

Yoga bestaat uit verschillende vormen. Hier in het Westen wordt vooral aan Hatha Yoga gedaan. Het leert je de kunst van het ontspannen. Je doet oefeningen en je gaat voor jezelf net zo ver dat het nog goed doet. Je gaat op blokkades botsen en daarbij speelt het gebruik van je ademhaling een grote rol. Je richt je ademhaling op dat deel dat pijn doet om de genezing te bevorderen. Je bereikt ook een groter effect met je oefeningen door je ademhaling aan te passen.

Redenen om aan yoga te doen

  • Yoga helpt je stress te bestrijden
  • Door yoga word je leniger en fitter.
  • Yoga helpt je geest helder te krijgen en iets te doen aan je stemmingswisselingen.
  • Door yoga te doen wordt je leven harmonieuzer. Je leert geduldiger, verdraagzamer, vergevingsgezinder te zijn.
  • Yoga leert je dingen los te laten, zodat je je bevrijd en gelukkig voelt.
  • Yoga kan je overal doen.
  • Yoga zorgt ervoor dat je bewustzijn gescherpt wordt. Je geest wordt helder en je wordt rustiger.

Manieren om yoga te beoefenen

Westerlingen beschouwen yoga vooral als fitheidstraining. Maar het wordt ook gebruikt als therapie, bijvoorbeeld bij chronische rugpijn en reuma. In sommige Latijns-Amerikaanse landen wordt het zelfs als sport beschouwd en vinden er wedstrijden plaats.
Je kan yoga echter ook als levenswijze zien en je eet- en slaapgewoontes en dergelijke erop afstemmen. Dat betekent wel dat je dagelijks oefent. Tenslotte is er ook nog de spirituele yoga die allesomvattend is en tot verlichting leidt.

Yoga en seks

Ook je seksuele leven kan je in overeenstemming brengen met je yoga-idealen. Goede seks veronderstelt een hart dat openstaat voor bewustzijn. Dit wil zeggen dat je er je aandacht volledig op richt. Je probeert niet alleen lichamelijk, maar ook op emotioneel en spiritueel niveau samen te zijn met je partner. Door regelmatig aan yoga te doen, leer je dat het niet iemand anders is die je gelukkig maakt, maar dat het ware geluk in jezelf zit. Als je tot dit besef bent gekomen, kan de seksuele energie zich door je hele lichaam verspreiden in plaats van zich te beperken tot het genitale gebied.
© 2008 - 2018 Nathie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Yoga voor dummies. Feuerstein, Payne.

Reageer op het artikel "Rustiger en harmonieuzer leven dankzij yoga"

Infoteur: Nathie
Gepubliceerd: 18-07-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!