InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaam

Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaam

Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaam Voetreflexologie is een eeuwenoude kunst, die nu volop herontdekt wordt. Het biedt tal van voordelen, ook tijdens de zwangerschap. Er wordt gebruik gemaakt van reflexzones en en drukpunten, net zoals bij acupunctuur. Door toepassing van voetreflexologie kan u weer ontspannen door het leven, oude blokkades worden opgeheven zodat uw energie terug vrij kan stromen.

Wat is voetreflexologie?

Voetreflexologie steunt op de gedachte dat als we ziek zijn het evenwicht tussen lichaam en geest verstoord is. Zo geraakt onze energie geblokkeerd. Voetreflexologie brengt ontspanning en helpt bij fysieke klachten en bij de omgang met veranderingsprocessen in ons leven. Het is gebaseerd op het principe dat zich op de voeten ‘reflexzones’ bevinden die overeenkomen met organen en lichaamsdelen.

Hoe is voetreflexologie ontstaan?

Dr. William H. Fitzgerald leerde in 1902 in Engeland de zonetherapie kennen. In 1917 bracht hij zijn boek Zone therapy, or relieving pain at home uit. Daarin schrijft hij: “Een vorm van behandeling met gebruik van drukpunten was 5000 jaar geleden al bekend in India en China. Deze kennis is echter verloren gegaan. Misschien werd het verdrongen door de acupunctuur, die als de sterkere loot uit dezelfde stam voortkwam.” Vervolgens werd de behandelmethode in de praktijk met veel succes toegepast, onder andere door Eunice Ingham, een doktersassistente.

Hoe werkt voetreflexologie?

Door massage, druk en warmtetoevoer behandelt de reflexoloog de reflexzones en worden de blokkades opgeheven. Je wordt de blokkades tijdens de behandeling reeds gewaar doordat je plots last hebt van hoofdpijn, transpiratie, jeuk,… De daaropvolgende uren en dagen kan je best veel drinken om de afvalstoffen uit je lichaam optimaal te verwijderen.

Wanneer kan je voetreflexologie gebruiken?

Enerzijds bij klachten zoals slaapstoornissen, hoofdpijn, nekpijn, depressie, spijsverteringsstoornissen, stress.

Voetreflexologie en zwangerschap

Ook tijdens de zwangerschap biedt voetreflexologie heel wat voordelen:
  • Totale ontspanning
  • Mogelijkheid van contact leggen tussen vader en kind door middel van de voeten van de moeder
© 2008 - 2017 Nathie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.goedgevoel.be gezondheid.infoblog.be www.sarafijn.be www.voetreflexologienationaal.be

Reageer op het artikel "Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaam"

Reactie

Marianne, 07-05-2014 21:08 #1
Wie heeft er ervaring met voetreflexologie i.v.m ontwenningsverschijnselen na stoppen antidepressiva? Ik heb erg last van hele erge spierstijfheid in heel mijn lichaam, vooral nek en bekken/benen. Eigenlijk gaan de afvalstoffen er niet goed uit.

Infoteur: Nathie
Laatste update: 23-07-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!